Gran TurismoMagazine |
De nieuwste supercar-killing telg uit de legendarische Donkervoort D8 GTO-familie, breekt door de 2G-barrière en levert verbluffende bochtenprestaties die passen bij zijn verpletterende acceleratie. De D8 GTO-JD70 is ontwikkeld als een eerbetoon voor de 70ste verjaardag van de oprichter van Donkervoort Automobielen, Joop Donkervoort. De auto is in staat om in bochten meer dan 2G aan laterale acceleratie te leveren, zelfs in de standaarduitvoering en op de standaard banden. De auto accelereert bovendien vanuit stilstand met een piekversnelling van 1,02 G. Dat is nog een beetje meer dan de aantrekkingskracht van de aarde op het menselijk lichaam. De remprestaties vormen een volgend hoogtepunt: een spectaculaire maximale vertraging van 1,65 G op de standaard, voor de openbare weg toegelaten, semi-slick banden. Op speciale racebanden zijn de remkrachten nog hoger. "De JD70 overschrijdt de normale meetwaarden voor acceleratie, remmen en bochten. We rekenen daarom voortaan als standaard in G-krachten. De auto is een pure rijdersauto, die zijn gelijke op de markt niet kent", zegt Denis Donkervoort, managing director van Donkervoort Automobielen. "De JD70 is de essentie van alles wat we weten en geleerd hebben op de openbare weg en op het circuit, tijdens track days, uit gesprekken met klanten en natuurlijk van Joops eigen ideeën over wat een supercar moet zijn voor zijn rijders." Het nieuwste Donkervoort model is vanaf volgend voorjaar leverbaar. De auto weegt nog geen 700 kg en levert maar liefst 415 pk en is daarmee de krachtigste Donkervoort ooit. Denis Donkervoort laat weten dat de prijs van de JD70 begint bij € 163.636,36 (exclusief belastingen) en dat het bedrijf al een aanzienlijk aantal bestellingen heeft mogen noteren van Ambassador-klanten, langlopende relaties en vrienden van Joop en uit veroveringen van andere merken supercars. De impact van dit eerbetoon aan de oprichter wordt internationaal al gevoeld, met reserveringen uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Luxemburg en zelfs Libanon. "Mijn vader heeft Donkervoort vanuit het niets opgebouwd tot wat het nu is en hij verdient dit eerbetoon van ons op zijn verjaardag", aldus Denis Donkervoort. "We maken slechts één JD70 voor elk van Joop Donkervoorts verjaardagen (tot nu toe). Het wordt de meest aantrekkelijke sportauto ter wereld als het aankomt om de echte emotie van het autorijden." Power With Control De krachtigste Donkervoort ooit, voorzien van een geoptimaliseerde 2,5 liter motor met vijf cilinders in lijn en getuned voor een vermogen van 420 pk en een koppel van 520 Nm. Met engineering vertrouwd genoeg voor loyale Donkervoort-fans en met ruim voldoende pure prestaties en karakter om nieuwe klanten aantrekken. Het uitlaatsysteem van de JD70 is volledig nieuw, waardoor de auto voldoet aan de Euro 6D Temp emissienormen. De uitlaat heeft een nieuwe katalysator en komt aan de zijkant van de auto, voor de achterwielen naar buiten, hetgeen gewicht reduceert. Het systeem is bovendien getuned voor een nog emotioneler motorgeluid in de auto. De kracht van de motor is afgestemd op de close-ratio handmatig geschakelde vijfbak. De JD70 wordt uitgerust met een volledig nieuw limited-slip differentieel, met een hogere 1:3,31 eindoverbrengingsverhouding. Ondanks zijn snelheid is de officiële CO2-uitstoot van de JD70 per kilometer slechts 198 gram. Maar dit is nog niet het einde van het aandrijflijnverhaal. Een nauwe samenwerking met Bosch heeft geleid tot rev-matching software voor terugschakelen en heeft zelfs een full-throttle upshift mode opgeleverd om nog harder te kunnen rijden. De bredere (wide track) wielophanging heeft aan beide zijden een instelbare stabilisatorstang, waarbij de beweging van de speciale veren bestuurd wordt door instelbare drieweg-schokdempers. Air Play Aerodynamische verbeteringen, waaronder de nieuw ontworpen neus en de cycle wings, resulteren in een downforce van 50 kg voor en 80 kg achter. De lucht die zich opbouwt tussen de band en de wielkast kan ontsnappen via de louvres in de achterzijde van de nieuw ontwikkelde cycle wings aan de voorzijde. Dit verhoogt de topsnelheid van de auto en vermindert de aerodynamische lift. Door de uitlaat aan de zijkant te plaatsen, kon Donkervoort het achterste deel van de bodemplaat opnieuw ontwerpen. Dit heeft geleid tot een grote nieuwe diffuser die de neerwaartse druk van de auto verhoogt en bovendien helpt het differentieel te koelen. Worth The Weight De carrosserie van de D8 GTO-JD70 bestaat voor meer dan 95% uit koolstofvezel, waarvan een belangrijk deel is vervaardigd uit de lichtgewicht EX-CORE® koolstofvezeltechnologie van Donkervoort Automobielen. EX-CORE® maakt de JD70 niet alleen verbazingwekkend licht, maar ook enorm sterk zodat deze volledig voldoet aan de European Community’s Small Series typegoedkeuring. En er zijn nog meer belangrijke gewichtsbesparingen, bijvoorbeeld de lichtgewicht lithium-ion accu die 7 kg lichter is dan een standaardaccu. Ook de stoelen zijn van lichtgewicht koolstofvezel. Het quick-release stuurwiel is een multifunctionele unit. Dit bespaart zowel gewicht als schakelmateriaal in het koolstofvezel dashboard. Pure Driving Experience De JD70 is geschikt voor zowel de weg en het circuit. Het model markeert een van de hoogtepunten van het 41-jarige bestaan van Donkervoort Automobielen, die zijn filosofische focus richt op pure rijkwaliteit en ongefilterde emoties. In tegenstelling tot traditionele of beroemdere merken sportautomerken, maakt de JD70 zo min mogelijk gebruik van elektronische rijhulpmiddelen om zijn rijders de maximale uitdaging, betrokkenheid en puurheid te bieden. Uit reacties van loyale klanten van Donkervoort Automobielen blijkt dat ze de voorkeur geven aan een auto met een balans tussen rijcomfort en de mogelijkheid om de zintuigen van de rijder te prikkelen met een pure, ongefilterde, krachtige rijervaring. Dit resulteert in een onverbrekelijke band tussen rijders en hun bolide. Veel Donkervoort-klanten hebben ook een collectie klassieke auto's. In de JD70 kunnen ze ook handmatig schakelen, zonder stuurbekrachtiging rijden en hun eigen slips corrigeren en dat alles in een moderne supercar met moderne betrouwbaarheid en moderne veiligheid. De JD70 krijgt een traction-controlsysteem, maar de rijder kan te allen tijde kiezen of hij dit systeem wil gebruiken en hoe sterk het mag ingrijpen. Net als geldt voor alle andere Donkervoorts, geeft het bezit van de JD70 ook toegang tot een grote variatie aan circuitdagen, rijvaardigheidsmogelijkheden, tour- en reisevenementen en onmiddellijk lidmaatschap tot de uitgebreide Donkervoort-familie, zowel letterlijk als zakelijk. Donkervoort D8 GTO-JD70 specificaties Prijs: € 163.636,36 (voor belasting) Productiestart: voorjaar 2020 Productieaantal: slechts 70 auto's Motor: 2,5 liter, vijfcilinder lijnmotor met turbocharger Versnellingsbak: vijf versnellingen, handgeschakeld, korte pook Aandrijving: achterwielaandrijving Maximaal vermogen: 415 pk Maximaal koppel: 520 Nm Maximale acceleratie: 1,02 G Maximale deceleratie: 1,65 G Laterale acceleratie: 2,05 G Gewicht: <700 kg Zitplaatsen: twee koolstofvezel stoelen
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|