Gran TurismoMagazine |
Tekst en foto’s Gerrit Brand Oude tijden herleefden in het weekend van 16 t/m 18 september op het Circuit van Assen bij de eerste editie van de Classic Grand Prix. Helaas zat het weer - na maanden van zonneschijn en hitte – juist dat weekend niet mee. Af en toe regenbuien maakten het circuit voor sommige coureurs tot een uitdaging. Zoals de Zwitser Edi Taveri die met zijn Mazda 757 (Le Mans winnaar in 1986) meedeed in de Group Supercup zei: ‘Als het droog blijft kan ik winnen, anders wordt het moeilijk.’ Hij won dus niet. Gerrit Brand was zaterdag aanwezig en maakte het volgende (korte) verslag.
Bij de bovenstaande foto's: Zwitser Edi Taveri die met zijn Mazda 757 (Le Mans winnaar in 1986) meedeed in de Group Supercup Een impressie. Ik was alleen zaterdag aanwezig en volgde de races op het circuit van dat moment. 10:28 - 10:58 NK GTTC 66 – 81 (HARC) (Race 1) 11:07 - 11:27 Motorcycle Legends GP1 1949 - 1970 (Demonstrations) 11:42 - 12:07 Kampf der Zwerge - Historic ETCC 1300 (Race 1) 12:26 - 13:01 KW Group C Supercup (Race 1) 13:20 - 13:50 Bimmer Race Car Challenge (Race 1) 13:59 - 14:19 Motorcycle Legends GP2 1971 - 1999 (Demonstrations) Daarnaast liep ik rond over het immense circuitterrein en schuilde af en toe even voor de regen. Wat me opviel was dat er niet al te veel publiek was. Helaas, want het was een mooi evenement. Maar wellicht mooier voor de deelnemers dan voor het publiek, dat enigszins mistroostig op de tribune bij elkaar zat. Zelf had ik ook moeite de races goed te volgen. Het was wat dat betreft meer auto’s en motoren kijken. In de pits, maar ook op het buitenterrein waar the Cathedral of Speed was ingericht en waar Voor het eerst in de geschiedenis van het TT-circuit motorfietsen en auto’s met een revolutionair raceverleden verenigd waren Enkele van de grootste motorcoureurs die ooit op Assen hebben geracet; onder hen wereldkampioenen Giacomo Agostini, Phil Read, Carlos Lavado en Dieter Braun deelden de schijnwerpers met 24-Uren van Le Mans racewinnaars als Marco Werner en Gijs van Lennep. Bovendien was het leuk daar rond te lopen en de mensen bezig te zien hun klassieke motoren op te starten. De meest succesvolle motorcoureur aller tijden, de Italiaan Giacomo Agostini, was dé ster bij de Motorcycle Legends, met daarin enkele van ‘s werelds meest exclusieve Grand Prix motorfietsen. De Yamaha Racing Heritage Club presenteerde een uitgebreide verzameling succesvolle grand prix racers en crossers en de aanwezigheid van wereldkampioenen Phil Read, Dieter Braun en Carlos Lavado. Een (onvolledig) overzicht van de verschillende race-categorieën: KW GROEP C SUPERCUP Van midden jaren '50 tot midden jaren '90 was het World Sportscar Championship, samen met het Formula One World Championship, een van de twee grote wereldkampioenschappen in de autosport waar 's werelds grootste autofabrikanten jaarlijks miljoenen dollars aan uitgaven. De KW Group C Supercup werd ontworpen rond de voertuigcategorie die nog steeds wordt beschouwd als het gouden tijdperk van de sportwagen-endurance-racerij. Auto's uit alle drie de generaties van de Groep C - en uit alle kampioenschappen - kwamen aan de start. Ook Groep C2, de vroegere instap- en juniorklasse voor de spectaculaire downforce-sportwagens, is van de partij. YOUNGTIMER TOERWAGEN UITDAGING De YTCC heeft bewezen de historische raceserie bij uitstek te zijn voor coureurs met toerwagens, sportwagens, prototypes en zelfs Le Mans- en Imsa-auto's van vóór 1990; een geweldig racetijdperk waarin fabrikanten hun best deden om de mooiste en snelste racewagens op het circuit te zetten. Youngtimer racing staat voor racewagens die gebouwd zijn volgens normen en met onderdelen die gebruikt werden in de periode dat de auto racete. FORMULA VEE Eind jaren '50 ontwierpen een Amerikaan en een Duitser in de Verenigde Staten een open racewagen met één zitplaats, aangedreven door een Volkswagen Kever-motor van 1200 cc. Het betekende de geboorte van de grootste junior raceserie aller tijden, waarin coureurs als A.J. Foyt, Jochen Rindt, Jacky Ickx en Niki Lauda opgroeiden tot Formule 1- en Indycar-legendes. Het doel van de "Historische Formule Vau Europa e.V. is om deze prachtige racewagens zo getrouw mogelijk naar het origineel terug op het circuit te brengen, alleen uitgerust met de moderne veiligheidsvoorzieningen in overeenstemming met de huidige sportwetgeving, om de "gouden tijden" van de Formule Vee en Super Vee vandaag de dag te doen herleven. KAMPF DER ZWERGE Dertig jaar geleden werd in Duitsland een raceserie voor kleine en compacte straatauto's opgericht. Momenteel is het Duitslands grootste sprintraceserie. De racewagens zijn verdeeld in vijf groepen. De Abarth Coppa Mille bestaat uit auto's met een motorinhoud van iets meer dan een liter, zoals de Fiat Abarth 1000 TC's, Autobianchi A112 of Fiat 127. De Mini Cooper is het voertuig bij uitstek voor de British Car Trophy. Velen herinneren zich nog de NSU TT berg- en slalomraces van vroeger. Deze hebben hun thuis gevonden in de NSU TT Trophy. De 1300 Histo Cup biedt onderdak aan toerwagenklassiekers als een Fiat 128, Simca Rallye of Renault Gordini. De kleine toerwagens, met een maximum cilinderinhoud tot 1300 ccm, zijn de publiekslievelingen op elk historisch autosportevenement. De foto’s spreken voor zich. (Fotografie Gerrit Brand). Classic GP in Assen. Start Group C Super Cup. De Le Mans auto’s, waaronder de Mazda 757 van de Zwitser Taveri, die in 1986 de 24 uur van Le Mans won. Met wankelmotor natuurlijk.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
April 2025
Categories
Alles
|