Gran TurismoMagazine |
De voorbije jaren is de auto uitgegroeid tot veel meer dan alleen een individueel vervoermiddel. De auto heeft een nieuwe dimensie gekregen en vormt een ruimte voor mobiliteit, die steeds vaker wordt gedeeld en steeds meer verbonden is. Renault was zich al vroeg bewust van deze verandering. In het begin van dit jaar gaf het merk vorm aan een droom, MORPHOZ genoemd. Deze veelzijdige, modulaire, autonome, connected en elektrische conceptcar speelde in op de nieuwe mobiliteitsbehoeften. Vandaag schrijft Renault een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis, met een innovatieve en even baanbrekende als ambitieuze showcar: de MEGANE eVISION. Dit model blikt vooruit op een nieuwe generatie elektrische voertuigen op basis van een volledig nieuw modulair platform: CMF-EV. De MEGANE eVISION benut optimaal de mogelijkheden van dit nieuwe platform van de Alliantie. Zo beschikt het dynamische model over een van de dunste batterijen op de markt en over een nieuwe, ultracompacte aandrijflijn die de interieurruimte ten goede komt. Het technische lijnenspel en de lichtsignatuur onderstrepen zijn moderne karakter. Hij breekt radicaal met de conventies op het gebied van gebruik, verhoudingen, design en energie-efficiëntie. Bovendien zal de MEGANE eVISION snel realiteit worden, want de productieversie van deze showcar wordt al in 2021 voorgesteld. Meer dan een naam, een visieDe MEGANE eVISION symboliseert de vernieuwing van het kerngamma van Renault. Hij belichaamt de toekomst van het compacte segment, waarin hij zich resoluut verankert door zijn interieurruimte en interieurafmetingen. De MEGANE eVISION schrijft een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de MEGANE, al 25 jaar het populairste Renault-model en zet resoluut in op moderniteit. Met ons gloednieuwe CMF-EV-platform, dat door de Alliantie werd ontwikkeld, hebben we de codes van het design, het formaat, de energie-efficiëntie en het gebruik doorbroken om de showcar MEGANE eVISION te ontwikkelenDeze showcar vormt de eerste stap in een emotionele (design), vernieuwende (interieur) en technologische (elektromotor) evolutie, die plaatsvindt op een moment dat ook de behoeften van de klanten veranderen. Met deze auto bevestigt Renault eens te meer zijn rol als pionier en ontwerper van auto’s om in te leven. Dat doet de fabrikant door voort te bouwen op de sterke punten van de MEGANE, een maatstaf in zijn segment qua rijplezier, comfort en sereniteit. Maar ook door belangrijke nieuwe voordelen toe te voegen, zoals een verleidelijk design, een voor deze autolengte niet eerder vertoonde interieurruimte en alle voordelen van een elektrische aandrijving. Zo zorgt Renault voor continuïteit in zijn geschiedenis en in het succes van de naam MEGANE. Het merk presenteert zijn visie op een nu al tastbare toekomst, die voor iedereen toegankelijk zal zijn. “Met ons gloednieuwe CMF-EV-platform, dat door de Alliantie werd ontwikkeld, hebben we de codes van het design, het formaat, de energie-efficiëntie en het gebruik doorbroken om de showcar MEGANE eVISION te ontwikkelen. Met de meest compacte batterij op de markt en een compacte carrosserie van 4,21 meter die de ruimte biedt van een auto uit het C-segment, is Mégane eVISION echt een uniek aanbod! We hebben een van onze meest iconische modellen een plaats in de toekomst gegeven. De MEGANE eVISION vindt de MEGANE opnieuw uit en Renault vindt Renault opnieuw uit. Dit is nog maar het begin, een nieuwe generatie innovatieve elektrische voertuigen komt eraan.” Luca de Meo, CEO van Groupe Renault
De troeven van een nieuwe modelgeneratie op basis van het CMF-EV-platform CMF-EV leent zich niet alleen voor een brede waaier aan modellen met een superieure betrouwbaarheid, maar zet ook een grote stap vooruit op het vlak van prestaties, rijbereik en comfort voor het toekomstige elektrische gamma. Prestaties Dankzij het CMF-EV-platform zal Renault kunnen inzetten op het ‘ludieke’ aspect van Renaults toekomstige elektrische voertuigen. De wegligging zal baat hebben bij het verlaagde zwaartepunt. Dankzij de langere wielbasis, de korte stuuroverbrenging en de meerarmige achteras dragen de stuurinrichting en het onderstel bij tot een betere wendbaarheid en een hoger comfort aan boord. Ook zal de auto de vruchten plukken van innovaties die de geluiddemping ten goede komen en trillingen en parasietgeluiden elimineren. De motor van Mégane eVISION is een van de krachtigste motoren uit het Renault-gamma, alle energiebronnen door elkaar genomen. Met zijn vermogen van 160 kW (het equivalent van 217 pk) en zijn koppel van 300 Nm stuwt hij de auto in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u. Autosnelweg, landwegen of stad? Mégane eVISION verzekert steeds een maximaal rijplezier. Rijbereik De voertuigen ontwikkeld op basis van het CMF-EV-platform, zullen over een groter rijbereik kunnen beschikken. De nieuwe 60 kWh-batterij en de snellader (gelijkstroomlader tot 130 kW) zullen het toekomstige seriemodel dat wordt afgeleid van de showcar Mégane eVISION in staat stellen om afstanden zoals Parijs-Lyon af te leggen in tijden die vergelijkbaar zijn met die van thermische voertuigen, inclusief pauzes. Comfort, ruimte en interieurinrichting Een laatste belangrijk voordeel van dit nieuwe platform is dat het het plaatsaanbod in het interieur zal maximaliseren met ruimere plaatsen vooraan en meer beenruimte achteraan. Zo maakt het platform het mogelijk om modellen te ontwikkelen die de interieurruimte van een reisberline combineren met de buitenafmetingen van een compacte berline. Op het vlak van moduleerbaarheid creëren de ingenieurs een volledig nieuw universum dat design aan functionaliteit koppelt, met onder meer een fijn en zuiver afgelijnd dashboard en nieuwe, onuitgegeven opbergvakken. TECHNISCHE KENMERKEN Lengte: 4.210 mm Breedte: 1.800 mm Hoogte: 1.505 mm Wielbasis: 2.770 mm Velgen: 20 duim Banden: Continental 245/40 ZR 20 Gewicht: 1.650 kg Motor: elektromotor van 160 kW (217 pk) met rotorwikkelingen Overbrenging: 4x2 Aandrijving: voorwielen Opladen: AC tot 22 kW, DC tot 130 kW Batterijen: 60 kWh – 400 volt
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|