Tekst en foto's: Gert te Lintelo
Extreem gevoelige oren schijnen het motorgeronk afkomstig van het circuit van Zandvoort zelfs op Texel te horen. Van 26 t/m 28 september was dat de notoire klagers niet gegund. Gedurende deze dagen was de racepiste het domein van de elektrische auto. Geklaag was hooguit te horen van de Europese autofabrikanten, die werden geconfronteerd met een groot Chinees offensief. Maar liefst dertien Chinese automerken tellen we tijdens de voor de vijfde keer georganiseerde EV Experience, een zware vrachtwagen meegerekend. Jarenlang haalden de Europese fabrikanten hun schouders op bij de auto's die in het immense land van de band rolden. Was China niet het landwaar 'Copyright' hetzelfde was als 'The right to copy' en waren Europese auto's niet veruit superieur aan de veelal met Europese hulp gebouwde en niet zelden technisch en uiterlijk verouderde klonen?
0 Opmerkingen
Rijden met de Subaru Solterra Tekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani Subaru kennen we nog goed van de rallyauto’s. In de jaren ‘90 was de Subaru Impreza 555 met Colin McRae een hoogtepunt. Inmiddels is het alweer 15 jaar geleden dat het merk voor het laatst in het WRC (World Rally Championship) meedeed. Nog iets, bijna alle Subaru’s zijn vierwielaangedreven. De BRZ bijvoorbeeld niet. Dat is een kleine sportwagen in samen werking met Toyota ontwikkeld. Evenals de nieuwe Subaru Solterra, de geheel elektrisch aangedreven auto van Subaru. Bij Toyota heet hij BZ4X. Ik kom er nog op. We reden met de Subaru Solterra naar Kortrijk in België en verbleven ondertussen een paar dagen in Sint-Niklaas. Tekst Gerrit Brand foto’s Suhaila Sahmarani In de periode van 12 tot 19 juni reden we met een elektrische Mercedes EQB naar Milaan. Daar was de fashionweek gaande. Dat betekent dat het er extra druk was en er bijzonder veel ‘mooie’ mensen rondliepen in opvallende kleren. En dat terwijl Italianen en in het bijzonder de Milanezen toch al bekend staan als mensen met smaak. Maar waar het ons vooral om ging was eens te zien hoe het is om Europa van noord (nou ja, noord – van Nederland) naar zuid (Italië dus) te doorkruisen met een elektrische auto. Mercedes Benz EQE SUV 350 4 MATIC AMG Line – die wil je gewoon hebben
Tekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani & Gerrit Brand Eerlijk is eerlijk, ik moet het toegeven: ik stond altijd nogal cynisch tegenover elektrisch rijden. maar ik ben in zekere zin om. De Mercedes SUV waar ik onlangs onder andere mee heen en weer van Groningen naar Luxemburg reed, is een genot om in te rijden. Alles gaat zo gemakkelijk – wórdt je zo gemakkelijk gemaakt – dat er helemaal niets te klagen valt. Zo’n auto zou ik wel willen hebben. Het enige nadeel is dat hij nogal stevig aan de prijs is. De vijfde generatie MINI trapt af met de MINI 3-deurs. De nieuwste versie van het icoon ondergaat nu dynamische rijtests in het winterse landschap van Lapland.
De nieuwe EV6 van Kia tilt elektrisch rijden naar een nieuw niveau met zijn grote bereik, de ultrasnelle 800V laadcapaciteit en de onderscheidende styling van een crossover-SUV. De EV6 is de eerste Kia die is gebaseerd op het speciale nieuwe platform dat exclusief is ontwikkeld voor elektrische auto’s.
Een cultwagen uit de jaren zeventig met knipogende koplampen? Dat kan maar een auto zijn: de R5 natuurlijk! Zijn guitige blik maakt deel uit van ons erfgoed. De in januari onthulde Renault 5 Prototype mocht zijn voorouder dan ook niet verloochenen. Nicolas Jardin, exterior designer van het prototype, vertelt ons hoe hij de befaamde blik van de oorspronkelijke Renault 5 op moderne wijze heeft geïnterpreteerd.
De Polestar 2 is een elektrische performance-fastback met standaard een dynamisch onderstel. Het optionele Performance Pack, dat bestaat uit zorgvuldig geoptimaliseerde upgrades, biedt echter de mogelijkheid de rijervaring nóg dynamischer te maken.
De lijst van features omvat een speciaal Brembo-remsysteem, handmatig instelbare Öhlins Dual Flow Valve dempers en lichtgewicht gesmede 20 inch lichtmetalen velgen. De speciale remklauwen, ventieldoppen en veiligheidsgordels zijn uitgevoerd in ‘Swedish gold’. AIWAYS, de in Shanghai gevestigde aanbieder van personenvervoer, maakt bekend dat het voor de ontwikkeling van de U5, zijn geheel elektrische SUV, samenwerkt met de grootste en beste automotive leveranciers van Europa. De lijst van leveranciers geeft blijk van de toewijding van de Chinese startup aan kwalitatief hoogwaardige productontwikkeling en productie.
De nieuwe Opel Vivaro-e is de eerste volledig elektrische bedrijfswagen van Opel. Volgens de autofabrikant is dit het ideale moment op dit model op de markt te brengen, want in veel gebieden is emissievrije levering van goederen en diensten een absolute must. De Vivaro-e is geschikt voor de zogeheten ‘last mile delivery’, het laatste deel van het bezorgproces voordat een product bij de consument aankomt.
|
AuthorGerrit Brand richtte in 1993 het merk GranTurismo magazine op. Sindsdien schrijft hij o.a. over auto's Categories |