Mazda CX-5
|
Tekst Gerrit Brand Foto’s Subaru Europe We vonden Subaru altijd al een bijzonder merk. Eigenzinnig. Superkwaliteit. Stoer. Geen alledaagse verschijning en ga zo maar door. Subaru houdt vast aan een paar permanente gegevens: altijd een boxermotor (eigenlijk heeft alleen Porsche die nog in de 911 modellen) en altijd 4-wheel drive. Maar ook Subaru ontkomt niet aan de nieuwe trend: elektrisch (ondersteund) rijden. Een beetje laat, maar het merk komt eindelijk met een paar hybride-uitgevoerde modellen op de markt: de Forester e-Boxer en de XV e-Boxer. We maakten kennis met deze auto’s op het (ANWB) rijvaardigheidscentrum Lelystad. Daar konden alle remmen losgegooid worden en konden we de nieuwe modellen vergelijken met hun voorgangers. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ze zijn weer beter dan de vorige versie, in een aantal opzichten: betere wegligging (roadholding is eigenlijk een beter woord als je met zo’n wagen in het terrein gaat rijden), iets meer koppel dankzij de elektromotor en een zuiniger brandstofgebruik. Daarnaast zitten ze natuurlijk vol met de nieuwste snufjes op IT-gebied zoals een ultramodern navigatiesysteem, infotainmentsysteem en verbeterde connectiviteit zoals dat zo mooi heet. Verder zijn ze met eye sight driver assist technologie uitgevoerd. Subaru Global Platform Subaru bouwt eigenlijk al jaren ongeveer dezelfde auto’s die steeds verder verbeterd en gemoderniseerd worden. De XV en Forester staan op hetzelfde Subaru Global Platform (SGP) dat staat voor een superieure handling, stabiliteit, botsveiligheid, actieve veiligheidssystemen en prima rijeigenschappen, uitzonderlijk lage trillingen en veel rijcomfort. Dat klinkt mooi, Subaru heeft gekozen voor een concept dat in de praktijk zijn deugdelijkheid bewezen heeft en waarop alle SUV-modellen gebaseerd kunnen worden. Als je iets goeds bij de hand hebt, moet je het niet wegdoen. Het voert wat te ver om alle technische gegevens uitgebreid te belichten. Maar het komt erop neer dat Subaru de XV en Forester grondig gemoderniseerd heeft. Wie – zoals wij – tijdens de test van de ene in de andere auto stapt, van de oude in de nieuwe ziet meteen het verschil. Het exterieur van de wagens is net iets mooier geworden (maar schoonheid heeft te maken met perceptie; wat we twee jaar geleden fantastisch vonden ondergaan we nu al weer als verouderd) en het interieur ziet er strakker uit. De stoelen zitten echt beter. Je voelt het. Accupakket Voordat we gaan rijden toch nog iets over de techniek. De wagens zijn nu dus uitgerust met een elektromotor en accupakket. Deze zijn in de lengterichting gemonteerd. De elektromotor is dicht bij het zwaartepunt van de auto geplaatst in de Lineartronic CVT-automaat die ook verbeterd is, beter pakt en de motor niet meer zo op toeren jaagt als je snel gas geeft. Het accupakket en andere componenten bevinden zich boven de achteras en dragen bij tot een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling over de voor- en achteras. We reden met het vorige en nieuwe Forester model en met het vorige en nieuwe XV model. De Forester en XV kennen hetzelfde concept (zelfde platform, motor en aandrijflijn; allebei SUVs). On- en offroad Het rijvaardigheidscentrum kent een on- en offroad traject waarop je de wagens goed kunt testen. Op normaal wegdek op een speciaal geprepareerde baan met hellingen en natte (beregende) gedeeltes. We zwenken met de wagens tussen pionnen door, helling op helling af. Je voelt duidelijk het verschil tussen het vorige en het nieuwe model. Bij de eerste moet je als bestuurder veel meer aan de bak om de wagen op de weg te houden, je moet harder remmen, sneller draaien aan het stuur en als je niet uitkijkt kom je achterstevoren te staan. Bij het nieuwe model grijpt de elektronica in en kun je de wagen eigenlijk niet kwijt raken. De e-BOXER kent een zeer responsief en natuurlijk remgevoel. De remmen zijn eenvoudig te doseren, reageren snel en lineair op input van de bestuurder. Aandrijflijn De nieuwe modellen beschikken over de combinatie van Symmetrical All-Wheel Drive en de nieuwe e-BOXER-aandrijflijn. De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten 2.0-liter viercilinder boxermotor met 80% nieuwe componenten en een Lineartronic transmissie met een geïntegreerde elektromotor. Het eindresultaat is een aandrijflijn met een soepel karakter, meer trekkracht en 30% meer lineaire acceleratie. De Subaru e-Boxer-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de direct ingespoten 2.0-liter boxermotor en de elektromotor. Er zijn drie rijmodi: Engine driving, EV driving en Motor Assist driving. Bij vertrek vanuit stilstand en bij lage snelheden drijft de elektromotor de auto aan. EV driving zorgt op deze manier voor een stille en emissievrije rijbeleving. Een volledig elektrisch rijbereik tot 1,6 kilometer is haalbaar met een maximale snelheid tot 40 km/u. Bij hogere snelheden werken de boxermotor en de elektromotor samen in de rijmodus Motor Assist driving. De aandrijflijn biedt soepele acceleratie, reageert lineair en verbruikt minder brandstof. Op hoge snelheid schakelt de e-BoxerR-aandrijflijn over naar de rijmodus Engine driving. In deze modus drijft de 2.0-liter boxermotor de auto aan terwijl de batterij wordt opgeladen. Off road is het verschil ook duidelijk te merken. Alle hobbels, hellingen en wat dies meer zij worden met gemak genomen. Zo rij je in het dagelijks leven nooit rond met je auto. Je kijkt wel uit. De aanzienlijke verbeteringen aan de ophanging en het chassis absorberen op doeltreffende wijze schokken van de weg en verbergen ongelijke oppervlakken. Hierdoor ontstaat een uitzonderlijk responsieve en stabiele wegligging, zodat de auto precies rijdt zoals de bestuurder voor ogen heeft en treedt vermoeidheid tijdens lange ritten pas later op. Met een bodemvrijheid van 220 mm en grote aan- en afrijhoeken, alsook een optimale overrijhoek, leent de Subaru XV e-Boxer zich uitstekend voor offroad avonturen. De Subaru XV e-BOXER is standaard uitgerust met X-MODE, een systeem dat de controle regelt van de motor, de transmissie, de Symmetrical All-Wheel Drive en het remsysteem voor optimale tractie op gladde oppervlakken en steile hellingen. Wanneer X-MODE is geactiveerd, helpt de Hill Descent Control automatisch een constante snelheid aan te houden tijdens afdalingen. Zo kan de bestuurder zich meer focussen op het sturen en minder op het remmen. Eye Sight Driver Assist EyeSight Driver Assist Technology is standaard beschikbaar op de Forester e-Boxer. Voor nog meer actieve veiligheid zorgt het Driver Monitoring System dat werkt op basis van gezichtsherkenning. Het systeem waarschuwt de bestuurder in geval van vermoeidheid of afleiding en onthoudt de zetelinstellingen, de stand van de buitenspiegels en de voorkeursinstellingen van de airconditioning. Ook nieuw voor de vijfde generatie Forester is Reverse Automatic Braking. Dit veiligheidssysteem kan aanrijdingen voorkomen tijdens achteruitrijden of minimaliseert de schade in geval van een aanrijding. De Side View Monitor (SVM) werkt via een naar voren gerichte camera in de rechterbuitenspiegel. Dankzij die camera kan de bestuurder meteen op het multifunctionele display (MFD) zien of er zich iets of iemand in zijn dode hoek rechts voor bevindt en helpt bij het manoeuvreren in het drukke stadsverkeer, krappe parkeerruimtes of langsheen de stoeprand. Maar er zit nog meer leuk snufjes op de wagens die vooral met veiligheid te maken hebben. Het zal duidelijk zijn dat dat allemaal computer gestuurd is en met sensoren werkt die voortdurend de omgeving van de auto aftasten. Obstakels, conditie van het wegdek, noem maar op. Zaken als Vehicle Dynamics Control, Active Torque Vectoring helpen de wegligging en roadholding te verbeteren. Electric brake force Distribution of elektrische remkrachtverdeling is een systeem dat de remkracht afhankelijk van de rijomstandigheden zo optimaal mogelijk verdeelt over de voorste en de achterste wielen. De voor- en achterwielen draaien rond met een verschillende snelheid, afhankelijk van de rijomstandigheden en het gewicht van de auto. Het systeem detecteert deze veranderingen, en verdeelt de remkracht ongelijk over de wielen om nog betrouwbaarder te kunnen remmen. En dan is er nog iets. De mensen van het testcircuit hebben een obstakel (van papier) op de baan gezet waar je met een snelheid van zo’n 30 kilometer per uur op af moet rijden terwijl je het stuur goed vasthoudt. Gewoon doorrijden. Want de wagen remt vanzelf als het obstakel wordt opgemerkt en zorgt ervoor dat je een halve meter voor de want tot stilstand komt. Gaat altijd goed, zegt mijn instructeur. Kwaliteit Ik heb getracht een indruk te geven van de nieuwe e-Boxer uitvoeringen van de XV en Forester van Subaru. Subaru is om een aantal redenen een fantastisch merk: de bewezen boxertechniek die het merk consequent blijft toepassen, de 4W-drivetechniek en de bouwkwaliteit. Het zijn gewoon heel goede auto’s. Jammer dat ze in Nederland zo weinig verkocht worden. Wat dat betreft overheerst in autoland nog steeds de kuddegeest. Opvallen met een afwijkende mening of in dit geval auto durven veel mensen toch niet aan. Prijzen De XV e-Boxer en de Forester e-Boxer zijn verkrijgbaar vanaf respectievelijk 37.995 euro en 43.995 euro. Beide modellen hebben 150 pk sterke een 2.0 boxermotor en een elektromotor met 12,3 kW vermogen aan boord. De e-Boxer-modellen hoeven niet te worden opgeladen, de techniek regelt zelf de meest ideale aandrijving en het opladen van de accu. Over een afstand van maximaal 1,6 kilometer kunnen de auto’s volledig elektrisch rijden. Volgens Subaru zorgt de toevoeging van de elektromotor voor een 11 procent lager verbruik.
0 Comments
Leave a Reply. |