Gran TurismoMagazine |
Tekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani We reden deze zomer met een Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID van Groningen naar Oslo, door Denemarken en Zweden. Op de terugweg verbleven we enige tijd aan de Zweedse kust in de buurt van Uddevalla. Zweden en Noorwegen leveren mooie plaatjes op. Oslo is een prachtige stad, waar je zeker het museum met het beroemde schilderij De Schreeuw van Edvard Much moet bezoeken. De Schreeuw hangt in de Nasjonalgallerie. Noorwegen is trouwens een duur land vergeleken bij Zweden. Vandaar dat we na Oslo bereikt te hebben redelijk snel terugkeerden naar Zweden. Maar dat had ook een beetje te maken met het feit dat ondergetekende Zweeds spreekt en dus net iets gemakkelijker met de Zweden communiceert dan met de Noren, hoewel die twee talen geweldig veel op elkaar lijken. Lease Edition Maar dit verhaal gaat over reizen met een Mercedes-Benz. Wie wil dat nou niet? Hoe je het ook wendt of keert, de naam Mercedes-Benz heeft nog steeds een magische klank. Duitse topkwaliteit en niet goedkoop. Dat klopt, in die zin dat het er maar net vanaf hangt wat je goedkoop vindt. Zo’n C-klasse, wat dus eigenlijk de middenklasser Mercedes-Benz is, staat al vanaf € 35.000 in de catalogus, een instapmodel uiteraard, maar toch. Net als zovele andere merken is Mercedes-Benz natuurlijk ook bezig met hybride-aandrijving voor zijn auto’s. Je moet wel als autofabrikant wil je nog auto’s kunnen verkopen. Brandstofverbuik en CO2-emissies moeten steeds verder omlaag. In Nederland betekent dit dan tevens dat je in een goedkoper belastingtarief valt (bijtelling van slechts 7% in ieder geval nog dit jaar) en dat is o zo belangrijk, vooral in de zakelijke markt. En dat de C 350 PLUG-IN HYBRID vooral bedoeld is voor de zakelijke markt blijkt wel uit het feit dat er op dit moment twee types bij de dealer te bestellen zijn, een limousine en estate, die allebei de toevoeging Lease Edition in de naam hebben. Vanaf nu laten we al die toevoegingen (Plug-In Hybrid en Lease Edition) weg en praten we alleen nog maar over C 350. Dat is wel zo gemakkelijk bij het schrijven en het lezen en het spaart ruimte. ‘Onze’ testwagen dus, onze comfortabele reismachine. Mercedes-Benz in Utrecht was zo vriendelijk ons deze nieuwe C 350 tien dagen te lenen. Wat onmiddellijk opvalt is de omvang van de auto. Hij is gewoon groot, dit mag dan wel een middenklasser zijn maar je moet er echt de E-Klasse naast zetten om te zien dat die nog groter is. Hij ziet er ook geweldig uit met die vloeiende lijnen en stoere neus, het is gewoon een hele mooie chique auto. Van binnen is het een en al luxe wat de klok slaat, veel leer natuurlijk maar ook opvallend is de strakke afwerking van het interieur met mooie ronde klokken en een Command Center, dat bijna werkt zoals je iPad, touch screen en de cursor beweeg je door met de vinger over een zwart vlak in de middenconsole te gaan. We geven toe dat onze testwagen is voorzien van nogal wat extra’s zoals een panorama schuifdak, het genoemde Command Online systeem, een trekhaak, regensensor, THERMATIC airco (whatever that might be), een 7G-TRONIC PLUS automatische bak, stoelverwarming, keyless startfunctie etc etc, waardoor hij al met al niet € 57.995 (standaardprijs) kost maar een kleine 10.000 euro meer. Zo’n C-klasse, wat dus eigenlijk de middenklasser Mercedes-Benz is, staat al vanaf € 35.000 in de catalogus |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|