De nieuwe Lexus UX 300e Electric is de eerste volledig elektrische Lexus en staat symbool voor de toonaangevende kwaliteit die men van Lexus gewend is. De ‘Lexus Electrified’-visie tilt de compacte C-segment SUV naar een hoger niveau. Met zijn krachtige elektromotor (150 kW/204 pk) en dynamische rijeigenschappen biedt hij volop rijplezier. De 54,3 kWh-batterij heeft een actieradius van meer dan 300 km (WLTP-cijfer nog niet definitief). Het Takumi vakmanschap van de Lexus-technici staat garant voor hoge kwaliteit, topcomfort, stilte en een rustgevend interieur. Daarbovenop zorgt Lexus voor een unieke eigenaarservaring, waarin ontzorgen centraal staat, zoals Lexus Oplaadservice. . ‘Lexus Electrified’: meer elektrificatie Vroeg in dit decennium zal Lexus naast de vele hybride modellen en de Lexus UX 300e zijn eerste Plug-in Hybrid Electric Vehicle presenteren en een nieuw voertuigplatform speciaal voor BEV’s. Een brandstofcelauto (Fuel Cell Electric Vehicle) behoort ook tot de mogelijkheden. Leider in afbouw CO2 Volgens automotive onderzoeksbureau JATO Dynamics scoorde het Toyota concern, waarvan Lexus onderdeel uitmaakt, qua CO2-uitstoot het laagste vlootgemiddelde van Europa in 2019. Toyota Motor Corporation werkt al jaren aan het verminderen van CO2 emissies en verkocht al ruim 15 miljoen hybride auto’s waarvan ruim 1,7 miljoen Lexus modellen. Elke Lexus is in Nederland als hybride verkrijgbaar. Stilste in zijn klasse Een elektrische auto is van nature stil. Hier gaat Lexus verder. Het onderzocht vrijwel alle geluiden van buitenaf en wist dit maximaal te onderdrukken door op veel locaties extra isolatiemateriaal toe te passen. Het batterijpakket in de bodem van de Lexus UX 300e heeft ook een geluidswerend effect dat wordt versterkt door een speciale afdekking en sealing. Akoestisch glas houdt windgeruis letterlijk buiten de deur. Quiet Room Voordat de Lexus UX 300e de award winning Kyushi fabriek verlaat wordt elk exemplaar in de Quiet Room door Takumi vakmensen op perfectie gecontroleerd. De Takumi zijn hoogopgeleide Lexus-experts met tenminste 25 jaar ervaring in hun vakgebied. Zij gebruiken hun goed getrainde zintuigen om eventuele ongewenste geluiden en trillingen in de cabine op te sporen en te corrigeren. De Lexus UX 300e is hiermee de stilste SUV in zijn klasse. Grootstedelijk De UX van Lexus is een ‘urban SUV’. Net als bij andere UX-modellen vloeien ex- en interieur in de UX 300e naadloos in elkaar over. Dit traditioneel Japanse architectonische concept maakt de SUV overzichtelijk vanuit de bestuurderspositie en daarmee eenvoudig te manoeuvreren en parkeren. Ook doordat de UX 300e over een compacte draaicirkel van 10,4 meter beschikt. De nieuwe Lexus UX 300e opereert hierdoor prima in grootstedelijke gebieden, waaruit Nederland grotendeels bestaat. Met volledig elektrische versies mag men bovendien ook stadscentra in na 1 januari 2025. Meer bagageruimte Een totale lengte van 4.495 mm en ruime wielbasis van 2.640 mm vormen het fundament voor een ruim interieur en een soepel en stabiel weggedrag. Doordat de batterij onder de vloer is geplaatst en de startaccu is verplaatst naar de motorruimte, heeft de UX 300e een bagageruimte met een inhoud van 367 liter, ofwel 47 liter meer dan de UX 250h hybrid. GA-C-platform De Lexus UX 250h hybrid is al vaak geprezen voor zijn uitgebalanceerde onderstel, met dank aan het GA-C-platform. Uiteraard is de Lexus UX 300e Electric ook hierop gebaseerd. Maar Lexus ging verder door de 'Lexus Electrified-visie’ erin te verwerken. Diverse elektrificatietechnologieën sluiten naadloos op elkaar aan, waarbij rijplezier centraal staat. Tijdens Tokyo Motor Show 2019 showde Lexus deze visie voor het eerst in de Lexus LF-30 Electrified concept. Zwaartepunt nog lager Het GA-C-platform van de Lexus UX 250h Hybrid heeft al een laag zwaartepunt, bij de Lexus UX 300e Electric valt dit 67 mm lager uit (10%) doordat het batterijpakket in de vloer is geïntegreerd en de krachtige elektromotor eveneens laag voorin is geplaatst. De ophanging en besturing zijn door de Takumi vakmensen gefinetuned. De extra stijfheid die het in de bodem geplaatste batterijpakket biedt, versterkt de dynamiek. Nog meer stijfheid wordt veroorzaakt door toepassing van een extra dwarsbalk in het voorframe en verstevigingen rondom het stuurhuis en de achterbumper. Acceleration Pitch Control De UX 300e biedt een, vloeiende lineaire acceleratie. De karakteristieken daarvan worden automatisch aangepast aan de omstandigheden door Acceleration Pitch Control, waarbij het koppel van de elektromotor vloeiend wordt gedoseerd. Uiteraard kan, net als bij de hybride variant, ook voor de standen ECO, NORMAL en SPORT worden gekozen. De verfijning van de aandrijflijn komt tot uiting in de minimale druk die op het pedaal uitgeoefend hoeft te worden. De paddles achter het stuurwiel kunnen in vier stapjes voor vertraging zorgen. Geventileerde schijfremmen rondom leveren verbeterde remprestaties. Verfijningen achter het stuur In het interieur staat de bestuurder centraal. Alle bedieningselementen zijn onder handbereik, zoals bij de middenarmsteun waar intuïtief de audio-installatie kan worden bediend. Het instrumentarium met onder meer een digitale snelheidsmeter en weergave van de resterende range is speciaal voor dit model ontwikkeld. In plaats van een versnellingspook heeft de UX 300e dezelfde drive selector als de Lexus LC die gebruik maakt van Lexus shift-by-wire-technologie. In de Kyushi fabriek stikt een eliteteam van Takumi vakmensen de lederen stoelen met een ontwerp geïnspireerd op 'sashiko', een traditionele Japanse quilttechniek die kracht en een kenmerkende stijl aan de bekleding geeft. Lexus Climate Concierge Specifieke uitvoeringen van de Lexus UX 300e Electric hebben een comfortabele klimaatfunctie onder de noemer Lexus Climate Concierge. Dit systeem stuurt automatisch de stoelverwarming of stoelventilatie aan in combinatie met climate control om zo de ideale temperatuur te bereiken. De lucht wordt daarnaast via de ventilatieroosters, dankzij de Lexus S-Flow technologie, naar de juiste locatie in het interieur verplaatst. Hierdoor gaat het klimaatsysteem 20% efficiënter om met de energie van de batterij dan een normale automatische airconditioning. Dit komt ten goede aan het rijbereik van de Lexus UX 300e. De lucht in de cabine van de Lexus UX 300e wordt daarnaast gezuiverd en geconditioneerd door de standaard aanwezige Nanoe-technologie. Optimaal presterende batterijpakket Het lithium-ion batterijpakket maakt gebruik van 288 cellen en heeft een capaciteit van 54,3 kWh. Sensors monitoren niet alleen het voltage van elke cel en elk segment, maar ook de temperatuur van de cellen. In combinatie met het geavanceerde Battery Management System leidt dit tot een optimale bruikbare celcapaciteit en daarmee tot een maximale actieradius. Gekoelde lucht draagt bij aan een stabiele output van het batterijpakket, ook onder extreme omstandigheden zoals hoge snelheden en herhaaldelijk snelladen. Om de efficiency, prestaties en levensduur van het batterijpakket te optimaliseren, werkt het slim samen met de interieurairco. Bij koud weer (tot -30 graden Celsius), kan het batterijpakket worden verwarmd zodat het volle vermogen eveneens beschikbaar is. De verwarming verkort de laadtijd. Dit geavanceerde systeem beperkt de output van het batterijpakket onder koude omstandigheden zodat 12 Volt-voorzieningen zoals de verwarming optimaal kunnen functioneren. 10 jaar garantie batterijpakket Met alle bovengenoemde maatregelen biedt Lexus vol vertrouwen een 10-jarige (of 1.000.000 km) servicegarantie op alle functionele defecten van de hoofdbatterij van de EV en capaciteitsvermindering onder de 70%, op voorwaarde dat de eigenaar de Battery Health Check laat uitvoeren die in het onderhoudsprogramma is voorzien. Zonder Battery Health Check zal een garantie van 8 jaar (of 160.000 km) van toepassing zijn in geval van een capaciteitsvermindering onder de 70% van de EV-batterij. Sinds 1 januari van dit jaar heeft elke nieuw geleverde Lexus een reguliere garantietermijn van 5 jaar. Ontzorgen met Lexus Oplaadservice Lexus ontwikkelt en fabriceert producten niet alleen met de allergrootste zorg, ook de Lexus klant wordt met de allergrootste zorg omringd. Voor een unieke eigenaarservaring, streeft Lexus naar het maximaal mogelijk ontzorgen van de klant. Dit geldt ook voor Lexus UX 300e rijders. Hiervoor is Lexus Oplaadservice ontwikkeld samen met Vattenfall InCharge. Daarmee komen slimme laadoplossingen voor thuis en onderweg onder handbereik. De Lexus Laadpas biedt toegang tot vele (snel-)laadstations in Europa die via roaming aan het netwerk zijn gekoppeld. One stop shopping Met Lexus Oplaadservice biedt Lexus oplossingen aan voor thuis en openbaar laden en zowel voor de zakelijke als de particulier klant. De oplossingen van Lexus Oplaadservice worden door de Lexus dealer gecombineerd met de auto geleverd, gefinancierd of geleased. Alles in één transactie. Bij zakelijk gebruik is er de mogelijkheid om het aantal zakelijk geladen kilowatts automatisch te verrekenen met de werkgever of leasemaatschappij. Thuis en openbaar De nieuwe Lexus UX300e kan worden opgeladen met wissel- (AC) en gelijkstroom (DC). Hiervoor heeft de auto een DC CHAdeMO snellaadaansluiting linksachter. Rechtsachter is er een AC Type 2 aansluiting aanwezig. Standaard worden er twee laadkabels geleverd. Een Mode-2 laadkabel waarmee op 230V/10A tot 2,3kW opgeladen kan worden via het reguliere stopcontact. Daarnaast is ook een Mode-3 laadkabel van 230V/32A inbegrepen waarmee tot 7,4kW opgeladen kan worden via de thuis- en publieke laadpunten op wisselspanning (AC). Voor snelladen (DC) is er geen kabel benodigd omdat deze integraal onderdeel uitmaken van de snellaadpunten. Dynamisch opladen met ‘load balancer’ Voor het thuisladen biedt Lexus Oplaadservice vier pakketten aan. Volledig geïnstalleerd en 5 jaar volledig gegarandeerd, inclusief de montage en service aan huis. Met een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep, kan men doorgaans op 16A laden (3,7kW). Met de standaard aanwezige dynamische load balancer kan de beschikbare 25A of 35A van de woning optimaler benut worden zonder andere stroomverbruikers uit te schakelen. Afhankelijk van het beschikbare vermogen in de woning kan de Lexus UX 300e onder wisselspanning tot 6,6kW sneller laden. Veilig en comfortabel. Standaard: Lexus Safety System+ Net als de Lexus UX 250h hybrid is de Lexus UX 300e uitgevoerd met de tweede generatie van het Lexus Safety System+. Standaard. Inbegrepen daarbij zijn de All-Speed Dynamic Radar Cruise Control en het Pre-Collision System met voetgangersherkenning, Lane Tracing Assist met Lane Departure Alert en Steering Assist. Ook Road Sign Assist (verkeersbordherkenning) en Intelligent High Beam koplampen/Automatic High Beam zijn inbegrepen. Het adaptieve grootlichtsysteem (AHS) is optioneel. Vanaf 49.990 euro en 8% bijtelling De Lexus UX 300e Electric is al te bestellen en wordt in oktober op de Nederlandse markt verwacht. Hij is leverbaar vanaf 49.990 euro. De volledige prijslijst is hier te vinden. Leasen kan vanaf 599 euro per maand**. Bij zakelijke inzet geldt vijf jaar lang een bijtelling van slechts 8%; netto vanaf 135 euro per maand. Betrouwbaarheid gegarandeerd: 15 jaar elektrificatie-ervaring Lexus heeft al ruim 15 jaar ervaring met het elektrificeren van zijn modellen. In totaal verkocht Lexus al 1,7 miljoen modellen met hybride-technologie, waarvan 425.000 in Europa. In 2005 introduceerde Lexus de RX 400h, de eerste premium hybride SUV. In 2008 volgde het eerste topmodel met V8 hybride en in 2011 verscheen de compacte Lexus CT 200h. De highperformance Multi Stage Hybrid-technologie voor de Lexus LS 500h en Lexus LC 500h is een recente mijlpaal. Belangrijkste componenten op een rij
De Lexus UX 300e Electric in cijfers Batterijcapaciteit: 54,3 kWh (lithium-ion) Actieradius (WLTP nog niet definitief)> 300 km o.b.v. 18 inch wielen Systeemvermogen: 150 kW/204 pk Systeemkoppel: 300 Nm 0-100 km/h: 7,5 s Topsnelheid: 160 km/h
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorGerrit Brand richtte in 1993 het merk GranTurismo magazine op. Sindsdien schrijft hij o.a. over auto's Categories |