Gran TurismoMagazine |
Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani In de brochure van de Mitsubishi Outlander PHEV staat dat dit de eerste plug-in-hybrid crossover ter wereld is. ’t Is dat je het maar weet. Een echte SUV met standaard vierwielaandrijving en een hoge zitpositie, maar ook voorzien van alle voordelen die elektrisch rijden met zich meebrengt. Hoewel er steeds meer plug-in-hybrids bijkomen, denk aan de Volvo V60, blijft de Mitsubishi Outlander een enorm verkoopsucces. Bij Mitsubishi-dealer Van Veldhuizen in Groningen zijn ze in ieder geval niet aan te slepen. Geen probleem dus om even een wagen mee te krijgen voor een rijtest.
De eerste indruk is: wat een gave auto is dit. Hoog op de wielen, een stoere vierwieldrive. Mooi in de lak, prima afgewerkt, tot in de details. Als je instapt merk je niet veel bijzonders van de speciale aandrijving. Je start de wagen en vrijwel meteen is hij gereed om weg te rijden. Geruisloos, elektrisch wel te verstaan, want de motor springt pas bij als je harder dan 70 kilometer per uur gaat rijden, of als de hoeveelheid energie in de batterijen (die onder de vloer liggen) niet meer voldoende is om de elektromotor aan te kunnen drijven. De Outlander is in de stad dus gewoon een elektrisch aangedreven auto die geen benzine verbruikt. Lekker goedkoop. In wezen is de wagen dus net zo voordelig in brandstofgebruik als jij wilt. Na circa veertig kilometer rijden in de stad (en bij koud weer gaat het misschien wat sneller) is het energieniveau te laag om nog elektrisch te kunnen rijden en schakelt de benzinemotor in. In theorie bedraagt de actieradius op de accu's zo'n 50 km. Voor alle elektrische auto's geldt, dat het daadwerkelijke bereik sterk afhankelijk is van de rijstijl en de weersomstandigheden.
Uiteraard is de elektrische Outlander zeer stil en dat geeft rust onderweg. De wagen kan op verschillende manieren gereden worden: helemaal elektrisch, elektrisch met ondersteuning van de benzinemotor en met benzinemotor met elektrische ondersteuning. Bij voorkeur rijdt de Outlander geheel elektrisch. De Outlander kan zowel via een gewoon stopcontact, via een publiek laadpunt als via een snellader worden opgeladen. De wagen kan zichzelf ook tijdens het rijden opladen. Wanneer de accu's leeg zijn, komt deze elektrische auto niet tot stilstand. In plaats daarvan springt een benzinemotor bij. Deze doet bij lage snelheid dienst als generator, de elektromotoren drijven de auto dan alsnog aan. Bij snelheden vanaf 70 km/u drijft de benzinemotor de (voor)wielen aan. Bij elektrisch rijden worden altijd alle vier wielen tegelijk aangedreven. De benzinemotor is echter meer dan een hulpmotor. Ook met volle accu kan de benzinemotor bijspringen om tot betere prestaties te komen. Dat kan zijn om extra stroom te genereren voor de elektromotoren, óf door daadwerkelijk de wielen aan te drijven. Bij snelheden boven de 125 km/u is de benzinemotor altijd efficiënter. De elektrische motoren geven dan slechts een duwtje in de rug om brandstof te besparen tijdens het accelereren. Bovendien zorgt dit er voor dat de Outlander op de snelweg verrassend snel is! Het is hoorbaar wanneer de benzinemotor bijspringt, maar dit is nooit storend. In veel gevallen zal het geluid zelfs wegvallen tegen de radio of andere rijgeluiden. In de aandrijflijn is nooit voelbaar wanneer de ene motor het van de andere overneemt, dit verloopt soepel en schokvrij. Wanneer alleen op de benzinemotor wordt gereden, is het verbruik ongeveer 5.7 liter per 100 km. De kunst is om zo veel mogelijk geheel elektrisch te rijden, zodat het gemiddelde verbruik daalt. Als je een beetje slim rijdt is de zware Outlander (hij weegt toch maar liefst 1785 kg) zuiniger dan een klein stadsautootje! Fantastisch, nietwaar? Dit lage verbruik is gerealiseerd door actief te bepalen wanneer welke motor aandrijft of wanneer juist wordt opgeladen. Zo wint de Outlander energie terug tijdens uitrollen, net als iedere andere elektrische auto. Bij de Mitsubishi kan de bestuurder echter bepalen hoe sterk de auto inhoudt tijdens het uitrollen en daarmee hoeveel energie wordt teruggewonnen. Door hiermee te "spelen" kunnen kostbare kilometers worden gewonnen. Ook kan er voor worden gekozen de accu's te ontzien en zo veel mogelijk op benzine te rijden. Dit is handig als er een stadsrit zit aan te komen, zodat straks zuiniger en bovendien emissievrij kan worden gereden. Evenzo kan met een druk op de knop worden geforceerd dat de accu's tijdens het rijden extra worden geladen. Houd er rekening mee dat de benzinemotor dan extra toeren maakt, onafhankelijk van de gereden snelheid. Dit komt zeer onnatuurlijk en onrustig over. Wie geen interesse in al deze techniek heeft, kan de versnellingshendel simpelweg in "Drive" zetten, waarop de computers zich inzetten voor maximaal comfort en een minimaal verbruik. Wat de Outlander bijzonder maakt is dat de bestuurder de mogelijkheid heeft om de werking te beïnvloeden. Immers, alleen de bestuurder kan aniticiperen op het verkeersbeeld. ‘Terreinwagen’ Elektrische auto's en hybride auto's zijn er genoeg. De Outlander is één van de weinige vierwielaandrijvers. Net als bij een echte terreinauto is een "lock" stand beschikbaar waarmee in het terrein kan worden voorkomen dat wielen in een slip de meeste grip toebedeeld krijgen. Zoals het hoort bij een SUV, mag ook de Outlander PHEV een aanhanger trekken. Het maximale (geremde) aanhangergewicht bedraagt 1.500 kg. De ruimte voor- en achterin is prima. Omdat het accupakket in de bodem van de auto is geplaatst, is de zit in de PHEV iets hoger dan in de gewone Outlander. De bagageruimte is iets kleiner dan die van de gewone uitvoering (463 i.p.v. 477 liter). Conclusie De auto is te koop vanaf € 39.990,- . De Executive Edition kost € 44.730,-. Deze laatste is dan wel voorzien van een PHEV Drive selector (type joystick), flippers aan het stuurwiel voor het instellen van rem-energie terugwinning, cruise control, Keyless Operation System (KOS) met twee zenders en start/stop knop, Dual-zone climate control, een Rockford Fosgate premium audiosysteem met touch-screen, radio cd/mp3 speler en 9 speakers (710W), een achteruitrijdcamera, 18" lichtmetalen velgen met gepolijste afwerking met 225/55R18 banden en het Mitsubishi Multi Communication System (MMCS) met navigatiesysteem en uitgebreide EV informatie, plus nog eens een keer Super "wide vision" HID koplampen met koplampsproeiers. De Mitsubishi Outlander PHEV is een wonder van techniek! De Outlander is even ruim, praktisch en luxueus als iedere andere SUV. Onderhuids combineert de Outlander de techniek van een elektrische auto, van een hybride en van een traditionele verbrandingsmotor. Daarmee is het belangrijkste bezwaar tegen een elektrische auto, de beperkte actieradius, weggenomen. www.vanveldhuizen.nl Fotografie Suhaila Sahmarani Model: Loes Oosterhoff Kleding: Oddity, Oosterstraat 16 Groningen Auto: Autobedrijf Van Veldhuizen Groningen BV, Rostockweg 2 Groningen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|