Gran TurismoMagazine |
Tekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani Het is al weer een tijdje geleden dat we in een Mercedes reden. De laatste test was die van de imponerende SLS, die prachtige sportwagen met vleugeldeuren. Nu een wat meer down-to-earth Mercedes-Benz. Je zou bijna zeggen, het instapmodel. Maar wat een indrukwekkende auto is deze ‘eenvoudige’ C-Klasse. Het is een en al comfort en rijgemak in onze testwagen. Onze testauto is een C 180. Een 9G-Tronic met een viercilinder in lijn benzinemotor met een inhoud van 1.6 liter (je zou 1.8 verwachten maar dat is dus niet zo). De motor heeft een vermogen van 115 kW/156 pk, en een koppel van 250 Nm, lang niet slecht dus en dat merk je. Hij is snel en sterk. De bak 9-traps (sic!) versnellingsbak schakelt ongemerkt. Je ziet alleen op de display voor je neus in welke versnelling je zit. Bij een lage snelheid zit je bijvoorbeeld al in 7. Je hebt flippers aan het stuur om eventueel handmatig te schakelen, maar waarom zou je dat doen? Gemak dient de mens. Het gemiddeld brandstofverbruik is volgens het boekje 6 liter per 100 kilometer en dat zal wel zo’n beetje kloppen. We reden lange afstanden op de snelweg en hadden niet het gevoel dat de auto veel verbruikte. Er zit een grote tank in, waardoor je al gauw zo’n 800 kilometer op een tank benzine kunt afleggen. De catalogusprijs is € 43.339,- en dat is niet duur voor zo’n mooie prestigieuze auto. Standaard, goede koop Ons testmodel is voor zover we dat kunnen bekijken vrij standaard. Er is ook nog een – verlaagde – Avantgarde-uitvoering te koop en je hebt de AMG-lijn en het zogenaamde Nightpakket. Maar de standaarduitvoering is mooi genoeg. Het standaard exterieur oogt vanuit elk gezichtspunt even fraai. Het harmonieuze samenspel van de designelementen staat hierbij centraal, waarbij stijl perfect samengaat met sportiviteit. Vloeiende vormen, onderkoelde elegantie en subtiele contrasten leveren een puristisch beeld op waarin modern luxury de boventoon voert. De gedeeltelijk elektrisch verstelbare standaard stoelen bieden uitmuntend zitcomfort, ook voor lange ritten. Dat hebben we gemerkt want we reden ermee naar Luxemburg, toch zo’n 500 kilometer vanaf Groningen, in één ruk, en kwamen zonder enige vermoeidheid aan. Konden meteen de vergadering in, waarvoor we naar dat mooie landje waren afgereisd. (Even tussendoor, mooi land, hoor, Luxemburg, goedkope benzine (€ 1,12 per liter), wegenbelasting ca. € 50,0 per jaar (!) en geen BPM; dat is nog eens plezierig autorijden). Maar goed, wij moeten het in ons land met een ander systeem doen. En eerlijk gezegd is deze Mercedes dan gewoonweg een hele goede koop. Hij is niet te duur, standaard luxe uitgevoerd en rijdt als een sportwagen. Laten we de C 180 eens doornemen. Van begin tot eind. Instappen. Heerlijke stoelen, die perfect zijdelings steun leveren en goed instelbaar zijn, ook voor mensen met lange benen. Een prachtig stuurwiel met een – hoe noemen we dat? – metallic inleg. Ziet er chic en stoer tegelijk uit met touch control buttons. Een volledig digitaal instrumentarium en grote displays zorgen samen met een nieuwe generatie multimediasystemen voor een geheel eigen, moderne bediening. Alle bedieningsknoppen zitten op het stuur of in de grote ronde knop op de middenconsole waar zich ook een groot opbergvak bevindt. Starten met de startknop. De motor hoor je bijna niet. Schakelen doe je met een handig pookje rechts aan het stuur. Dat is in zoverre wennen dat je gewend bent om met de spriet aan de rechterkant de ruitenwissers in te schakelen. Het regende vaak en veel het weekend dat we met de wagen op stap waren en af en toe schakelde ik de bak in N met het idee de ruitenwissers aan te zetten. De cruise-control werkt perfect, iets wat niet bij alle automerken het geval is. Soms is het echt zoeken naar dat ding en ben je even bezig uit te vissen hoe het allemaal werkt. Zo niet bij Mercedes-Benz. De schakelaar zit links op het stuur en werkt perfect. Dynamic Body Control Standaard zit op de wagen Dynamic Body Control. Eén onderstel – drie instellingen. Je kunt zelf kiezen tussen maximale wendbaarheid of hoog dempingscomfort, perfect aangepast aan de route of je persoonlijke rijstijl. Het Dynamic Body Control-onderstel is voorzien van een continu verstelbare demping aan de voor- en achterzijde. Dit traploze systeem regelt voor elk wiel afzonderlijk de dempingskarakteristiek in samenhang met de eigenschappen van de motor, transmissie en stuurinrichting, passend bij de rijsituatie, snelheid en staat van het wegdek. Dankzij deze variabele afstelling kun je van aangenaam comfort en uitstekende dynamiek genieten. Het systeem werkt uitstekend. Leuk om op de slingerweggetjes op het Luxemburgse platteland – waar op zondagochtend niet of nauwelijks verkeer is – de wagen sportief over de weg te sleuren. Navigatie / Audio Het navigatie-audiosysteem is weergaloos en zeer gemakkelijk te bedienen. Een kind kan de was doen. Toen ik de wagen ophaalde bij Mercedes-Benz had ik mijn dochtertje van 12 bij me en die had binnen de kortste keren uitgevonden (sneller dan ik) hoe het navigatiesysteem werkte (je moet de ronde knop op de middenconsole naar rechts duwen voor allerlei functies en dan draaien om er doorheen te scrollen). Uiteraard kun je je smartphone via bluetooth met het audiosysteem verbinden. Als je wilt bellen hoef je alleen maar de knop op het stuur in te schakelen. UW TOEGANGSPOORT TOT DE DIGITALE WERELD VAN MERCEDES-BENZ Met Mercedes me-connect op uw smartphone bent u altijd met uw Mercedes-Benz verbonden. Onderweg of thuis – met Mercedes me-connect hebt u in de Mercedes me-portal of via de Mercedes me-app toegang tot belangrijke voertuiggegevens als de kilometerstand, de bandenspanning en het brandstofpeil. Dankzij Telediagnose, Ongevalmanagement, Onderhoudsmanagement, Pechmanagement en het noodoproepsysteem van Mercedes-Benz hoeft u zich nooit zorgen te maken. Bij het volledig digitale combi-instrument met de weergavestijlen ’Klassiek’, ’Progressief’ en ’Sportief’ kunt u zelf beslissen welke informatie voor u belangrijk is en hoe deze wordt weergegeven. Het 31,2 cm (12,3 inch) display levert een scherp beeld dat onder alle lichtomstandigheden uitstekend afleesbaar is. Het 10,25 inch mediadisplay met beeldformaat 16 : 9 zorgt voor een hoogwaardige uitstraling van het interieur. Dankzij de hoge resolutie van 1920 x 720 pixels kunt u genieten van een kristalheldere beeldkwaliteit met een scherpe weergave van alle infotainmentcontent. Draadloos oplaadsysteem voor mobiele apparatuur. Opladen tijdens het rijden. Uw smartphone ligt in een handomdraai op zijn vaste plaats in de middenconsole om daar draadloos te worden opgeladen. Ongeacht het model of merk kunnen alle smartphones die de Qi-standaard ondersteunen, draadloos worden opgeladen. Ruim
De auto biedt veel zitruimte. Voor is het helemaal perfect, maar ook achter is voldoende ruimte voor twee of drie volwassenen. De bagageruimte is bijzonder groot en de klep gaat met de afstandsbediening open. Makkelijk als je net boodschappen gedaan hebt. Denk niet dat je een exclusieve auto aanschaft als je de Mercedes C-Klasse koopt of least. Het is het bestverkochte model van Mercedes-Benz, zelfs na vier verkoopjaren. In 2017 werden wereldwijd meer dan 415.000 exemplaren van de limousine of estate verkocht. De C-Klasse wordt geproduceerd in China (ook als verlengde L-uitvoering; daar houden de Chinezen nu eenmaal van), Zuid-Afrika, de VS en dichterbij huis in Bremen, Duitsland. China was de grootste markt voor de C-Klasse. Er zijn trouwens nogal wat modelvarianten. Naast benzine-uitvoeringen natuurlijk auto’s met een dieselmotor. En verder is de C 180 de goedkoopste. De Mercedes C AMG met 8 cilinder motor (ja die bestaat ook) is de duurste en kost ruim 133.000 euro. Daarnaast zijn er allerlei extra ‘packs’ te koop waarmee je je C Klasse zo luxe kunt maken als je zelf wilt.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|