Gran TurismoMagazine |
AIWAYS heeft nadere details bekendgemaakt over zijn accupack met unieke 'sandwichconstructie'. Het accupack verbetert de stabiliteit en vermindert het risico op accugerelateerde veiligheidsincidenten aanzienlijk. Door scheiding van de droge en natte celdelen neemt AIWAYS het risico van lekkende koelvloeistof weg. Bij meer dan 80% van de accugerelateerde veiligheidsincidenten is dit een van de oorzaken. AIWAYS plaatst in de eerste accu met sandwichconstructie ter wereld namelijk een isolatieplaat tussen de accumodule en de koelplaat. Hierdoor kan lekkende koelvloeistof onmogelijk de module binnendringen, zelfs niet na een zware botsing. De constructie zorgt daarnaast voor een gedeeltelijke isolatie, zodat de snelheid van de warmteoverdracht tussen de externe omgeving en de accumodule afneemt. Om het rendement nog verder te verhogen heeft AIWAYS een eigen accubeheersysteem ontwikkeld (BMS) dat gebruikmaakt van geavanceerde laadstatusalgoritmen voor het monitoren, beheren en doorgeven van het energieverbruik. De zelflerende algoritmen op basis van artificiële neurale netwerken geven nauwkeurige feedback over het energieverbruik dat bij de betreffende rijgewoonten hoort. Dit kan bestuurders ertoe aanzetten hun rijgedrag aan te passen en daarmee de gebruiksduur van de accu verlengen. AIWAYS heeft in de winter testen uitgevoerd, en het systeem heeft daarbij in vergelijking met andere accusystemen voor voertuigen uitzonderlijk gepresteerd. Dit betekende dat de volledig elektrische SUV U5 tijdens zijn 15.000 km lange testrit van China naar Duitsland afgelopen jaar een actieradius van bijna 300 km wist te realiseren bij temperaturen van minder dan 0 °C.
Het sandwichaccupack van AIWAYS heeft 580 strenge testen ondergaan, wat veel meer is dan het aantal van 51 testen dat volgens de Chinese norm vereist is. Om de veiligheid en betrouwbaarheid van het accupack te waarborgen, zijn elektrische, chemische en fysische elementen getest. Zo zijn er kortsluitproeven en testen onder extreem warme en koude omstandigheden uitgevoerd en is de accu gestart bij hoge en lage temperaturen. Met een capaciteit van 63 kWh kan de accu van de U5 volgens de WLTP-testmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voldoende energie leveren om meer dan 400 km af te leggen. Voor het ultieme gemak kan de accu van de U5 in slechts 40 minuten tijd snel van 20% tot 80% opgeladen worden met een DC-lader. De accu kan ook in minder dan 8 uur van 10% tot 95% opgeladen worden met een AC-lader (6,6 kW type 2).
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|