Gran TurismoMagazine |
Tekst en foto’s Gerrit Brand
Het was zondag 23 augustus weer druk in Eext. Veel Suzuki’s maar dat kon ook niet anders want deze 16e editie van de Motor GP in Eext stond in het teken van Suzuki. Veel bekende namen uit de racehistorie van het merk waren aanwezig. Boet van Dulmen, Marcel Ankoné, John Reyolds, Wil Hartog. We hebben ze niet allemaal persoonlijk gezien en gesproken maar wel Steve Parrish en Roelof Thijs.
De Historische Motor GP in Eext is gewoon geweldig. De beste in heel Nederland, wat een sfeer. Het mooie weer hielp ook mee. In Eext wordt echt geracet op het stratencircuit dat door het dorp is aangelegd. Voor wie het niet weet, Eext ligt in de gemeente Aa en Hunze, onder de rook van Assen waar jaarlijks de TT, de Moto GP, plaatsvindt.
De Historische Motor GP is dè plek om oude bekenden uit de motorwereld weer te ontmoeten. Wij spraken met Steve Parrish die ooit teammaat was van wereldkampioen Barry Sheene (500 cc, Suzuki, 1977) was en zelf Brits kampioen werd in 1976. Parrish staat bekend als ‘notorious practical joker’. Dit maal hebben we echter geen grappen van hem vernomen. Hij vond het fantastisch in Eext aanwezig te zijn en prees de organisatoren. Dat kan voorzitter Johan de Vries in zijn zak steken. Wie Parrish ook goed kent is Jaap Timmer (mr TT) die natuurlijk aanwezig was als presentator. IJsracer en oud-Suzuki dealer Roelof Thijs vond het ook leuk in Eext te zijn. Voor hem als Assenaar een thuiswedstrijd. Thijs geniet van zijn pensioen maar wordt nog veel voor allerlei evenementen uitgenodigd, ook in het buitenland. We hebben prachtige motoren gezien, mooier als nieuw, zoals sommigen goedkeurend zeiden. De Suzuki’s stonden in een tent waarin ook een aantal dames bezig was met bodypainting. Dat bodypainting is een vast onderdeel tijdens de Historische GP. Motoren en vrouwen, dat past wel bij, zal de organisatie wel gedacht hebben. Hoe dan ook, het ging er allemaal zeer gemoedelijk aan toe. Erg opgewonden werden de heren niet van de fraai beschilderde blote dames, want de aandacht bleef toch het meest naar de blinkende motoren uitgaan. Zo jong waren de meeste motorliefhebbers nu ook weer niet. Schijnt wel een probleempje in de motorverkoop te zijn. De vergrijzing van de doelgroep, hoewel er de laatste tijd toch ook weer veel jongeren zijn die nieuwe motoren aanschaffen. Wat de races betreft: er werd geraced met de 50 CC, 125 CC, 250 CC, 350 CC en 500 CC klasse. Kortom een vol programma. De zondag dat wij present waren stonden er twee manches op het programma, van ’s ochtend tien uur (trainingen) tot ’s middags zes is er een vol programma. En denk nu niet dat er maar wat aan gerommeld wordt. Nee, het gas wordt echt open getrokken en het geluid is oorverdovend mooi. Al die verschillende motoren hebben hun eigen sound. Prachtig. Verder was er natuurlijk het concours d’élegance Aa en Hunze en het defilé van de HMV (Historische Motor Vereniging). De foto’s spreken voor zich. Zo’n weekend als daar in Eext moet je meemaken om te weten hoe de sfeer is. Je wordt omringd door brullende motoren en loopt met de geur van verbrande motorolie (ruikt naar slaolie) in je neus. En je ziet de mooiste motoren. Eentje licht ik er graag nog even uit, de Suzuki van Henry Gerrits. (zie foto). Wat een prachtige machine. De Historische Motor GP in Eext verdient landelijk meer aandacht. Het is wat ons betreft het leukste historische motorevenement van het land. Het was er druk, maar het kan nog veel drukker. Hoewel we niet de indruk hadden dat de organisatoren zich daar nu zo druk over maken. Het is daar in Eext ook vooral een feestje voor de Drenten zelf.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
December 2024
Categories
Alles
|