Gran TurismoMagazine |
Tekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani Je wordt ouder, papa. Nummer van Peter Koelewijn, 1977. Wie kent hem nog? De jeugd vast niet want die doet alleen maar aan rap, hiphop, Youtubers en wat dies meer zij. Hoe kom ik hier zo bij? Vroeger keek ik altijd een beetje meewarig naar die ouwe lui die een SUV wilden hebben vanwege de hoge instap. Stramme benen, nietwaar. Ík reed het liefst in een zo laag mogelijk sportwagen. Een Ferrari kon ik me niet veroorloven maar een Alfa Romeo wel. De tijden veranderen, je wordt ouder, je wilt er alles aan doen maar je weet niet hoe. Nou ja, koop een Alfa Stelvio zou ik zeggen. De Alfa Romeo Stelvio is er al vanaf € 59.150,-. Het testmodel dat wij een weekje meekregen van Alfa Romeo staat voor € 71.200 geregistreerd bij de RDW. Maar er zitten dan ook nogal wat extra’s op. En bovendien is het de 280 pk versie van de viercilinder 2.0 liter Turbo. Q4, wat natuurlijk staat voor permanente vierwielaandrijving. Telkens als ik over een Alfa Romeo schrijf betuig ik mijn niet-aflatende liefde voor het merk. Ik heb vrijwel alle modellen wel in bezit gehad. Van de Alfa Romeo Giulietta Spider uit 1959 (dom, dom, dom, dat ik die ooit weer verkocht heb – na er 25 jaar van genoten te hebben), de Alfa Giulia, Bertone, Spider, Alfetta GTV, Giulietta, 164 tot de 166 aan toe. Dom, dom, dom, allemaal ooit ingeruild, verkocht of wat dan ook. Hoe dan ook, die vroegere Alfa’s hadden dat super-sportieve aureool. De vraag is, wat is daarvan overgebleven? Eigenlijk best nog wel veel. Trouwens, je moet nooit terugverlangen naar vroeger, wat geweest is, is geweest. De autowereld zal – met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van CO2-uitstoot en elektrisch rijden (of wellicht op waterstof) – nooit meer hetzelfde worden. De tijd van fossiele brandstoffen en de daarmee verbonden romantisch-technische verhalen (denk aan L.J.K. Setright) is nog nét niet helemaal voorbij, maar het einde is in zicht. Met de Stelvio heeft Alfa Romeo – twee jaar geleden al weer – eindelijk een hoog op de poten staande SUV op de markt gebracht. Het sportieve Alfa ging eindelijk voor de bijl. Het kan niet anders of dit is een der laatste der Mohikanen: een wagen waar helemaal niks hybride aan is en die nog gewoon met een benzine- of dieselmotor is uitgerust en bovendien niet al te zuinig rijdt. Energielabel D of hoger. Tja, er zijn auto’s die schoner zijn. Maar – en nu komt het – wat een heerlijke auto is dit! Geweldig. Groot, pompeus, hoge instap (je wordt ouder, papa, maar omdat je er toch niets aan kunt doen is het wel lekker om in zo’n fijne SUV te rijden), voortstuwing als van een raket, mooi geluid, prachtig, luxe Alfa-interieur en -dashboard, twee ronde klokken voor je neus – een voor de snelheidsmeter en een voor de toerenteller; zo hoort het – en tenslotte een in monochroom uitgevoerde Alfa badge in de naaf van het stuurwiel, dat heerlijk robuust in de hand ligt en waarop alle knoppen die je nodig hebt om comfortabel te kunnen rijden zich binnen vinger-bereik bevinden. Het eerste wat je te binnen schiet als je achter het stuur plaatsneemt is, hoe robuust de wagen oogt. Niet alleen van buiten maar ook van binnen met die stevige stoelen en die brede middenconsole waarop zich de (automatische) versnellingspook bevindt en de ronde knop waarmee je het navigatie/informatie-scherm bedient. Het interieur is bekleed met het fijnste leer, ook het chique dashboard dat gestroomlijnd over de hele breedte van de auto doorloopt, duidelijk retro gestyled is, en dus herinneringen aan al die Alfa’s uit het verleden ophaalt. De wegligging van de Stelvio wordt alom geroemd. Het is waar, hij ligt als een blok op de weg, helt niet of nauwelijks over in bochten en is, kortom, een plezier om te rijden. Dat is onder andere te danken aan de permanente Q4-vierwielaandrijving, een ideale 50/50-gewichtsverdeling en een gewichtsbesparende carbonas van koolstofvezel. Een echter rijdersauto. Leuk dus voor iemand die vroeger in al die sportieve Alfa’s rondreed en (je wordt ouder papa) nu in zijn nieuwe SUV nog steeds zijn sportieve Alfa-hart kan ophalen. Is de fameuze Alfa-brom er nog? Ik vind van wel. De 2.0 liter benzinemotor produceert een lekker laag geluid. Natuurlijk is deze Alfa Romeo op en top modern en van de laatste snufjes op elektronica-gebied voorzien. Zo koppelt Alfa Romeo's innovatieve Q4 'on demand' 4WD-systeem de voordelen van vierwielaandrijving aan het rijplezier dat alleen een achterwielaangedreven auto kan bieden. Op basis van permanente analyse van de wegconditie en de rijstijl van de bestuurder verdeelt het systeem de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen naargelang de behoefte van het moment. Het hoge percentage aan toegelaten mechanische slip tussen de voor- en achteras (tot 2,5%) garandeert daarbij een minimale reactietijd, waardoor de stabiliteit en grip altijd optimaal zijn. De Stelvio doet alles met het grootste gemak. Het ding stuurt zichzelf bijna. Alles gaat zo soepel en vanzelfsprekend. Vooral dankzij de 8-traps automaat die ervoor zorgt dat je ontspannen rond kunt rijden. Omdat je zo hoog zit heb je voortdurend het gevoel dat de weg van jou is. Het klinkt wat arrogant misschien maar deze Alfa geeft je dat superioriteitsgevoel op de weg dat iedereen natuurlijk heerlijk vindt (als-ie er de geschikte auto maar voor had). Een bijkomend iets is, dat de Stelvio super-zeldzaam is. Je ziet ze vrijwel nooit. Ze worden dan ook bijna niet verkocht. En dat is jammer. Maar wel begrijpelijk. Het is nou niet bepaald de auto van de toekomst. En er is nogal wat concurrentie. De Alfa Romeo Stelvio, genoemd naar de beroemdste bergpas uit Italië – bekend van de Mille Miglia en andere rally’s – is en blijft een auto voor liefhebbers. Ik zou zeggen tegen al die Alfisten die er van vroeger nog rondlopen: niet getreurd, we worden allemaal ouder, we belanden allemaal vroeg of laat in een SUV. Kijk niet om, maar denk vooruit. Als het dan toch moet, ga dan voor een Stelvio. Exclusiviteit en rijplezier gegarandeerd. Alfa Romeo Stelvio Q4 B-tech 2.0 turbo 280 pk. Vanaf € 59,150. Opvallend aan onze testwagen: die heerlijke, gemakkelijk te bedienen cruise control, parkeersensoren, achteruitrijcamera, geweldige Harman Kardon geluidsinstallatie, navigatiesysteem, aansluiting voor je smartphone, achterklep die op afstand te openen valt, enorme bagageruimte en noem maar op. Brandstof verbruik, in de stad 1 op 10, op de buitenwegen bij rustig rijden zo’n 1 op 14. topsnelheid ca. 220 kilometer en van 0 naar 100 in 5,7 seconden (volgens het boekje), en dat voor een auto die maar liefst 1635 kg weegt. Lang niet mis. Elke Alfa Romeo wordt tegenwoordigd geleverd met 5 jaar kilometervrije garantie! De Stelvio is trouwens ook met een dieselmotor te verkrijgen. Klik hier voor alle specificaties.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
December 2024
Categories
Alles
|