Gran TurismoMagazine |
Met zijn gepassioneerde, markante design, hoge mate van functionaliteit en rijdynamiek alsmede ruimte voor maximaal zeven inzittenden, is de nieuwe Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 7,6-7,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 173-171 g/km)[1] een ongeëvenaard alternatief in het compacte SUV-segment. De 2,0 liter viercilinder turbomotor levert een vermogen van 225 kW (306 pk) en garandeert indrukwekkend rijplezier in combinatie met de AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie en de variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC (acceleratie van 0-100 km/h in 5,2 seconden). Om nog maar te zwijgen van de voordelen van het SUV-concept: een verhoogde zitpositie, veel ruimte voor passagiers en hun bagage alsmede een uitgebalanceerde terreinvaardigheid. “Met de nieuwe GLB 35 4MATIC breiden we ons productportfolio uit met een zeer aantrekkelijk model voor een actieve doelgroep die veelzijdigheid hoog in het vaandel heeft staan. Dit omvat ook de optionele zevenzits-mogelijkheid van onze nieuwe compacte SUV, maar daarvoor worden de typische genen van een AMG niet opgeofferd, want in zijn segment voldoet de GLB 35 ook aan onze merkbelofte van Driving Performance”, aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH. Responsief en emotioneel: de 2,0 liter viercilinder AMG-turbomotor De 2,0 liter turbomotor met dubbele oplading en 225 kW (306 pk) vermogen overtuigt door zijn grote reactievermogen op bewegingen van het gaspedaal, zijn hoge koppel (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3.000 t/min) en zijn levendige karakter. Het carter van hoogwaardig, lichtgewicht gegoten aluminium reduceert het voertuiggewicht op de plek waar het voor de rijdynamiek het belangrijkst is. De turbo met dubbele oplading combineert een optimaal reactievermogen bij lage motortoerentallen met een sterke vermogenstoename bij hogere toerentallen. Het hoge technologische niveau wordt ook onderstreept door de variabele kleptiming CAMTRONIC die voor een laag brandstofverbruik zorgt. Intelligent thermisch management zorgt voor een snellere en efficiëntere opwarming van de motor en de olie. En de compacte piëzo-injectoren spuiten de brandstof uiterst nauwkeurig in voor een hogere efficiëntie. Snel en dynamisch: AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling De transmissie ondersteunt een snelle acceleratie en een sportieve rijstijl, maar zorgt tegelijkertijd voor comfort bij lange ritten. Tijdens het opschakelen zorgt een gedeeltelijke ontstekingsonderbreking voor snelle schakeltijden, terwijl de tussengasfunctie tijdens het terugschakelen het schakelcomfort ten goede komt. De functie synchroniseert de motor- en transmissiesnelheden, minimaliseert ongewenste gascyclusreacties en stabiliseert de auto, bijvoorbeeld bij het afremmen voor bochten. Dit ondersteunt ook een bijzonder dynamische rijstijl. De nieuwe Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC toont zijn volledige sprintpotentieel met de standaard RACE START-functie. Een hoger motortoerental bij het starten, in combinatie met optimale schakelpunten, zorgt voor de best mogelijke tractie en maximale acceleratie. RACE START blijft actief zolang het gaspedaal volledig wordt ingetrapt. Rijplezier maal vijf: AMG DYNAMIC SELECT en AMG DYNAMICS De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s – Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual – zorgen voor een zeer gevarieerde rijervaring met een breed scala aan mogelijkheden, van uiterst comfortabel tot soepel en sportief. Daarbij worden belangrijke parameters, zoals de reactie van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing gewijzigd.
In de GLB 35 4MATIC beschikt AMG DYNAMICS over de dynamische functies ‘Basic’ en ‘Advanced’ en deze functies worden automatisch geactiveerd door het betreffende rijprogramma. Relevante parameters zoals de koppelverdeling van de vierwielaandrijving, de stuurkarakteristieken of de interventiegrenzen van het volledig nieuw ontwikkelde ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) zijn intelligent aangepast aan het rijprogramma.
Optimale tractie: de variabele AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving De performance-gerichte vierwielaandrijving zorgt continu voor een optimale verhouding tussen dynamiek, tractie en efficiëntie. Een lamellenkoppeling met AMG-specifieke elektromechanische regeling maakt een variabele koppelverdeling mogelijk, die afhankelijk van de rijsituatie direct kan worden gewijzigd. Dit varieert van pure voorwielaandrijving tot een 50:50 procent verdeling over de voor- en achteras, bijvoorbeeld bij dynamische rijmanoeuvres of op sneeuw en ijs. Van invloed op de koppelverdeling zijn niet alleen de rijsnelheid, de dwars- en langsacceleratie en de stuurhoek, maar ook het verschil in draaisnelheid tussen de afzonderlijke wielen en de gekozen versnelling. De vierwielaandrijving wordt afhankelijk van het gekozen niveau van het drietraps elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® aangestuurd – van veiligheidsgericht en toch sportief tot zeer dynamisch. Het rijdynamiekregelsysteem 4ETS verhoogt de veiligheid en wendbaarheid nog verder, vooral op een gladde of rulle ondergrond. Het systeem maakt gebruik van eenzijdige remingrepen om te voorkomen dat aangedreven wielen bij het starten of accelereren doordraaien. Tegelijkertijd maakt het de sperrende werking het mogelijk om het aandrijfkoppel te verschuiven naar de wielen die niet doordraaien. Volledige controle: parameterstuurbekrachtiging en high-performance remsysteem. De elektromechanische parameterstuurbekrachtiging heeft een variabele verhouding en overtuigt door zijn nauwkeurige en authentieke feedback. De stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat er relatief weinig stuurkracht nodig is bij lage snelheden, terwijl de best mogelijke controle over de auto behouden blijft bij hoge snelheden. Afhankelijk van het rijprogramma dat de bestuurder heeft geselecteerd, zorgt het voor een sportief-straf of comfortabeler stuurgedrag. Het high-performance AMG-remsysteem met zilverkleurige remklauwen en zwart opschrift ‘AMG’ aan de voorzijde zorgt voor een vertraging die past bij het hoge prestatieniveau. De vertraging is nauwkeurig controleerbaar, met een hoge fading-weerstand, zelfs onder zware belasting. Dit wordt onder andere gegarandeerd door de grote remschijven, die rondom inwendig geventileerd en geperforeerd zijn. De vooras is uitgerust met vaste remzadels met vier zuigers en gegoten remschijven in de maat 350 x 34 mm, terwijl de achteras is voorzien van vuistzadels met enkele zuiger en gegoten remschijven in de maat 330 x 22 mm. Het design: merktypisch expressief met individualiseringspotentieel Met de AMG Line als basis is de nieuwe GLB 35 4MATIC te herkennen aan tal van specifieke designkenmerken. De AMG-grille wordt voor het eerst gebruikt in een 35-model en benadrukt dat dit model deel uitmaakt van de AMG-familie. De frontsplitter, de markante achterskirt met twee ronde, enkele uitlaatsierstukken en de AMG-dakspoiler in carrosseriekleur staan garant voor een hoge herkenningsfactor. De 19 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, tantalgrijs en glansgedraaid, en het high-performance AMG-remsysteem met zilverkleurige remklauwen en zwart opschrift ‘AMG’ aan de voorzijde vormen verdere visuele highlights. Drie andere velgvarianten van 19 tot 21 inch zijn op als optie leverbaar, beide in twee kleuren.Het optionele AMG-nightpakket met designkenmerken zoals de frontsplitter en sierelementen in de achterskirt in hoogglanzend zwart alsmede zwart verchroomde uitlaatsierstukken, zorgen voor opvallende accenten. Afhankelijk van de gekozen lakkleur levert dit sterke contrasten of vloeiende overgangen op. Het sportieve en veelzijdig individualiseerbare interieur Het feit dat dit model deel uitmaakt van de AMG-familie, wordt visueel onderstreept door de sportstoelen, die zijn bekleed met zwarte lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA met rode dubbele siernaden en rode veiligheidsgordels. Twee optionele lederpakketten met een keuze uit tweekleurige bekleding, bijvoorbeeld in classicrood/zwart en siernaden op de bovenkant van de portieren en de bovenkant van het dashboard, laten het interieur nog fraaier ogen.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|