Gran Turismo
  • Home
    • Cars
    • Foto-archief >
      • Saab
    • Archief 1993-97
    • Foto's klassiek
    • Archief >
      • Tests >
        • Alfa Romeo MiTo
        • Punto test
        • Audi A1 >
          • Audi A6
        • BMW 125d
        • Fiat >
          • Fiat Punto TwinAir
        • Honda >
          • Honda CRZ
          • Honda CRV
        • Jaguar >
          • Jaguar XKR
        • Jaguar F-Type
        • Kia Optima Hybrid
        • Lancia >
          • Lancia Voyager
          • Lancia Thema
        • Lexus CT 200h
        • lotus
        • Mazda 3 Hybrid
        • Mercedes-Benz’ S-Klasse
        • Nissan 370Z >
          • Nissan Qashqai 2
        • Mazda6 Sedan SKYACTIV-G 2.5 GT-M,
        • Mercedes SLS >
          • Mercedes CLS 350
          • Mercedes-Benz C350 Estate
          • Mercedes A Klasse
        • Opel Cascada
        • Rolls-Royce
        • Suzuki
        • Subaru Forester,
      • Grand Prix Zandvoort 2014
      • ADAC Masters Weekend op TT Circuit Assen
      • Audi
      • BMW i3 Innovatie
      • Fiat Panda
      • Fiat Punto
      • LAMBORGHINI GALLARDO
      • Lexus IS 300h HYBRID >
        • Lexus CT 200h
      • Mercedes-AMG GT >
        • Mercedes
      • Peugeot >
        • Peugeot Exalt
        • PEUGEOT 108
        • Peugeot 208
      • Porsche Panamera
      • Porsche AG
      • Renault* >
        • Renault
      • SEAT Leon >
        • SEAT Toledo
      • Bugatti Performance week in London
      • SUBARU VIZIV
      • Subaru BRZ
      • Toyota >
        • Toyota GT86
        • Toyota GT86 TRD
        • Toyota Auris
      • Volkswagen >
        • Volswagen UP
        • Volkswagen Amarok
      • Toyota en Lexus domineren de TOP10 lijsten met zuinige auto’s
      • Autosporttalent Jeroen Slaghekke
      • Toyota Prius Plug-in
      • Tesla Motors
      • Lancia
      • Bentley- Collections
      • Honda
      • Lexus CT
      • Mini Fabriek
      • Nissan
      • Chevrolet
  • TESTRITTEN
  • Voyages
    • Alfa Giulietta - Aero Friedrichshafen
    • Seat - Gstaad
    • Peugeot 508
    • Alfa Giulietta - Italiëreis
  • Bikes
    • Historische Motor GP Eext
  • Classic
    • Klassieke Auto's >
      • Wings & wheels
      • Viva Italia
      • Alpine Renault
      • Italia a Zandvoort
      • Elfsteden Oldtimerrally
      • British Cars
      • Concours d’élégance
      • Morgan
      • 1913 Tipo 5 FIAT.
  • Contact
    • About
    • adverteren

Nieuwe, jonge doelgroep voor A-Klasse Mercedes-Benz 
A-Klasse richt zich duidelijk op zakelijke markt.

TEKST GERRIT BRAND 
FOTO’S LOUIS BLOM
  


MET DE NIEUWE A-KLASSE RICHT MERCEDES-BENZ ZICH DUIDELIJK OP EEN JONGER KOPERSPUBLIEK DAN VOORHEEN. TEVENS WORDT DE COMPACTE MERCEDES-BENZ MET EEN VANAF LEASEPRIJS VAN € 495,- OP DE ZAKELIJKE MARKT GEÏNTRODUCEERD. 

DE COMPLEET NIEUWE A-KLASSE (HET MODEL IS ‘FROM SCRATCH’ NIEUW ONTWORPEN) KENT EEN UITGEBREID MOTORENGAMMA, TERWIJL OOK HET UITERLIJK AAN DE SMAAK VAN DE KOPER AAN TE PASSEN IS. MAAR VOOR WELKE VERSIE VAN DE NIEUWE A-KLASSE JE OOK KIEST, DE NADRUK BLIJFT HOE DAN OOK LIGGEN OP SPORTIVITEIT. 

GRAN TURISMO  REED MET TWEE HEEL VERSCHILLENDE UITVOERINGEN, EEN HANDGESCHAKELDE DIESELVERSIE EN EEN AMG SPORT MET AUTOMATISCHE TRANSMISSIE. BEIDE AUTO’S MAAKTEN INDRUK. ​
Met de nieuwe A-Klasse kan Mercedes-Benz nu duidelijk de concurrentie aan met die andere Duitse merken Audi en BMW in het premium C-segment, dat van de kleine auto’s. Zo heel klein is die nieuwe A-Klasse overigens niet eens. Hij is 4,29 meter lang, 1,78 m breed en 1,43 m hoog. Vergeleken met zijn voorganger is hij maar liefst 18 centimeter lager. De wagen karakteriseert zich door een coupéachtige daklijn, terwijl de zogenaamde ‘character-lines’ op de flanken en de sterk aangezette wielkasten het ontwerp spanning én dynamiek verlenen. Het front is krachtig door de grote grille met centraal geplaatste ster en de koplampunits met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. De CW-waarde van de nieuwe A-Klasse bedraagt 0,26 – een uitzonderlijk goede waarde in dit segment. De achterspoiler met onzichtbaar geïntegreerde antennes draagt bij aan de gunstige stroomlijn. Twee uitlaatpijpen onderstrepen het sportieve karakter van de auto.

Een nieuwe motorengeneratie

De nieuwe A-Klasse maakt gebruik van een eveneens nieuwe motorengeneratie. De nieuwe benzine- en dieselmotoren beschikken alle over ‘vraaggestuurde’ meervoudige directe inspuiting en turbotechnologie. Op alle versies is de ECO Start/Stop functie standaard. Mede dankzij al deze hightech voorzieningen is de nieuwe A-Klasse de eerste Mercedes-Benz ooit met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km.

Voor onze ‘test’ hebben we twee versies van de vele varianten eruit gepikt. De handgeschakelde diesel, A 180 CDI met 80 kW/109 pk vermogen en de A 250 AMG sport goed voor 155 kW/ 211 pk.

De eerste betreft een A-Klasse met een dieselmotor die samen met Renault is ontwikkeld. De zesbak schakelt voortreffelijk, de motor is enorm soepel en trekt met gemak vanuit een heel laag toerental op, waardoor je (vooral op de snelweg) gewoon in de hoogste versnelling door kunt blijven rijden, ook als je eens gas terug moet nemen. Wil je even sneller vooruit komen dan is schakelen wel aan te raden. De motor is bovendien stil, je hebt eigenlijk geen moment het gevoel met een diesel op stap te zijn. De wegligging is voortreffelijk, de auto is gewoon lekker strak geveerd zonder oncomfortabel te worden. Het stuurkarakter is direct, de wagen stuurt en rijdt werkelijk zeer sportief. De vanaf prijs van deze uitvoering is slechts € 32.941,-. Op onze testwagen zat nogal wat extra’s, onder andere parkeerassistentie, een dure stereo/audio-installatie, cruisecontrol, een navigatiesysteem en sportvelgen, wat de uiteindelijke prijs op € 35.528,- deed uitkomen.

De AMG testwagen, de A 250 Blue Efficiency, is natuurlijk nog wel even iets anders. De styling is een stuk sportiever, hij ziet er echt anders uit. Hij rijdt ook nog wat strakker. De besturing is nog directer, gewoon supersportief. Evenals de afstelling van het onderstel, maar ook bij deze wagen wordt het nooit oncomfortabel . De bak is fantastisch. We hebben het dan over de de innovatieve 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling. Dit is natuurlijk de auto voor wie absolute sportiviteit wil en toch prijs stelt op een praktische auto. De vanaf prijs van deze wagen is € 43.434, maar met alles erop en eraan kost ons testmodel  € 60.228,-. Even een aantal zaken noemen: direct steering, spoor- en dode hoek assistent, distronic plus, elektrisch verstelbare voorstoel met memory, dynamic handling package, sport onderstel, Command Online met DVD wisselaar, Harman Kardon soundsystem etc.

Voor wie is deze auto nu aantrekkelijk? Voorheen werd de A-Klasse duidelijk gekocht door een ouder publiek, mensen van boven de vijftig die een wat hoge instap en hoge daklijn waarderen. De nieuwe A-Klasse is duidelijk anders, geen hoge instap meer, en een lagere sportieve daklijn. Mooi, Mercedes-Benz richt zich dus op een jong publiek, maar wat moeten die senioren nu die toch een groot deel uitmaken van het vaste Mercedespubliek? Daarvoor heeft Mercedes tegenwoordig de B-Klasse. Maar is die niet een stuk duurder? Nee, want de prijzen van de A- en B-Klasse lopen door elkaar. Het is duidelijk niet zo dat een kleine A-Klasse altijd goedkoper is dan een B-Klasse model. Mercedes hoopt dus maar dat het ‘oude’ A-Klasse publiek de weg naar de B-Klasse weet te vinden. Een ding is zeker, een Mercedes-rijder is bijzonder trouw aan zijn merk. En met de nieuwe A-Klasse zal Mercedes-Benz vast een flink aantal nieuwe kopers aan zich weten te binden. Men mikt voor het komende jaar op een verkoop van een dikke 3.000 auto’s in de A-Klasse. Moet lukken. 

DIRECTEUR MERCEDES-BENZ CARS MARTIN HEGEMAN: 
POLITIEK MOET DUIDELIJKHEID VERSCHAFFEN ‘ALS WE WETEN WAT ER GAAT GEBEUREN, KUNNEN WE STUREN.

Foto
De autoindustrie in Europa heeft het nie
t gemakkelijk. Denk alleen maar aan de malaise waarin de Franse autoindustrie verkeert. Met Renault heeft Mercedes-Benz een samenwerking op motorengebied, wat onder andere resulteert in een gezamenlijke dieselmotor die ook te vinden is in de nieuwe Mercedes A-Klasse. 

Ook Mercedes-Benz merkt dat de verkoopaantallen teruglopen. De verkoop is dramatisch gedaald, aldus Hegeman. ‘In plaats van 38.000 hebben we slechts 19.000 auto’s op kenteken kunnen zetten. De dealerorganisaties hebben het zwaar. Het is overleven.’

Hoe komt dit? Omdat de politiek geen knopen doorhakt. ‘Als we weten wat er gaat gebeuren, kunnen we sturen. Nu weten we gewoon niet waar we aan toe zijn. Welke beslissingen gaan er genomen worden inzake het woon-werk verkeer, gaat de inkomstenbelasting in de hoogste schaal omhoog van 52% naar 72%, hoe zit het met de CO2-heffing, houden we de 20% bijtelling (Mercedes-Benz heeft zowel in de A-, B-, C- als E-Klasse modellen met 20% bijtelling) en ga zo maar door. Dit jaar is het jaar van de prijslijsten,’ aldus Martin Hegeman. ‘We zullen al onze prijzen moeten aanpassen, een gigantische klus met alle verschillende modellen en uitvoeringen die Mercedes-Benz te bieden heeft. Ga d’r maar aan staan. Maar eerst moeten we weten waar we aan toe zijn.’

Mercedes-Benz verjongt.

Martin Hegeman is blij met de nieuwe A-Klasse. ‘Daarmee zijn we echt aan het verjongen,’ vindt hij. ‘We spreken een nieuwe kopersgroep aan. Mensen van rond de veertig met kinderen, maar ook een zakelijk publiek.’ De nieuwe A-Klasse is een sportief ogende auto die uitstekend kan concurreren met soorgelijke wagens in het premium C-segment van bijvoorbeeld Audi en BMW. Mercedes hoopt nieuwe kopers te vinden, mensen die nu nog geen Mercedes rijden. Met een leaseprijs vanaf € 495,- moet dat lukken. (g.b.)


Mercedes-Benz begint eigen rijopleiding met A-Klasse als leswagen. 

Een eigen rijopleiding is een mooie klantenbinder, zal men bij Mercedes-Benz wel gedacht hebben. Hoe jonger je de mensen met het merk laat kennismaken des te beter voor de toekomst. Denk eens aan al die kinderen van ouders die Mercedes-Benz rijden. Waarom zouden ze geen rijbewijs gaan halen bij de Mercedes-Benz rijschool?

Achter de rijopleiding van de Mercedes-Benz Driving Academy zit echter meer dan alleen maar een marketingidee. Tessa Schrander, manager van de MBDA, verwoort het als volgt: ‘Er zit een hele filosofie achter van verkeerseducatie, van mensen leren bewust met hun gedrag als bestuurder bezig te zijn. We werken met coaches in plaats van rijinstructeurs. De lesmethode is afgestemd op de persoonlijkheid van de leerling. Ken je zelf, weten hoe jij in elkaar zit en hoe je in bepaalde situaties reageert. Daar gaat het om.’

Belangrijk onderdeel is de persoonlijke risicoanalyse op basis van de levensstijl. Elke leerling van de Driving Academy doorloopt een online assessment om het risicioprofiel te bepalen. ‘Daarmee krijgen we inzicht in het gedrag van de leerlingen, weten we waar de risico’s eventueel liggen. Daar kun je dan als coach op inspelen,’ vertelt Tessa Schrander.

RoadSense

Sinds vorig jaar biedt Mercedes-Benz het verkeerseducatieprogramma RoadSense aan.

RoadSense richt zich op jongeren in de leeftijd van 14-16 jaar en heeft als doel het risico op ongevallen voor jongeren in het verkeer te verminderen. Daartoe maakt RoadSense gebruik van een interactieve aanpak. RoadSense laat jongeren kritisch stil staan bij het thema verkeersveiligheid door middel van groepsdiscussies, oefeningen van risicosituaties in het zogenaamde veiligheidslaboratorium en praktijkoefeningen. Bij dit laatste onderdeel mogen de cursisten onder begeleiding van een professionele instructeur op een afgesloten terrein zelf rijden in een auto van de Mercedes-Benz Driving Academy.

RoadSense nog dit jaar in Arnhem, Eindhoven en Heerlen

RoadSense heeft zich in Nederland tot een groot succes ontwikkeld. Inmiddels hebben al meer dan 2932 leerlingen van scholen uit het hele land aan het verkeerseducatieprogramma deelgenomen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van RoadSense. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat jongeren na het volgen van het programma beter bewust zijn van risico’s in het verkeer. Bovendien levert het een positieve bijdrage aan het  verantwoordelijkheidsgevoel van deze jongeren.

De RoadSense-karavaan strijkt in de tweede helft van dit jaar neer in Eindhoven, Arnhem en Landgraaf. Diverse scholen uit die regio’s hebben hun leerlingen al aangemeld, maar er is nog ruimte voor meer inschrijvingen. Dat kan via de website Roadsense. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Op de site is ook meer informatie over (de inhoud van) het verkeerseducatieprogramma te vinden. 

GranTurismomagazine.nl 

 Officiële Website Copyright ©
GranTurismomagazine.nl 1993-2017
All rights reserved. 
GranTurismomagazine.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman



Links

www.brand-communications.nl
www.granturismomagazine.nl
www.stadmagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl



Contact

Nobelman Publishers
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Phone:     031 (0) 650831893
Email :     gturismo@live.nl
  • Home
    • Cars
    • Foto-archief >
      • Saab
    • Archief 1993-97
    • Foto's klassiek
    • Archief >
      • Tests >
        • Alfa Romeo MiTo
        • Punto test
        • Audi A1 >
          • Audi A6
        • BMW 125d
        • Fiat >
          • Fiat Punto TwinAir
        • Honda >
          • Honda CRZ
          • Honda CRV
        • Jaguar >
          • Jaguar XKR
        • Jaguar F-Type
        • Kia Optima Hybrid
        • Lancia >
          • Lancia Voyager
          • Lancia Thema
        • Lexus CT 200h
        • lotus
        • Mazda 3 Hybrid
        • Mercedes-Benz’ S-Klasse
        • Nissan 370Z >
          • Nissan Qashqai 2
        • Mazda6 Sedan SKYACTIV-G 2.5 GT-M,
        • Mercedes SLS >
          • Mercedes CLS 350
          • Mercedes-Benz C350 Estate
          • Mercedes A Klasse
        • Opel Cascada
        • Rolls-Royce
        • Suzuki
        • Subaru Forester,
      • Grand Prix Zandvoort 2014
      • ADAC Masters Weekend op TT Circuit Assen
      • Audi
      • BMW i3 Innovatie
      • Fiat Panda
      • Fiat Punto
      • LAMBORGHINI GALLARDO
      • Lexus IS 300h HYBRID >
        • Lexus CT 200h
      • Mercedes-AMG GT >
        • Mercedes
      • Peugeot >
        • Peugeot Exalt
        • PEUGEOT 108
        • Peugeot 208
      • Porsche Panamera
      • Porsche AG
      • Renault* >
        • Renault
      • SEAT Leon >
        • SEAT Toledo
      • Bugatti Performance week in London
      • SUBARU VIZIV
      • Subaru BRZ
      • Toyota >
        • Toyota GT86
        • Toyota GT86 TRD
        • Toyota Auris
      • Volkswagen >
        • Volswagen UP
        • Volkswagen Amarok
      • Toyota en Lexus domineren de TOP10 lijsten met zuinige auto’s
      • Autosporttalent Jeroen Slaghekke
      • Toyota Prius Plug-in
      • Tesla Motors
      • Lancia
      • Bentley- Collections
      • Honda
      • Lexus CT
      • Mini Fabriek
      • Nissan
      • Chevrolet
  • TESTRITTEN
  • Voyages
    • Alfa Giulietta - Aero Friedrichshafen
    • Seat - Gstaad
    • Peugeot 508
    • Alfa Giulietta - Italiëreis
  • Bikes
    • Historische Motor GP Eext
  • Classic
    • Klassieke Auto's >
      • Wings & wheels
      • Viva Italia
      • Alpine Renault
      • Italia a Zandvoort
      • Elfsteden Oldtimerrally
      • British Cars
      • Concours d’élégance
      • Morgan
      • 1913 Tipo 5 FIAT.
  • Contact
    • About
    • adverteren