|
Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani Henri Nederveen uit Steenwijk is een gepassioneerd Honda-liefhebber. Hij houdt van de techniek. ‘Dat is zo bijzonder aan Honda, de manier waarop die auto’s gemaakt zijn. Allemaal technisch gezien zeer verfijnd én geavanceerd. Dat was in de jaren zestig al zo. Honda is wat mij betreft echt een merk voor mensen die kwaliteit en techniek weten te waarderen.’ Nou is Henri Nederveen (62) een man met een technische achtergrond en met blijkbaar gouden handjes. Hij werkt al bijna 45 jaar bij dezelfde ‘baas’, als gereedschapsmaker bij DYKA in Steenwijk. Hij maakt spuitgietmallen voor hulpstukken bochten T-stukken en repareert ze. Secuur werk waarbij speling van een paar hondersten van een mm. al een zichtbaar vel aan het uiteindelijke product laat zien. Niemand hoeft Nederveen meer te leren wat frezen en draaien is. Aan zo iemand kun je de restauratie van een klassieke wagen dus wel toevertrouwen. Nederveens klassieker is een Honda S 800 coupé uit 1968, die hij in een tijdsbestek van 8 jaar van top tot teen restaureerde. In Nederveens geval betekent dat niet alleen rijdend en mooi maken, maar zo’n wagen echt in een staat brengen waarin hij beter dan nieuw is. Elk schroefje, elk moertje, elk slangetjes en wat dies meer zij werd weer als nieuw gemaakt, vervangen, of zelfs compleet nagemaakt als het onderdeel te ver heen was voor restauratie en nergens meer te vinden was. Dat Nederveen gouden handen heeft blijkt ook uit het feit dat hij zijn prachtige villa in Tuk, gemeente Steenwijk, eigenhandig bouwde, met behulp van een bevriende architect weliswaar en zijn broer die weet wat metselen is, maar toch, wat een werk, wat een doorzettingsvermogen. Honda S 800, klein maar fijn We hebben het nu echter niet over het bouwen van een huis, maar over het restaureren van een klassieke Honda. Wat een prachtig autootje is dit. Klein maar fijn. Er zit een heel verhaal vast aan de S 800. De geschiedenis van Honda heeft alles te maken met de naoorlogse geschiedenis van Japan. Na de oorlog verloren te hebben die het land in het Verre Oosten voerde ten tijde van de Tweede Wereldoorlog stortte Japan zich op de industrialisatie. Men keek goed naar het westen en met Japanse vlijt en nijverheid slaagde men er al snel in een hele reeks interessante producten op de markt te brengen zoals auto’s, motorfietsen, camera’s, audioapparatuur en horloges. Iedereen kent ze, iedereen weet dat Japanners voor kwaliteit gaan. Soichiro Honda Soichiro Honda is de grondlegger van het merk. Hij begon met motorfietsen in 1948 en startte in 1962 met de productie van auto’s. Hij ontwikkelde een twaalfcilinder Grand Prix racer als imagebuilder én zijn eerste echte auto, een kleine auto, de S 500 met - je raadt het al - een 500 cc motorfietsmotor als krachtbron. Die motor groeide uit tot 800 cc en de S800 was ontstaan. Tussen 1965 en 1970 werden er zo’n 11.536 gebouwd. Toch nog redelijk veel. Het model werd als coupé en als cabriolet geleverd. Honda kwam in 1966 op de Nederlandse markt, mét deze autootjes. In Nederland werden er in vijf jaar tijd zo’n 800 verkocht. Best wel aardig voor zo’n klein autootje, waar je maar met twee man in kon en dan ook nog behoorlijk krap zat. Met zo’n motorfietsmotor, die je flink op toeren moest houden, maar dan ging je ook als de brandweer. Het was een auto voor de happy few, destijds al voor de echte liefhebbers. Vergeet niet dat het sportwagentje van Honda moest concurreren met Engelse sportwagen en Italiaanse die natuurlijk veel meer ‘imago’ met zich meebrachten. Achterwielaandrijving
De S 800 is ontworpen volgens klassiek Engels model de E-type was het voorbeeld Lange neus, kleine deurtjes, tweezitter .Natuurllijk met achterwielaandrijving. De eerste serie 800 had nog ketting aandrijving maar daar werd van afgestapt en ging men over op traditionele cardan. De aandrijving wordt verzorgd door een 800 cc motor, een hoogtoerige viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen. Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud van 792 cc levert de motor toch 70 pk vermogen. Om dit vermogen te bereiken moeten er 8000 toeren per minuut gedraaid worden (rode gebied begint bij 8500 omw. Per min.). De motor wordt gevoed door vier carburateurs van Honda’s huismerk Keihin. Topsnelheid van het model: over de 160 kilometer per uur. Snel als de brandweer Het autootje is bijzonder snel. Dat merkten we toen we voor de foto’s die je in deze reportage aantreft met een Honda Civic Hybrid de auto van Henri Nederveen volgden. Snel schakelend met de vierversnellingsbak sprintte Nederveen er steeds als een haas vandoor als het stoplicht op groen ging. We hadden moeite hem bij te houden. Nederveen wilde natuurlijk niet alleen even laten zien hoe vlot het autootje accelereerde maar ook hoe goed hij hem had opgebouwd. De motor liep perfect. Dat hadden we overigens al meteen opgemerkt toen hij hem startte. Maar weinig klassieke wagens uit de jaren zestig hebben een motor die zo mooi rond loopt als de S 800 van Nederveen. Kan ook wel iets met de carburateurs te maken hebben, die ook helemaal gereviseerd zijn. ‘Dat waren eigenlijk de eerste onderdelen waar ik mee begon. Eerst maar eens die carburateurs onder handen nemen, dacht ik. Toen ik de auto kocht, een jaar of 12 geleden, als restauratieproject voor € 2500 liep hij niet. Het is het klassieke verhaal: iemand had de auto ooit gekocht om hem te restaureren maar kwam er maar niet aan toe. Zo gaat dat zo vaak. Nadat ik de carburateurs schoongemaakt had, kreeg ik hem aan de praat, waarna hij overigens nog steeds gebrekkig liep. Nu is de motor helemaal gereviseerd. Er is nieuw plaatwerk ingekomen, allemaal zelf gedaan, het chassis is onder handen genomen, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel uit elkaar geweest en gerestaureerd.’ Grote garage Henri Nederveen heeft al met al acht jaar over de restauratie gedaan. ‘Allemaal zelf gedaan bij mij in de garage.’ Toen Nederveen zijn huis bouwde heeft hij meteen rekening gehouden met zijn hobby en een extra grote garage gebouwd, met een zolderverdieping, waarin drie auto’s passen. Want naast de S 800 heeft hij ook nog een S 2000, bouwjaar 2000 die natuurlijk in perfecte staat verkeerd. Die S 2000 is trouwens van 1999 tot 2009, precies tien jaar dus, in productie geweest, en mag gerust een klassieker genoemd worden. Naast deze twee ‘klassieke’ Honda’s beschikt de familie voor dagelijks gebruik ook nog over een CR-V, recent model met dieselmotor. Krukas Nederveen is Honda-liefhebbers sinds 1977, vertelt hij zelf. ‘Toen kocht mijn eerste Civic, voor 10.500 gulden. Zoiets onthoud je. In die tijd keek ik ook al wel eens naar een S 800, maar het duurde dus nog even tot het er echt van kwam een aan te schaffen. Bijzonder is dat Nederveen op het Concours d’ Élégance op Paleis Het Loo dat jaarlijks in juli gehouden wordt de eerste prijs won met zijn S 800 voor de mooiste klassieker in de categorie Japanse auto’s. Nederveen kan uren vertellen over zijn S 800. Zoals over de krukas in de motor die uit verschillende delen bestaat, net zoals bij een bromfiets. ‘Die krukas draait op naaldlagers voor minder wrijving en kan hogere rotatie snelheid aan. Hij is nog helemaal perfect. De versnellingsbak heb ik in elkaar laten zitten op advies van club leden. Ik heb geaarzeld hem uit elkaar te halen, als je toch bezig bent, nietwaar. Maar toch heel bijzonder allemaal zoals er zoveel kleine bijzonderheden aan de auto zitten. Zoals de kachel moet je onder de motorkap eerst het kraantje open draaien om het water te laten doorstromen. En de startmotor die via een ketting een koppeling op de voorkant van de krukas aandrijft. Die S 800 is een wonder van techniek. En een plezier om in te rijden.’
1 Opmerking
Laat een antwoord achter. |
Archieven
September 2023
Categorieën |