Gran TurismoMagazine |
Kia Motors Corporation heeft vandaag de details van ‘Plan S’ aangekondigd, de strategie voor de middellange tot lange termijn die is gericht op het geleidelijk vestigen van een leidende positie op het gebied van mobiliteitsdiensten, elektrificatie, connectiviteit en autonomie. De Plan S-strategie schetst Kia's preventieve en ondernemende transitie van een businessmodel met focus op voertuigen met verbrandingsmotor naar een systeem gericht op elektrische voertuigen en mobiliteitsoplossingen op maat. De voortdurende merkinnovatie en verbetering van de winstgevendheid van het bedrijf ondersteunen de tweesporige Plan S-strategie die gericht is op de verschuiving naar elektrische en autonome voertuigen en mobiliteitsdiensten. Het nieuwe plan werd samen met de financiële strategie, tijdens de CEO Investor Day in Seoul gepresenteerd aan aandeelhouders, analisten en kredietbeoordelaars. Kia gaat zich naast elektrische auto’s ook vol richten op mobiliteitsdiensten om zo te helpen bij het oplossen van wereldwijde stedelijke problemen zoals milieuvervuiling. Het bedrijf streeft ook naar een toonaangevende concurrentiepositie in de snelgroeiende markt van PBV’s (Purpose Built Vehicles). ‘Plan S’: Kia’s toekomstige businessmodel Kia’s nieuwe merkstrategie, die volgens planning in oktober zal worden onthuld, bevindt zich in de afrondende fase. Het bedrijf wil niet alleen een pioniersrol vervullen op het gebied van elektrische auto’s en een geliefd merk worden onder millennials en de generatie Z, maar ook een symbool worden voor uitdaging en innovatie. Transitie naar elektrisch rijden Kia werkt aan een geheel nieuwe line-up van innovatieve elektrische modellen met onder meer een geheel eigen design en gebruikerservaring. Het eerste model uit deze line-up van personenauto’s, SUV’s en MPV’s, die tegen 2025 11 modellen zal bevatten, wordt in 2021 geïntroduceerd. Dit eerste model is gebaseerd op een uniek platform dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische auto’s. Het wordt een crossover met een geheel nieuwe user-experience, een range van meer dan 500 kilometer (volgens WLTP-methode) op een volle accu en een high-speed laadtijd van minder dan 20 minuten. Kia gaat zowel elektrische versies van haar bestaande modellen als geheel nieuwe elektrische auto’s, met onder meer een extra snelle laadcapaciteit introduceren. De groei van de wereldwijde EV-verkoop zal worden nagestreefd volgens een op maat gemaakte, marktgerichte strategie, waarbij rekening wordt gehouden met regionale verschillen in milieuregelgeving, subsidies, infrastructuur en meer. In de ontwikkelde markten zoals Korea, Noord-Amerika en Europa wil Kia tegen 2025 een volledige line-up van EV’s aanbieden en moeten de verkopen ervan zo’n 20% van de totaalverkopen uitmaken. In opkomende markten focust Kia zich op conventionele auto’s met verbrandingsmotor en zal het selectief elektrische auto’s introduceren. Met haar geheel nieuwe ontwikkelingssysteem kan Kia haar elektrische auto’s plannen, ontwikkelen en produceren op een manier waarop maximaal rekening kan worden gehouden met ontwikkelingen in de markt. Met deze innovatieve aanpak, die zorgdraagt voor een snelle en efficiënte ontwikkeling van de nieuwe elektrische auto’s, zal Kia haar concurrentievermogen verder versterken. Tegelijkertijd stoomt het bedrijf zich achter de schermen klaar op het gebied van ontwikkeling, productie en infrastructuur. In mei 2019 kondigde Kia nog aan dat het gaat investeren in Rimac Automobili, een producent van snelle elektrische auto’s. In September maakte het merk bekend dat het gaat investeren in IONITY, het Europese netwerk van snelladers. Nieuwe mobiliteitsdiensten en toetreding tot de PBV-markt Kia gaat zich naast het aanbieden van elektrische auto’s ook richten op (autonome) mobiliteitsdiensten en PBV’s. De Purpose Built Vehicle-markt is voor Kia een interessant nieuw domein waarin het merk nieuwe zakelijke doelgroepen kan bedienen. In grote steden gaat Kia samenwerken met lokale partners om mobiliteitshubs op te richten die onder meer gaan dienen als transferstations (overstappen van een auto met verbrandingsmotor op elektrisch (deel)vervoer) of onderhouds- en laadfaciliteiten. Op de langere termijn plant Kia ook zelfrijdende robotaxis en on-demand roboshuttles te kunnen aanbieden. Kia is recentelijk de samenwerking aangegaan met meerdere mobiliteitsproviders binnen en buiten Zuid-Korea. In 2018 investeerde het merk nog in Grab, de grootste ‘ride-hailer’ van Zuidoost Azië en Ola, een grote mobiliteitsprovider uit India. In september 2018 lanceerde Kia, samen met het Spaanse Repsol, een joint-venture in deelauto’s, genaamd WiBLE. Het deelautobedrijf exploiteert een vloot van 500 exemplaren van de Kia Niro Plug-in Hybrid en heeft inmiddels 130.000 gebruikers. Als onderdeel van de Hyundai Motor Group begon Kia in september 2019 een joint-venture met Aptiv, een wereldspeler op het gebied van autonoom rijden. Dit partnership helpt Kia verder bij het ontwikkelen van auto’s die autonoom kunnen rijden op level 4 en 5. Binnen deze joint-venture ontwikkelt Kia een geheel nieuw autonoom rijdend platform dat medio 2022 inzetbaar is. De eerste, kleinschalige inzet van de auto’s op basis van dit platform vindt naar verwachting plaats in 2023 en de serieproductie is gepland in de tweede helft van 2024. Een ander belangrijk nieuw speerpunt voor Kia is de wereldwijde markt voor Purpose Built Vehicles (PBV’s). De vraag naar specifieke, op maat gemaakt vervoers- en transportoplossingen is naar verwachting tegen 2030 gegroeid van 5% naar zo’n 25% van de totale vraag in de autoindustrie. E-commerce en deelauto’s zijn de grootste oorzaken van de groeiende vraag naar specifieke voertuigen. Kia gaat zich in eerste instantie richten op het aanpassen van bestaande modellen zoals de e-Niro en e-Soul om te voldoen aan de vraag van wereldwijde aanbieders van mobiliteitsoplossingen. In tweede instantie gaat het merk geheel nieuwe voertuigen ontwikkelen zoals deelauto’s, bestelauto’s met een lage laadvloer of koeltransporters voor vers voedsel. Kia gaat daarnaast een ‘skateboard-platform’ ontwikkelen dat kan worden gebruikt voor onder meer autonoom rijdende voertuigen zoals kleine zelfrijdende bestelauto’s en robotaxi’s. Dit speciale platform bevat een laag geplaatste accu en een extra compacte motor en is de ideale basis voor een groot aantal verschillende carrosserievarianten.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|