Gereden à la carte Wat is er nou mooier dan met een nieuwe auto een eind te gaan rijden met als einddoel een lunch of diner in een goed restaurant. Om de Honda Civic 4-deurs of Sedan eens goed uit te proberen kozen we ervoor om door Drenthe te rijden met als bestemming restaurant De Jufferen Lunsingh in Westervelde bij Norg. Het restaurant is bijzonder mooi gelegen in een typisch Drents landschap. Aan de rand van het dorp Westervelde, omgeven door oude boerderijen. Het is eind februari als we deze reportage maken en buiten is het steenkoud. Er hangt sneeuw in de lucht. Binnen in de Honda Sedan is het behaaglijk. We zitten fantastisch in deze wagen die we hebben opgehaald bij Honda Borghstede in Assen voor een testrit. Je zit laag of beter gezegd diep in de auto, waardoor je je goed beschermd voelt. De Civic Sedan is trouwens van alle mogelijke veiligheidsopties voorzien. Denk aan de ACE carrosseriestructuur, wat inhoudt dat bij een botsing de impact van de energie die vrijkomt over het hele voertuig verdeeld wordt met als voordeel bescherming van de inzittenden. Daarnaast beschikt de wagen over Agile Handling Assist, tijdens het rijden houden sensoren de grip op de weg in de gaten, wat tot een voorspelbaar en soepel weggedrag leidt. De hoofdsteunen zijn antiwhiplash en bovendien zorgen de driepuntsveiligheidsgordels met gordelspanners voor extra veiligheid. Ten slotte noemen we nog graag even het bandenspanningswaarschuwingssysteem DWS. In principe ben je dus gewaarschuwd als je banden niet goed op spanning zijn, wat belangrijk is voor een goede wegligging en grip op de weg. De wegligging en de stuureigenschappen van deze Honda Sedan zijn dan ook voorbeeldig. Het is een grote, ruime auto. Hij stuurt messcherp en ligt als een blok op de weg. Een auto met voortreffelijke rijeigenschappen creëren kun je Honda wel toevertrouwen. Het merk staat al sinds jaar en dag voor topkwaliteit.
Klassiek model Als we in De Jufferen Lunsingh aan de lunch zitten, praten we nog wat na over de auto. De Civic was, op de Hybrid na die al enkele jaren niet meer gemaakt wordt, niet als Sedan verkrijgbaar, maar altijd als hatchback. Een sportieve wagen met verschillende soorten motoren, van simpel tot racy, maar niet ieders cup of tea. Honda is wat de vormgeving van zijn automobielen betreft altijd nogal eigenzinnig geweest, wat wellicht ook bepaalde potentiële kopers afstootte. Maar met de nieuwe Sedan komt Honda met een klassiek ontwerp waar alles aan klopt. De unieke combinatie van krachtige, sculpturale lijnen en vloeiende rondingen loopt van de elegante motorkap tot aan de fraai aflopende kofferbak. Heel stijlvol. Let ook , op de nieuwe LED-koplampen, de sportieve lichtmetalen velgen en de onderscheidende grille in chrome. De wagen heeft een atletische en moderne uitstraling. De Jufferen Lunsingh Buiten begint het licht te sneeuwen. We nemen de gelegenheid te baat om van een uitgebreide lunch te genieten. De Jufferen Lunsingh is een landhuis dat al meer dan 300 jaar bestaat. De naam is ontleend aan het feit dat in het oorspronkelijke huis, het gedeelte waar nu de Cognackamer en de keuken zijn, van 1724 tot 1780 vijf vrijgezelle zusters woonden, de jufferen Lunsingh werden ze genoemd. Een muuranker in een van de gastenkamers herinnert nog aan deze tijd. De huidige eigenaar Wyncko Tonckens heeft er samen met zijn vrouw een geweldig hotel-restaurant van gemaakt, waar vooral mensen uit de Randstad de weg naartoe weten te vinden. Niet zo vreemd want De Jufferen Lunsingh biedt alles wat je nodig hebt voor een ontspannen verblijf als je even weg wilt uit de hectiek van het dagelijks bestaan. Daarvoor hoef je niet naar het buitenland, maar kun je uitstekend in Drenthe terecht. Wij Drenten weten dat natuurlijk allemaal allang. Veel mensen uit de regio kennen de weg naar het restaurant, waar op hoog niveau gekookt wordt. We praten even bij met chefkok Jelle Huitema. Hij vertelt dat hij altijd met verse producten uit de streek werkt (vandaar dat reserveren voor de lunch op prijs gesteld wordt). Omdat het landgoed over eigen weilanden beschikt houdt men eigen vee voor de vleesvoorziening. Koeien, van het Hereford-ras, dat mals vlees oplevert, en Schoonebeker schapen, het klassieke Drentse ras, waarvan het vlees zich kenmerkt door een kruidige smaak. Daarnaast beschikt men ook nog eens over een eigen moestuin. Deze ligt bij landhuis restaurant Rikus in Eext dat sinds twee jaar ook in bezit is van de familie Tonckens. Chefkok Huitema heeft daar ook de leiding. De gerechten die bij De Jufferen Lunsingh op de kaart staan zijn seizoensgebonden. ‘Het leuke van het vak is dat je zoekt naar gerechten bij het seizoen passen. Tegenwoordig kun je via de groothandel alles krijgen, maar het is juist leuk om te werken met ingrediënten die bij het seizoen passen.’ We beginnen met een proeverij van het beste dat keuken te bieden heeft. Rilettes van kabeljauw en makreel. Een heerlijk, zacht, romig, delicaat gerecht. Verder gerookte zalm, gefrituurde spiering, lekker krokant en hartig. Een (uiteraard huisgemaakte) bitterbal van scharrelvarken. Daar kan geen fabrieksbitterbal tegenop. Een terrine van scharrelvarken. Coppa di Westervelde, zelfgemaakt uiteraard, vlees van schouder en nek van het varken, gezouten, gedroogd. Perfect. Gerookte ganzenbout, zeer smaakvol, zacht als zijde. Salami van hert en eekhoorntjesbrood. Heel bijzonder van smaak. Een chipje van truffelaardappel, kroepoek van rode biet. Als hoofdgerecht komen er drie bereidingen van ree op tafel. Biefstuk, balletjes en stoof. Daarbij witlof, sousvide bereid, mousseline, Dijon mosterd, knolselderij, romanesco, rode kool, gebakken shiitake, beukenzwam en een jus van rozemarijn. Dat is werkelijk genieten, terwijl de sneeuw steeds dichter begint te vallen. Wij hebben geen haast. We drinken er een glas rode wijn bij, een Bordeaux Château Pey-Bonhomme Les-Tours, die uitstekend bij wild past. Dan komen er tussendoor nog wat kaasjes op tafel, belegen schaap (uit de regio), val comelico (uit de Dolemieten) en Bleu de Wolvega, uit de regio dus, heerlijk zacht van smaak, gemaakt van koemelk. Ten slotte het dessert dat bestaat uit allerlei soorten ijs, hangop van citrus, geconfijte kumquatts etc. Veel zoet, maar op een natuurlijke, niet suikerige manier. Tja, en dan is het tijd dit fraaie restaurant weer te verlaten. De sneeuw heeft niet doorgezet en is weer zo goed als verdwenen. De wegen zijn droog en we geven de Honda Sedan de sporen, terug naar huis. Het valt op hoe mooi de afwerking is van het strak ingericht interieur. Onze wagen is voorzien van zwart leren bekleding. Alle belangrijke informatie- en bedieningselementen liggen binnen handbereik. Een mooi stuur met de H van Honda, het Honda-logo, erin verwerkt. Het navigatie/radio systeem, waarvan het 7 inch aanraakscherm tevens gebruikt wordt om beeld te geven via de achteruitrijcamera als je achteruitrijdt. Heel handig. In de middenconsole zit een ruim vak waar je echt veel spulletjes in kunt onderbrengen. We hebben stoelverwarming voor en achter en een elektronische parkeerrem, en automatische klimaatregeling met twee zones. De radio is DAB, navigatie gaat via de satelliet, Apple Carplay is aanwezig wat betekent dat je je iPhone makkelijk kunt synchroniseren met de radio. 1.5i VTEC Turbo Maar het belangrijkste hebben we nog niet gehad. De krachtbron. Deze verrast door het hoge vermogen van maar liefst 182 pk. De auto is leverbaar in drie uitvoeringen, Comfort, Elegance en Executive, en met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of met een CVT automaat. Ons testmodel is een automaat. Prettig want dan heb je je handen vrij voor van alles en nog wat. Bijvoorbeeld om met beide handen te sturen. De motor is een 1,5 liter viercilinder met turbo, 1.5i VTEC Turbo. Maximum koppel 240 Nm, maximum vermogen 182 pk/134 kW. Acceleratie van 0 tot 100, afhankelijk van de versnellingsbak, rond de 8,5 seconden. Dat is gewoon een prima getal voor een Sedan met een leeggewicht van zo’n 1300 kg. Topsnelheid is ruim over de 200 kilometer per uur. Het oordeel The verdict, oftewel het oordeel. Ben je op zoek naar een fijne reiswagen, voor privé of zakelijk gebruik en hou je van klassiek, een vierdeurswagen met een kofferbak, dan is de Honda Civic 4-deurs echt iets voor jou. Hij zal niet snel vervelen, hij gaat nooit kapot (je krijgt niet voor niets maar liefst 10 jaar garantie), hij is uiterst comfortabel, chic en stijlvol, en rijdt als een sportwagen. De prijs voor een mooie complete auto begint bij € 32,620 voor een Comfort, basic model. Wil je wat meer extra’s zoals het Honda Connect infotainment systeem, climate control met twee zones (voor en achter) en die achteruitrijcamera, dan moet je de Elegance nemen, vanaf €35.230. De Executive is er vanaf € 37.870, en biedt als extra’s bijvoorbeeld nog een schuif/kantel dak en stoelverwarming. Zeker de moeite waard om je eens door de dealer te laten voorlichten over de mogelijkheden. De Civic 4-deurs is een opvallend mooie auto. We hadden er veel bekijks mee.
0 Comments
Leave a Reply. |
Gran Turismo
|