Audi A1 Sportback: hip, trendy, stijlvol, stadsauto
Hip, trendy, stijlvol, stadsauto zijn zo de termen die bij je opkomen als je aan de Audi A1 Sportback denkt. Maar ook: praktisch en een auto waar je wat aan hebt. Wij reden de Sportback in dieseluitvoering, de 1.6 TDI. Kleur: gletsjerwit metallic, met een zwarte, ‘heartbeat’ stoffen bekleding. Gemiddeld brandstofverbruik zo’n 4 liter per 100 kilometer. Verder heeft de auto energielabel B. Kijk, daar heb je wat aan. De Sportback is eigenlijk gewoon een vijfdeurs-uitvoering van de driedeurs A1, die sinds 2010 op de markt is. De lengte (3,95m) en de wielbasis (2,47 m) zijn precies hetzelfde. Wel is de Sportback ruim een halve centimeter breder en hoger dan de driedeurs versie. Wat voor extra hoofd- en schouderruimte moet zorgen. Dat moge zo zijn, de beenruimte achterin is niet geweldig. Dat klinkt misschien alsof de wagen wat tegenvalt, maar dat is geenszins het geval. Zo’n vijfdeurs is natuurlijk stukken praktischer dan een driedeurs auto. Vooral voor (jonge) mensen met kleine kinderen is de Sportback een geweldige auto. Je gaat natuurlijk ook niet met vier volwassenen in een ‘stadsauto’ ver weg op vakantie. Hoewel, nog even corrigeren: ‘stadsauto’ is een te beperkende term voor deze wagen. Je kunt er gerust de hele dag mee op de snelweg rijden, als dat zo uitkomt. Het is een heerlijk relaxte cruiser. Hij ziet er fantastisch uit. Gewoon de mooiste auto in zijn klasse, denken we. Stevig en robuust. Met een grappig achterspoilertje op de dakrand. De Cw-waarde van de A1 Sportback bedraagt slechts 0,32. De achterlichten maken gebruik van LED-technologie. LED-dagrijverlichting is optioneel. Het interieur is niet alleen stijlvol, maar ook van hoge kwaliteit. Moderne stoffen en geraffineerde accenten, die (zegt de brochure) verwijzen naar vliegtuigen en zeiljachten. Dat moge zo zijn, hoe dan ook, sportiviteit staat voorop. Het dashboard is heel mooi afgewerkt met ronde klokken en luchtroosters. Het navigatiescherm is inklapbaar. Wat opvalt als je in de auto stapt is, hoe degelijk alles aanvoelt. De zit achter het stuurwiel is perfect. Waar wij de auto vooral om waardeerden was het lage brandstofverbruik van de 1.6 TDI motor. Die motor is niet absoluut stil, maar dat is inherent aan een dieselmotor (denken we). Trouwens er zijn ook andere uitvoeringen te koop, met de Audi 1.2 en 1.4 TFSI benzine motoren. De rijkwaliteiten van de Audi A1 zijn des Audi’s, dat wil zeggen: fantastisch. Dankzij een dynamisch onderstel, elektrohydraulische besturing en ESP. Dit laatste zorgt ervoor, dat met gerichte rem-ingrepen het aandrijfkoppel naar het wiel met voldoende grip gaat. Verbeterde tractie dus, vooral in snel genomen bochten goed merkbaar. Onze testauto was bovendien voorzien van de optionele S-tronic transmissie met dubbele koppeling. Comfort van een automaat en sportiviteit van een handbak. Schokvrij schakelen gegarandeerd. Onze testauto was van nog wel meer extra’s voorzien. Al met al werd de basisprijs van € 23.960,- er ruim € 7.500 hoger door. Een mooi ‘aangeklede’ Audi A1 Sportback in 1.6 TDI uitvoering kost dan meer dan €30.000 en dat is best veel geld, vergeleken met de concurrentie. Maar dan rij je ook in een auto op niveau. Het is toch een beetje het verschil tussen confectie en haute couture. Of je gaat met de massa mee, of je zoekt het in exclusiviteit. Hoewel, ook dat moet je niet overdrijven. Audi verkoopt zo goed dat je ze tegenwoordig op elke straathoek ziet. Tekst Gerrit Brand fotografie Suhaila Brand Sahmarani |
Uitrusting
De Audi A1 Sportback biedt, zeker voor zijn segment, ongekende mogelijkheden op het gebied van de uitrusting. Zo is hij leverbaar met hightech voorzieningen als xenon plus verlichting met LED-dagrijverlichting. Ook een panoramisch schuifdak is optioneel en er is keus uit twee parkeersystemen. Evenals de grotere Audi-modellen is ook de A1 Sportback leverbaar met het geavanceerde MMI navigatie plus-systeem met harddisk, voice control en kleurenscherm met 3D-graphics. Ook een high-end Bang & Olufsen sound system is beschikbaar. Uniek in dit segment is de Bluetooth online autotelefoon die Audi online functies van bijvoorbeeld Google Earth, Google Street View en verkeersinformatiecentrales beschikbaar maakt. En dan is er de WLAN hotspot. Deze garandeert een snelle en stabiele internetverbinding voor mobiele apparaten als tablets, smartphones en laptops.
Motoren
De Audi A1 is zeer licht gebouwd (basisversie: 1.065 kg). In combinatie met efficiënte TDI en TFSI-motoren resulteert dat in pittige prestaties in combinatie met een zeer gunstig brandstofverbruik. Alle modellen vallen bij zakelijke inzet in de 20%- bijtellingcategorie. Nieuw in het gamma is de krachtige 1.4 TFSI (103 kW/140 pk) met ‘cylinder on demand’-technologie waarbij twee cilinders bij lage belasting ‘uitschakelbaar’ zijn. De A1 Sportback met deze motor verbruikt gemiddeld slechts 4,7 l/100 km en is leverbaar vanaf juni 2012.
De Audi A1 Sportback biedt, zeker voor zijn segment, ongekende mogelijkheden op het gebied van de uitrusting. Zo is hij leverbaar met hightech voorzieningen als xenon plus verlichting met LED-dagrijverlichting. Ook een panoramisch schuifdak is optioneel en er is keus uit twee parkeersystemen. Evenals de grotere Audi-modellen is ook de A1 Sportback leverbaar met het geavanceerde MMI navigatie plus-systeem met harddisk, voice control en kleurenscherm met 3D-graphics. Ook een high-end Bang & Olufsen sound system is beschikbaar. Uniek in dit segment is de Bluetooth online autotelefoon die Audi online functies van bijvoorbeeld Google Earth, Google Street View en verkeersinformatiecentrales beschikbaar maakt. En dan is er de WLAN hotspot. Deze garandeert een snelle en stabiele internetverbinding voor mobiele apparaten als tablets, smartphones en laptops.
Motoren
De Audi A1 is zeer licht gebouwd (basisversie: 1.065 kg). In combinatie met efficiënte TDI en TFSI-motoren resulteert dat in pittige prestaties in combinatie met een zeer gunstig brandstofverbruik. Alle modellen vallen bij zakelijke inzet in de 20%- bijtellingcategorie. Nieuw in het gamma is de krachtige 1.4 TFSI (103 kW/140 pk) met ‘cylinder on demand’-technologie waarbij twee cilinders bij lage belasting ‘uitschakelbaar’ zijn. De A1 Sportback met deze motor verbruikt gemiddeld slechts 4,7 l/100 km en is leverbaar vanaf juni 2012.