Gran TurismoMagazine |
Rijder Fernando Alonso en navigator Marc Coma hebben hun eerste deelname aan een competitieve rally raid-wedstrijd erop zitten. Het Spaanse duo nam met de Toyota Hilux deel aan de fameuze Lichtenburg 400, de vijfde ronde van de South African Cross Country Series in Zuid-Afrika. De deelname was niet bedoeld om resultaat te behalen, maar puur om ervaring op te doen. Het duo volgt met de Toyota Hilux een intensief rallytrainingsprogramma bij TOYOTA GAZOO Racing. Eerder trainden Fernando Alonso en Marc Coma al in Namibië en in Polen. Die trainingen waren zo succesvol dat TOYOTA GAZOO Racing besloot om het duo in te schrijven voor de Lichtenburg 400. Het tweetal wist de proloog vrijwel probleemloos af te leggen en ook bijzonder snelle tijden te noteren. Daarnaast ervaarden het tweetal tijdens de race wat tegenslag: belangrijke leermomenten. 728 leerzame kilometers Op de racedag startten Alonso en Coma op de derde positie. Na 27 kilometer maakte de Toyota Hilux een kleine koprol met als gevolg een kapotte voorruit. De voorruit werd vervangen voor de tweede proef, maar na een paar kilometer sneuvelde de voorruit opnieuw, nu door een vogel. In totaal legden Alonso en Coma 728 leerzame kilometers af op diverse soorten ondergrond, van korenvelden en golvend landschap tot droge rivierovergangen. Winst Giniel de Villiers De Lichtenburg 400 werd gewonnen door TOYOTA GAZOO Racing-rijder Giniel de Villiers en navigator Dennis Murphy, terwijl coureur Henk Lategan en navigator Brett Cummings – ook van TOYOTA GAZOO Racing – tweede werden. Fernando Alonso en Marc Coma eindigden als zestiende overall. Volgende uitdaging: Rally van Marokko De volgende uitdaging in het intensieve trainingsprogramma van Alonso en Coma wordt de Rally van Marokko nabij Fes, de op een na grootste stad van Marokko. Deze rally vindt plaats van 3 tot 9 oktober 2019 en werd vorig jaar gewonnen door regerend Dakar-kampioen Nasser Al-Attiyah en navigator Mathieu Baumel van TOYOTA GAZOO Racing South Africa. De Rally van Marokko wordt gezien als een voorproefje van de legendarische Dakar Rally. In totaal leggen de deelnemers van de Rally van Marokko 2.500 kilometer af, waarvan 1.868 kilometer wordt getimed in speciale stages. De rally is voor navigators extra uitdagend omdat een groot deel van de route over gravelpaden en zandduinen loopt. Toewijding is indrukwekkend Teammanager Glyn Hall: “We hebben dit weekeinde zeker bewezen dat Fernando over de snelheid beschikt en dat Marc alles in huis heeft als navigator. Ondanks de up en downs was dit weekeinde een enorm belangrijke ervaring voor de hele crew. We hebben gezien dat Fernando de beste rijders hier bij kan houden. Als je meedoet op deze snelheden, onder deze omstandigheden, kun je ook tegenslag onderweg verwachten. Maar dat is juist goed, om ook daar ervaring mee op te doen. De toewijding van Fernando en Marc is gewoonweg indrukwekkend. De eerste proef voltooiden ze zonder voorruit, vol in het stof en in de tweede proef hebben ze het grootste gedeelte zelf de voorruit vast moeten houden.” Kapotte voorruit Fernando Alonso: “Elke keer dat we in de auto rijden, leren we iets en raken we meer vertrouwd met de Hilux. Vandaag hadden we helaas wat tegenslag. In de eerste proef maakten we een kleine koprol en sneuvelde de voorruit. Daar konden we niet goed meer doorheen kijken, dus we moesten hem verwijderen. De rest van de proef hebben we met brillen op in het stof van de andere auto’s gereden. Bij de tweede proef mochten we met een nieuwe voorruit vooraan starten voor een goed zicht. Helaas raakten we na een aantal kilometers een vogel en sneuvelde de voorruit opnieuw. Daarna was het bijna 200 kilometer rijden met één hand tegen de voorruit en één aan het stuur. Misschien was dit niet onze beste dag, maar we hebben wel weer veel kilometers kunnen maken in de Hilux. Daarnaast is het goed om ook tegenslagen te ervaren voordat we aan belangrijkere races gaan deelnemen.” Pittige dag Marc Coma: “Vandaag was een pittige dag voor ons, na een topdag in de proloog. We startten de proef soepel, maar rolden de auto op een gegeven moment over het dak. We konden wel doorrijden en begonnen de tweede proef met een nieuwe voorruit die ook sneuvelde toen we een vogel raakten. Wind en stof kwamen naar binnen en maakten de omstandigheden zwaar. Het was niet makkelijk om de voorruit tegen te houden en te navigeren tegelijk, maar samen met Fernando hebben we als team de finish gehaald. Zelfs met de uitdagingen van vandaag hebben we veel waardevolle trainingskilometers gemaakt en veel waardevolle ervaring opgedaan.”
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|