Gran TurismoMagazine |
Toyota GAZOO Racing heeft bekend gemaakt met welke teams het aan de start verschijnt van de komende Dakar Rally in Saoedi-Arabië. Eén van de fabriekscoureurs is Bernhard ten Brinke. De Nederlander doet voor de derde keer mee met een Toyota Hilux van Toyota GAZOO Racing South Africa. Fernando Alonso doet voor de eerste keer mee. De voormalig Formule 1-coureur won vorig jaar voor Toyota GAZOO Racing als debutant de 24 uur van Le Mans en wil zich nu bewijzen in de Dakar Rally. Bernhard ten Brinke schreef met Toyota GAZOO Racing tijdens Dakar 2018 geschiedenis door als eerste Nederlander ooit een etappe in de categorie Auto te winnen. Bovendien finishte Bernhard na menig etappe in de top 10 van die dag. Ook tijdens de afgelopen Dakar Rally was de Nederlander regelmatig in de top 10 te vinden. Slechts drie dagen voor de finish moest hij echter opgeven vanwege mechanische pech. Vier teams Voor de komende rally heeft Toyota GAZOO Racing vier teams ingeschreven. Behalve Bernhard ten Brinke en navigator Tom Colsoul zijn dat: coureur Nasser Al-Attiyah en navigator Mathieu Baumel, Giniel de Villiers en Alex Haro, en Fernando Alonso en Marc Coma. Alle teams rijden in een Toyota Hilux. Toyota GAZOO Racing (South Africa) doet sinds 2012 mee aan de Dakar Rally en is door de overall winst van Nasser en Mathieu van dit jaar de huidige Dakar-kampioen. Ervaren rallyrijders en nieuwkomers Het team van Toyota GAZOO Racing bestaat uit zowel zeer ervaren rallyrijders als nieuwkomers. Nasser en Mathieu kijken ernaar uit hun Dakar-titel te verdedigen. Het duo heeft al verschillende grote rally’s op zijn naam staan waaronder meerdere overwinningen in de FIA World Cup for Cross Country Rallies en de Dakar Rally. Ook Giniel heeft de nodige rallyprijzen in de wacht gesleept. De Zuid-Afrikaanse coureur won de Dakar Rally in 2009 en wist de Rally van Marokko maar liefst vier keer te winnen waaronder die van dit jaar met zijn navigator Alex. Ongekend sterk team Bernhard ten Brinke: “We staan straks in januari met een ongekend sterk team aan de start. We zijn alle vier heel andere persoonlijkheden en dat maakt ons tot een zeer sterk collectief. Fernando heb ik voor het eerst leren kennen in de afgelopen Rally van Marokko en hij is een zeer prettig mens om mee samen te werken. Gedreven, slim en natuurlijk door de wol geverfd in de autosport. Het is een absolute aanwinst om Fernando in het team te hebben.” Enorme vooruitgang Fernando heeft nog geen enkele rally gewonnen, maar is wel tweevoudig Le Mans-winnaar, tweevoudig Formule 1-kampioen en de huidige kampioen in het FIA World Endurance Championship met Toyota GAZOO Racing. En de Spanjaard is ook voormalig winnaar van de 24 uur van Daytona. Fernando heeft de nadrukkelijke wens om meerdere autosporten te beoefenen zodat hij een nog betere coureur wordt. In de laatste maanden heeft Fernando kennisgemaakt met het rallyrijden waarbij hij een enorme vooruitgang geboekt heeft. Zijn navigator Marc is bekender met de Dakar Rally. Hij heeft vijf Dakar-overwinningen behaald in de categorie Motorfiets (Bike). Toyota Hilux kampioen Dakar 2019 Alle vier de teams van Toyota GAZOO Racing verschijnen in een Toyota Hilux aan de start van de Dakar Rally. De rallyversie van Toyota’s befaamde pick-up is volledig ontwikkeld in Zuid-Afrika en wordt ook hier gebouwd. Teamleider Glyn Hall omschrijft de Hilux – die in zijn huidige, nieuwste vorm in 2018 voor het eerst aan de Dakar Rally meedeed – als een grote technologische sprong voorwaarts. De Hilux bevestigde dit door de Dakar Rally in zijn debuutjaar af te sluiten met een zeer verdienstelijke tweede en derde plaats. Slechts een jaar later werd de Hilux met Nasser achter het stuur de kampioen van Dakar 2019. Voor de komende Dakar Rally heeft Toyota GAZOO Racing de Hilux verder verbeterd, geheel in lijn met de Toyota filosofie van ‘Making Ever-better Cars’. De Hilux van Dakar wordt aangedreven door een atmosferische 5,0-liter V8-motor die zich net achter de voorwielen bevindt. Grootste zandwoestijn ter wereld De Dakar Rally vindt voor de eerste keer in zijn historie volledig plaats in Saoedi-Arabië. De start is op 5 januari 2020 in de stad Jeddah aan de Rode Zee. Vervolgens gaan de coureurs richting Riyadh, met miljoenen inwoners de grootste stad van het land evenals de hoofdstad. Hier is de traditionele rustdag van de Dakar Rally. De tweede helft van de rally doet Rub’ al Khali aan. Dit is met ongeveer 640.000 vierkante kilometers de grootste zandwoestijn ter wereld. Het gebied staat ook bekend als ‘Het Lege Kwartier’. De Dakar Rally 2020 eindigt op 17 januari nabij Riyadh, in Al-Qiddiya, een toeristisch megaproject in aanbouw dat entertainment moet bieden zoals in Las Vegas.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
September 2022
Categories
Alles
|