Gran TurismoMagazine |
De gloednieuwe Honda Jazz biedt een moeiteloze rijervaring met efficiënte en responsieve prestaties geleverd door de e:HEV hybride technologie. De gloednieuwe compacte auto biedt het meest aantrekkelijke pakket binnen zijn segment. Het voertuig combineert meer comfort voor inzittenden met intuïtieve technologie, naadloze connectiviteit en diensten op afstand die naadloos integreren in het dagelijkse leven van de inzittenden. De nieuwe Jazz e:HEV speelt een belangrijke rol in Honda’s streven om in 2022 100% van zijn Europese verkopen uit elektrische aandrijflijnen te laten bestaan. De auto zal in de zomer van 2020 in Nederland beschikbaar zijn, met prijzen die beginnen bij € 24.400 (incl. BTW, BPM* en rijklaarkosten) voor de Jazz en € 29.950 (incl. BTW, BPM* en rijklaarkosten) voor de Crosstar-variant. Geavanceerde e:HEV hybride technologie De Jazz zal voor het eerst in Europa exclusief verkocht worden met een geavanceerde hybride aandrijflijn. De gloednieuwe Jazz is voorzien van de nieuwe e:HEV-badge van Honda, en is ontworpen om een uitzonderlijke combinatie van sterke prestaties en indrukwekkende efficiëntie te leveren, als aanvulling op het toonaangevende interieurcomfort en de ultieme bruikbaarheid. Het e:HEV-systeem is opnieuw ontwikkeld voor de Jazz en ontworpen om een aangename rijervaring te bieden. Het bestaat uit twee compacte en krachtige elektromotoren die verbonden zijn met een 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor, een lithium-ionbatterij en een innovatieve transmissie met vaste versnelling via een intelligente bediening, die allemaal harmonieus samenwerken om een soepele en directe responsiviteit te bieden. De totale output bedraagt 109 pk / 80 kW. Dit brengt de auto binnen 9,4 seconden naar 100 km/u en biedt een maximumsnelheid van 175 km/u. Dit alles resulteert in een moeiteloze en aangename rit in de stad en bij hogere snelheden op de snelweg. Het efficiënte hybride systeem heeft een CO2-uitstoot vanaf 102 g/km (WLTP) en een brandstofverbruik van 4,5 l / 100 km (WLTP) bij het standaard model en 110 g/km (WLTP) en 4,8 l / 100 km (WLTP) bij de Crosstar. Om zo'n uitzonderlijke rijervaring en efficiëntie te kunnen bieden, kiest de geavanceerde e:HEV hybride naadloos tussen drie verschillende rijmodi:
In de meeste stedelijke omgevingen is het voertuig het efficiëntst wanneer er naadloos wordt gewisseld tussen EV Drive en Hybrid Drive. De Engine Drive-stand is de meest efficiënte set-up voor op hoge snelheid op de snelweg rijden en kan worden aangevuld met een on-demand piekvermogen ‘boost’ van de elektrische aandrijfmotor voor snelle acceleratie. In de Hybrid Drive kan een teveel aan vermogen van de benzinemotor teruggevoerd worden via de generatormotor om het accupack weer op te laden. EV Drive wordt ook ingeschakeld wanneer de auto vertraagt en energie verzamelt via regeneratief remmen om de batterij op te laden. Schakelen tussen de drie rijmodi gebeurt onopgemerkt voor inzittenden; Jazz-ingenieurs hebben aanzienlijke inspanningen geleverd om vertragingen tijdens overgangen te minimaliseren. De elektromotoren zijn door Honda zelf ontwikkeld om zo licht, compact, efficiënt en krachtig mogelijk te zijn. De elektrische aandrijfmotor draait tot 13.300 rpm om een hoog koppel van maximaal 253 Nm te genereren voor een aanzienlijke versnelling bij lage snelheden. In plaats van een conventionele transmissie zorgt een enkele vaste-overbrengingsverhouding voor een directe verbinding tussen bewegende onderdelen, met als gevolg een soepelere overdracht van het koppel en een lineair gevoel tijdens het versnellen. Deze opzet zorgt ervoor dat het systeem van Honda compacter is dan een planetaire e-CVT die vaak gebruikt wordt in andere hybride voertuigen, en bovendien verfijnder. Naast de soepele versnelling van de e:HEV, is het rijcomfort van de nieuwe Jazz verder verbeterd dankzij het gebruik van vering met lage wrijving en een verbeterde stijfheid van de carrosserie
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|