Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani Model: Davine BMW heeft met de i3 een geweldige elektrische auto in het aanbod. De wagen is klein en praktisch in het verkeer, maar biedt vanbinnen behoorlijk veel ruimte voor vier personen. Het is ook nog eens een mooie auto om te zien, met deuren die ‘uit elkaar’ openen waardoor je veel ruimte hebt om achterin te stappen of iets achterin de wagen te leggen. Hij rijdt geweldig, is snel en wendbaar en handig in het parkeren. Ik zal iets bekennen. Het is voor het eerst dat ik met een 100% elektrische auto rijd. En ik denk dat er heel wat lezers zijn die ook nooit in een elektrische auto hebben gereden. Let wel, een elektrisch aangedreven auto is wat anders dan een hybride wagen, waar nog steeds een op fossiele brandstoffen lopende motor inzit. De conclusie is al na enkele meters duidelijk. Er is niet veel verschil wat rijden betreft, behalve dan dat je geen motorgeluid hebt en dat dit soort auto’s supersnel wegtrekt. Denk aan 7 seconden van 0 naar 100, dat zijn supercar getallen. De i3 heeft dan ook een koppel van maar liefst 250 Nm. De i3 is een automaat, je schakelt met een knop aan het stuur. Dat went snel. Na een hele dag met de auto door de stad gereden te hebben (we hadden van alles te doen) had ik het gevoel in een soort iPad rond te rijden. Links op het dashboard zit een stroomaanduiding, net als op een iPad of een smartphone, het percentage stroom dat je nog tot beschikking hebt wordt aangegeven. In de stad gebruikt hij helemaal niet zo veel stroom. Op de snelweg, als je 120 rijdt, ligt dat anders, dan zie je het percentage behoorlijk snel teruglopen. Er zijn mensen die denken dat de accu’s van zo’n auto zo leeg zijn, maar dat valt heel erg mee. We reden zo’n 40 à 50 kilometer in de stad en ook nog een stuk op de snelweg van en naar luchthaven Eelde en de batterij was nog steeds 60% vol. Niet slecht. Als je dan ’s avonds de auto weer aan de lader zet, kun je er de volgende dag weer mee op stap. We kregen van de BMW-dealer in Groningen de i3 met 94 aH mee. Daar kun je zo’n 200 tot 250 kilometer mee rijden. Met de 60aH is dat wat minder maar toch nog zo’n 150 kilometer. Op beide uitvoeringen is ook een zogenaamde Range Extender leverbaar, een klein benzinemotortje met 2 cilinders die een generator aandrijft die de batterijen constant opgeladen houdt. Met de Range Extender kun je de actieradius vergroten tot meer dan 300 kilometer. Dan is er nog iets aardigs te melden. Je kunt je voorstellen dat zo’n auto als de i3 heel handig en voordelig is in de stad, maar dat je er onmogelijk mee op vakantie kunt. Welnu als je bij BMW een i3 koopt kun je een contract afsluiten waarbij je in de vakantieperiodes de beschikking hebt over een ‘normale’ BMW. De i3 is een leuke verschijning op de weg. Je ziet ze nog niet veel rijden en dus wordt er flink naar je gekeken als je door de stad rijdt. Je start de auto met een druk op de startknop. Er komt geen geluid, maar hij doet het wel. Dat blijkt wel op het moment dat je het gaspedaal indrukt. De auto stuurt lekker direct, het is gewoon een genot om in de i3 te rijden. Het dashboard is eenvoudig doch smaakvol vormgegeven, met een navigatiescherm in het midden. Uiteraard worden allerlei zaken digitaal aangegeven. De zitpositie in de wagen is prima, zeker ook voor lange mensen. Je zit vrij hoog, de wagen heeft iets MPV-achtigs over zich, dat wil zeggen dat je mooi uitzicht hebt zowel voor je als om je heen. Ook kleinere mensen kunnen de weg goed overzien. Achterin zitten twee deuren die aan de C-stijl scharnieren. Ze zijn pas te openen als de voorportieren open zijn. Dat is soms handig, soms niet. We hebben een kind bij ons, dat al snel door heeft dat ze de auto niet uit kan zolang het voorportier dicht zit. Maar ze kan er ook niet uitkomen als we de deur niet voor haar openen, en ze beklaagt zich daarover. Niks aan te doen. De auto is gemaakt van duurzame, lichte materialen. Zo is het volledige inzittendencompartiment van carbon gemaakt, een licht materiaal dat het gewicht van de accu’s (die dingen wegen nu eenmaal nogal wat) mooi compenseert, waardoor het leeggewicht van de wagen niet boven de 1220 kg komt. Bovendien heeft carbon een enorme torsiestijfheid wat de bijzondere deuren die tegengesteld aan elkaar openen mogelijk maakt. De materialen zijn gemakkelijk recyclebaar. De stoelen zijn gemaakt van gerecyclede petflessen en in de portierbekleding en op het dashboard zijn kenaf-vezels gebruikt, natuurvezels die 30% lichter zijn dan de materialen die traditiegetrouw uit aardolie worden gemaakt. Er is ook een uitvoering van de i3 met eucalyptushout in het dashboard. Prachtig. De i3 is een en al moderne technologie. Zo kun je met een speciale app op je smartphone allerlei functies van de wagen controleren zoals de laadstatus en de actieradius, temperatuur etc. Wie nu denkt dat de wagen er maar in één uitvoering is vergist zich. Het interieur is in diverse uitvoeringen leverbaar, met mooie namen zoals Loft (straalt evenwicht en rust uit), Lodge (natuurlijke esthetica), dit is de uitvoering met eucalyptushout op het dashboard, en Suite (premium) met kwaliteitsleer. De i3 is ook in verschillende kleuren leverbaar, zoals die van ons in zogenaamd ionic silver met een mooi grijs met blauw interieur. Dat blauwe vind je in alle wagens terug. Blauw staat voor elektriciteit, nietwaar. Andere kleuren zijn zilver, grijs, zwart, wit en blauw. Al met al was het een zeer prettige kennismaking met de BMW i3. We vonden het jammer dat hij weer terug moest naar de dealer. De bijtelling van deze auto is ideaal. Slechts 4% voor de volledig elektrische en 15% voor de wagen met Range Extender. De wagen kost vanaf € 36.967,00. Leasen kan vanaf € 599,00 (48 maanden, 15.000 km/jaar).
1 Comment
|
AuthorGerrit Brand richtte in 1993 het merk GranTurismo magazine op. Sindsdien schrijft hij o.a. over auto's Categories |