Gran TurismoMagazine |
Terwijl het ontwikkelingsprogramma van de De Tomaso P72 doorgaat, is het moment aangebroken om een aantal nieuwe technische details over de aandrijflijn van de P72 te onthullen. Allereerst willen wij benadrukken dat wij er bewust voor hebben gekozen om deze details tijdens de lancering achterwege te laten. De belangrijkste reden om geen informatie over de motor en de prestaties vrij te geven, is dat dit wat ons betreft volmaakt irrelevant is voor onze intenties met dit project. “Naar onze mening is de markt overvoerd met commerciële 'limited editions' waarbij de marketing volledig is gebaseerd op cijfermatige prestaties. Met de P72 kiezen wij doelbewust voor een tegenovergestelde aanpak. De P72 is met recht een ‘moderne tijdmachine’. Eigenaren en liefhebbers van de P72 onderkennen het historische belang van het project en hechten geen waarde aan aandachtrekkende zaken zoals de hoogste topsnelheid of het meeste vermogen. Bij de P72 draait alles om afkomst, historisch besef en merkbeleving voor onze klanten.” Ryan Berris, De Tomaso General Manager en CMO. Een Amerikaans hart voor de P72 De P72 deelt zijn vormtaal en zijn karakter met de oorspronkelijke De Tomaso - Shelby P70; ook zijn Amerikaanse hart is historisch verantwoord. Toen de wederopstanding van De Tomaso vorm begon te krijgen, hebben we contact gehad met verschillende ontwikkelpartners in Europa en de Verenigde Staten. Met het oog op de toekomst stond voor ons één ding vast: voor de herrijzenis van het merk wilden we niet alleen de verborgen merkhistorie vertellen, maar ook trouw blijven aan het fundament waarop De Tomaso is gebouwd. De logische uitkomst van deze gedachte is de keuze voor een Amerikaans hart voor de P72. Vanaf de beginjaren van De Tomaso zijn de van Ford afgeleide motoren nauw verweven met het merk-DNA. De Tomaso en Ford: een historische verbintenis Alejandro de Tomaso’s relatie met Ford als motorleverancier begon toen hij in 1963 zijn eerste straatauto ontwikkelde. De Vallelunga (1963-1968) was een grand tourer met een Ford Cortina middenmotor. Na de Vallelunga werkte De Tomaso samen met Carroll Shelby aan de P70, die werd aangedreven door een Ford V8. Daarna volgden de Mangusta (1966-1971), de Pantera (1970-1993), de Deauville (1971-1985), de Longchamp (1972-1986) en de Guarà (1993-2004): stuk voor stuk modellen met motoren op Ford-basis. De band tussen de twee merken was zelfs dusdanig sterk dat Ford vanaf 1970 gedurende een aantal jaren een meerderheidsbelang in De Tomaso bezat. De Tomaso 5.0 V8 De krachtbron van de P72 is ontstaan uit een technisch partnerschap tussen De Tomaso Automobili en de wereldberoemde Amerikaanse firma Roush. De V8 is ontwikkeld voor de P72 door een team van bekroonde specialisten. Bij de ontwikkeling is rekening gehouden met verschillende eisen op het gebied van prestaties en hedendaagse regelgeving met behoud van de geest van de jaren zestig. "De technische samenwerking met Jack Roush en zijn bedrijf was een logische stap. Roush is de drijvende kracht achter een reeks toonaangevende innovaties in de automotive sector. Bovendien heeft het bedrijf sterke historische banden met Ford. Roush was een van de betrokken partijen bij de ontwikkeling van de aandrijflijn van de 550 pk supercharged 5.4 V8 in de Ford GT uit 2005, en bij de ontwikkeling van de 647 pk twinturbo 3.5 V6 in de Ford GT uit 2017.” Norman Choi, voorzitter De Tomaso. “We zijn trots op de strategische technische samenwerking met De Tomaso en we leveren graag een bijdrage aan de ontwikkeling, de certificering en de homologatie van de aandrijflijn. Roush en Roush Performance hebben een gedeelde passie voor de racerij en voor innovatie in het OEM- en autosportsegment van de markt.” — Greg White, Vice President Roush Powertrain Engineering Group. De nieuwe De Tomaso V8 is gebaseerd op beproefde Ford-techniek. Naast betrouwbaarheid waarborgt deze keuze de toegang tot OEM-homologaties en aftermarket onderdelen. Hoewel het motorprogramma zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt, levert de 5.0 V8 naar verwachting ruim 700 pk en 825 Nm in combinatie met RON 91-brandstof. Het verwachte maximum toerental ligt boven 7.500 min-1. De P72 is uitsluitend leverbaar met een De Tomaso handgeschakelde zesversnellingsbak. Het motorgeluid: een symfonisch hoogtepunt Bij een uitzonderlijke auto hoort een uitzonderlijk geluid. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan het motorgeluid van de P72. Het motorgeluid moet emotie oproepen bij zowel de bestuurder als bij buitenstaanders. Terwijl de meeste supersportauto’s met een V8 tegenwoordig nagenoeg identiek klinken, onderscheidt de P72 zich met een motorgeluid dat herinnert aan Amerikaanse muscle cars uit de jaren zestig, met een motorkarakter dat voorrang geeft aan zijdezachte verfijning. Om de beleving van een atmosferische motor te benadrukken, hebben we ons uiterste best gedaan om het superchargergeluid te minimaliseren. De 5.0 V8 levert toonaangevende prestaties en voldoet aan de strengste uitlaatgasnormen in zowel de Verenigde Staten als Europa. Samen met het ‘symphonische’ uitlaatsysteem creëert de De Tomaso V8 een onvergelijkbaar muzikaal arrangement: het motorgeluid van de P72 brengt je rechtstreeks terug naar het startveld van Le Mans in 1966. De komende maanden onthullen we het definitieve motorgeluid van de productieversie van de P72 met verschillende video’s en geluidsfragmenten. Moderne tijdmachine Louwman Exclusive vertegenwoordigt De Tomaso op het Europese vasteland. Voor verkoop, onderhoud en service kunnen klanten terecht in de showroom langs de A2 in Utrecht. "Onze zeer ervaren verkoopadviseurs en technici worden binnenkort aanvullend getraind door De Tomaso. Vanzelfsprekend zijn klanten altijd van harte welkom voor een persoonlijk bezoek, maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van onze ‘pick-up & drop-off’-service. Voor service onderweg kunnen klanten vertrouwen op onze 'flying doctors'-dienstverlening," vertelt Arjen van Beek, Managing Director van Louwman Exclusive. Met een handgemaakt koolstofvezel chassis, een handgeschakelde versnellingsbak en een unieke vormtaal is de De Tomaso P72 een exquise combinatie van klassiek geïnspireerd design en hypermoderne technologie. De retro-vormgeving van het interieur roept herinneringen op aan prototypes uit de jaren zestig en zeventig, met analoge meters, gepolijst koper en lederen bekleding met diamantvormige stiksels. De Tomaso omschrijft het model met recht als ‘een moderne tijdmachine’ and ‘een auto van tijdloze schoonheid’. De voorlopige verkoopprijs van de De Tomaso P72 is vastgesteld op €750,000 (exclusief belastingen). De eerste auto’s voor de Europese markt staan naar verwachting vanaf eind 2020 in de showroom van Louwman Exclusive.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
December 2024
Categories
Alles
|