Gran TurismoMagazine |
De nieuwe Mercedes-AMG SL is binnenkort te bestellen, en dat komt goed uit met de start van de lente, afgelopen zondag. De nieuwe editie van een icoon keert terug naar zijn roots met een klassieke softtop en een sportief karakter. Tegelijkertijd is de luxe roadster als 2+2-zitter bij uitstek geschikt voor dagelijks gebruik en brengt hij zijn kracht voor het eerst over op het asfalt via de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. De SL 55 4MATIC+ is leverbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf € 231.004; de prijzen van de SL 63 4MATIC+ beginnen bij € 262.526. Hightech uitrustingen als het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve stabilisatie, achterasbesturing, het optionele high-performance keramische AMG-composietremsysteem en het standaard DIGITAL LIGHT scherpen het sportieve profiel verder aan. In combinatie met de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor resulteert dit in een rijervaring op het hoogste niveau. Talrijke opties bieden daarbij een breed scala aan individualiseringsmogelijkheden, van sportief-dynamisch tot luxueus-elegant, afhankelijk van de wensen van de klant. De SL-legende viert dit jaar een mijlpaal: exact zeventig jaar geleden zag in Stuttgart een sportwagen het licht die meteen uitgroeide tot een legende. Met de 300 SL racewagen voor de weg (interne aanduiding W194) boekte Mercedes-Benz vanaf 1952 het ene succes na het andere op circuits wereldwijd, en de modelnaam SL groeide al snel uit tot een legende. De succesvolle racewagen werd in 1954 opgevolgd door de 300 SL productiesportwagen (W198) die vanwege zijn ongebruikelijke portieren faam maakte als de ‘Gullwing’ of ‘Flügeltürer’. Andere mijlpalen in de historie van het model waren de ‘Pagode’ (W113, 1963-1971), de evergreen R107 (1971-1989) die maar liefst achttien jaar in productie bleef, en diens opvolger, de R129 (1989-1995).
Deze traditie krijgt nu een vervolg met de nieuwste generatie SL, die geheel onafhankelijk werd ontwikkeld door Mercedes-AMG. Bij de verkoopstart zijn er twee vermogensniveaus van de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor leverbaar. De motoren worden in de fabriek in Affalterbach geheel met de hand gebouwd volgens het ‘One Man, One Engine’-principe. In het topmodel, de SL 63 4MATIC+, levert de krachtbron 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 800 Nm over een breed toerentalbereik tussen 2.500 en 4.500 t/min. De acceleratie van 0 naar 100 km/h vergt slechts 3,6 seconden, terwijl de topsnelheid 315 km/h bedraagt. In de SL 55 4MATIC+ genereert de V8 een vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximumkoppel van 700 Nm. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in 3,9 seconden voltooid; de topsnelheid is begrensd op 295 km/h. Innovatieve technologieën voor maximaal rijplezier, comfort en veiligheid Beide modellen zijn standaard uitgerust met de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT MCT 9G, die een emotionele schakelervaring combineert met extreem korte schakeltijden. De vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+- is standaard voor de beide V8-modellen. De volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achteras zorgt voor een optimale grip op de limiet en voor een hoge rijstabiliteit en rijveiligheid onder alle omstandigheden. Voor het eerst is een productiemodel van Mercedes-AMG uitgerust met een multilink vooras met vijf draagarmen die volledig binnen de velg zijn gerangschikt. Dit verbetert de kinematica aanzienlijk. Ook bij de achteras worden de wielen geleid door een multilink as, in dit geval met vijf draagarmen. De SL 55 4MATIC+ is standaard voorzien van een nieuw ontwikkeld stalen AMG RIDE CONTROL-onderstel met bijzonder krachtige aluminium schokdempers en lichtgewicht schroefveren. Optioneel voor dit model en standaard voor de SL 63 4MATIC+: het innovatieve AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve, hydraulische rolstabilisatie. Het systeem maakt een optimaal stuur- en lastwisselgedrag mogelijk dankzij AMG-typische rijeigenschappen op het gebied van dynamiek, precisie en feedback voor de bestuurder. Tegelijkertijd verhoogt het systeem het rijcomfort bij rechtuit rijden en over hobbels. Voor het eerst in de lange historie van de SL zijn de V8-modellen standaard uitgerust met actieve achterasbesturing (HAL). Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen ofwel in de tegenovergestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (sneller dan 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus zowel een wendbaar als stabiel rijgedrag mogelijk. Het SL-uitrustingsaanbod: veel variatie voor een individuele look De uitrustingsdetails en de talrijke opties bieden een breed scala aan individualiseringsmogelijkheden voor de meest uiteenlopende klantwensen - van sportief-dynamisch tot luxueus-elegant. Daartoe behoren twaalf lakkleuren, waaronder de twee exclusieve SL-tinten hyperblauw metallic en MANUFAKTUR monzagrijs magno, drie kleuren voor de interieurhemel en tal van nieuwe velgdesigns. Er zijn vijf exterieurpakketten leverbaar om de look nóg eleganter of nóg sportiever te maken: AMG-aerodynamicapakket, AMG-carbonpakket, AMG-chroompakket, AMG-nightpakket en AMG-nightpakket II. De SL 55 4MATIC+ staat standaard op 19 inch multispaaks lichtmetalen AMG-velgen, naar keuze uitgevoerd in zilverkleur of matzwart. De SL 63 4MATIC+ heeft 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen. Het velgaanbod omvat in totaal negen verschillende varianten, waaronder twee aerodynamisch geoptimaliseerde 20 inch opties in vijf-dubbelspaaks of multispaaks design. Het aanbod wordt afgerond met 21 inch tienspaaks lichtmetalen AMG-velgen en 21 inch vijf-dubbelspaaks gesmede AMG-velgen, beide in twee kleurvarianten. ‘Handcrafted in Bremen’: nieuwe SL wordt gebouwd in de meest noordelijke fabriek van Mercedes-Benz in Duitsland Net als zijn voorganger rolt ook de nieuwe SL van de band in de fabriek van Mercedes Benz in Bremen. Het is dus het eerste model dat volledig door Mercedes-AMG is ontwikkeld en dat op deze locatie wordt gebouwd. Door het gebruik van bestuurderloze transportsystemen (AGV's) wordt het materiaal automatisch rechtstreeks bij de productielijnen afgeleverd. State-of-the-art technologie is ook te vinden bij het huwelijk’, het hart van elke montagehal: de V8-motor, ‘just in time’ geleverd vanuit Affalterbach, wordt hier verbonden met de carrosserie.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
December 2024
Categories
Alles
|