Gran TurismoMagazine |
Automobili Pininfarina eert een motorsport-icoon met een exclusieve nieuwe gelimiteerde versie van zijn bekroonde elektrische hyper GT - de Battista Edizione Nino Farina.De designeditie maakt zijn dynamische debuut op het Goodwood Festival of Speed, waar hij de beroemde heuvel op wordt bestuurd door voormalig F1-ster en recordhouder hillclimb, Nick Heidfeld. In zijn rol als adviseur van Automobili Pininfarina heeft 'Quick Nick' tot nu toe een sleutelrol gespeeld in het Battista-verhaal. Na het succes van de gelimiteerde Battista Anniversario vertegenwoordigt het nieuwste model het fascinerende verhaal van F1-race-legende Nino Farina, de allereerste F1-wereldkampioen en neef van designicoon Battista 'Pinin' Farina. Het is toepasselijk dat de auto zijn dynamische debuut maakt op slechts een paar honderd meter van het Goodwood Circuit, waar Nino in 1951 naar de overwinning reed in de Goodwood Trophy (een F1-race zonder kampioenschap). Er worden slechts vijf exemplaren gebouwd voor klanten over de hele wereld. De op maat gemaakte kenmerken die het exterieur en interieur van de Battista Edizione Nino Farina sieren, zijn een eerbetoon aan de in Turijn geboren racelegende. Elke auto in de serie viert een van de vijf mijlpalen in de ongelooflijke racecarrière van Nino Farina, zodat elke verzamelaar een uniek Italiaans designmeesterwerk bezit. Paolo Dellachà, Chief Executive Officer van Automobili Pininfarina: "Onze klanten vragen om zeldzaamheid, exclusiviteit en de kwaliteit van uitvoering die synoniem is aan de unieke en coachbuilt Pininfarina ontwerpen uit het verleden. Battista Edizione Nino Farina combineert al deze elementen met de fenomenale prestaties van de krachtigste auto ooit gemaakt in Italië, de Battista. In onze verbeelding zou Nino ervan gedroomd hebben om met zijn oom Battista te rijden en de auto tot het uiterste te drijven. Zoals hij elke keer deed als hij racete. Rijden in deze auto zal een ervaring zijn die veel lijkt op het aantrekken van het pak van een superheld, een uitzonderlijke en emotionele ervaring is verzekerd. Ik kijk ernaar uit om de Battista Edizione Nino Farina dit jaar persoonlijk te presenteren op het Goodwood Festival of Speed." EEN LEGENDE EREN Battista 'Pinin' Farina was de oprichter van de beroemde Carrozzeria Pininfarina. Hij is de naamgever van het allereerste voertuig van Automobili Pininfarina - de Battista - ter ere van zijn droom om ooit een voertuig op de weg te brengen dat uitsluitend het merk Pininfarina draagt. Als oom van Nino Farina was hij verantwoordelijk voor het ontbranden van de passie voor autosport van de toekomstige wereldkampioen. Battista nam zijn 16-jarige neefje mee naar zijn allereerste race, als passagier. Dit vestigde zijn honger naar competitie en Nino nam in de jaren 1930 deel aan talloze races en kampioenschappen in heel Italië. In 1950 nam Nino Farina met een team van drie auto's deel aan de eerste Grand Prix-races die formeel door de FIA werden georganiseerd - het huidige Formule 1-wereldkampioenschap. In zijn eerste jaar als coureur in het wereldkampioenschap won Nino Farina de Britse (de eerste race die op Silverstone werd verreden), Zwitserse en Italiaanse races en pakte daarmee het wereldkampioenschap. Nino Farina was een zeer gerespecteerde Formule 1-coureur onder zijn collega's, bekend om zijn onverschrokken rijgedrag en passie voor de sport - wat bijdroeg aan zijn vroege F1-overwinningen in zijn debuutjaar. Hij leidde zijn teamgenoten naar een 1-2-3 finish tijdens de allereerste race van 1950, op Silverstone, en maakte het seizoen af door te winnen tijdens de Grand Prix van Italië in september. Subtiele details onderscheiden elke Edizione Nino Farina met de op maat gemaakte aluminium deurplaat voor de passagier, geanodiseerd in zwart met een van de vijf unieke ontwerpen, zodat elke klant een unieke auto heeft. Elk model viert een andere mijlpaal uit het leven van Nino Farina: - Nino's geboortedatum en -plaats (1906 in Turijn) - Allereerste F1 poleposition en raceoverwinning tijdens de Grand Prix van Engeland in 1950 - Nino's tweede overwinning in 1950 tijdens de Grand Prix van Zwitserland - De derde en laatste overwinning in 1950, tijdens de Grand Prix van Italië - 1950 F1 wereldkampioenschap overwinning Dave Amantea, Chief Design Officer van Automobili Pininfarina: "Elk voertuig is een eerbetoon aan Nino's ongeëvenaarde geschiedenis en elk voertuig vertegenwoordigt een uniek moment in zijn leven, dat werkelijk opmerkelijk was. We hebben ons laten inspireren door deze momenten om een voertuig te creëren dat het middelpunt van elke collectie zou zijn. De kenmerkende Rosso Nino carrosseriekleur is gekozen om herinneringen op te roepen aan het Italiaanse racerood van de auto's waarin hij zijn grootste overwinningen behaalde, terwijl de belangrijkste afwerkingen en designelementen naadloos aansluiten bij het onmiskenbare ontwerp van Battista." OP MAAT GEMAAKT INTERIEUR CREËERT UNIEKE OMGEVINGEN VOOR BESTUURDER EN PASSAGIER Het interieur van de Battista Edizione Nino Farina heeft een op maat gemaakt tweekleurig thema, met een bekleding van de bestuurdersstoel in zwart duurzaam luxeleder en een passagiersstoel in contrasterend beige en zwart alcantara. De Pilota-stoelen hebben een uniek ontwerp tussen de bestuurder en passagier, beide met een op maat gemaakt quiltpatroon en 'Nino Farina' op de rugleuning. Op de zwarte bestuurdersstoel is de op maat gemaakte hoofdsteun voorzien van een geborduurde lauwerkrans en een '01'-afbeelding in goud, terwijl het Pininfarina-logo in rood is uitgevoerd op de beige passagiersstoel. De rugleuningen van beide stoelen zijn gespoten in Rosso Nino, passend bij de carrosserie. BATTISTA PRESTATIES Net als de Battista en Battista Anniversario wordt de Edizione Nino Farina aangedreven door een state-of-the-art aandrijflijn die recordprestaties levert. s Werelds eerste puur elektrische hyper GT maakt gebruik van een lithium-ionaccu met een hoge capaciteit van 120 kWh, in een sterke maar lichte behuizing van koolstofvezel. Vier onafhankelijke, krachtige elektromotoren - één voor elk wiel - worden gecombineerd met Full Torque Vectoring, Electronic Stability Control en een softwaredifferentieel waarmee de bestuurder de vermogensafgifte en de reacties op de wegligging als nooit tevoren kan aanpassen, terwijl het vloeistofgekoelde T-vormige accupakket centraal achter de stoelen is gemonteerd voor een laag zwaartepunt. De unieke launch control-technologie van de Battista draagt bij aan een acceleratie die de Formule 1-stijl overtreft, met 0-60 km/u in 1,79 seconden, 0-100 km/u in 1,86 seconden, 0-120 km/u in 4,49 seconden en 0-200 km/u in slechts 4,75 seconden. Een auto die zo snel is als de Battista vraagt om een sterke remkracht en officiële tests bevestigen dat de Battista de snelst remmende EV ter wereld is, met een snelheid van 100-0 km/u in slechts 31 meter. Prestatiegegevens Battista:
- 1.900 pk (1.400 kW) - 2.340 Nm koppel - 0-100 km/u (0-62 mph) in 1,86 seconden en 350 km/u (217 mph) topsnelheid - Tot 476 km rijbereik (296 mijl, WLTP gecombineerd), US EPA: 300 mijl De Battista combineert hypercarprestaties met de actieradius en het luxueuze interieur van een traditionele GT, met vierwielaandrijving en keuze uit vijf rijmodi om de rijdynamiek aan te passen: Calma, Pura, Energica, Furiosa en Carattere. DE AUTOMOBILI PININFARINA BATTISTA De Battista wordt de krachtigste auto die ooit in Italië is ontworpen en gebouwd en levert een prestatieniveau dat vandaag de dag voor geen enkele sportauto met verbrandingsmotor op de weg haalbaar is. De Battista is sneller dan een huidige Formule 1-racewagen in zijn sprint van 0-100 km/u onder de twee seconden en met een vermogen van 1900 pk en een koppel van 2.340 Nm combineert hij extreme techniek en technologie in een emissieloos pakket. De 120 kWh batterij van de Battista levert energie aan vier elektromotoren - één aan elk wiel - met een gecombineerde WLTP actieradius tot 476 km (Amerikaanse EPA: 300 mijl) op één lading. Niet meer dan 150 exemplaren van de Battista zullen individueel met de hand worden gemaakt in het Battista Atelier in Cambiano, Italië. OVER AUTOMOBILI PININFARINA Automobili Pininfarina is gevestigd in het operationele hoofdkantoor in München, Duitsland, met een team van ervaren auto-executives van luxe en premium automerken. De Battista hyper GT en alle toekomstige modellen worden met de hand ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië en zullen op alle grote wereldmarkten worden verkocht onder de merknaam Pininfarina. Het nieuwe bedrijf wil het meest begeerde, duurzame luxemerk ter wereld worden. Het bedrijf is voor 100 procent een investering van Mahindra & Mahindra Ltd.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|