Tekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani In de jaren 90 was de Toyota Camry een perfect alternatief voor de duurdere zakelijke Lexusmodellen. Ik heb nooit goed begrepen waarom de Camry op een gegeven moment niet meer verkocht werd in ons land. Waarschijnlijk om Lexus een kans te geven zijn marktaandeel uit te breiden. Hoe dan ook de Toyota Camry is terug en wel als hybride. En dat is een goed idee. Elektrische auto’s moeten het gaan maken in ons land, maar hoeveel mensen zitten er echt om te springen? Geen noemenswaardige actieradius, de hele dag door stilstaan om die batterij op te laden, tenminste als je je auto echt gebruikt en noem maar op. Ideaal voor in de stad, maar niks als je veel moet rijden. Zakenmensen rijden vaak heel wat af. En dus zijn ze op zoek naar een auto die niet te veel brandstof verbruikt, en niet te duur in aanschaf, maar wel ruim en comfortabel is. Bovendien goed oogt, waar je zogezegd mee voor de dag kunt komen. Niet zo vreemd dat men bij een goede dieselauto uitkwam. Ook taxi’s zijn veelal diesel. Maar diesels zijn uit. Ze worden ineens als bijzonder milieuonvriendelijk gezien (CO2-uitstoot, fijnstof). Eigenlijk mag je van de goegemeente én van de overheid niet meer in een wagen met dieselmotor rijden. Diesel wordt hoger belast. De overheid doet zijn best mensen uit de conventionele auto te krijgen, uit de benzinewagens, maar vooral uit diesels. Alternatief voor diesel Maar nu is daar dus de Toyota Camry, hét ideale compromis. Een hybride auto, half benzine, half elektrisch zullen we maar zeggen. Met de nieuwste hybridetechniek. Nieuw ontwikkelde 2,5 liter High Power Hybrid met een vermogen van maar liefst 218 pk. Superieure brandstofefficiency en lage CO2-emissies (ik citeer de brochure). Een krachtig koppel bij lage toerentallen. Acceleratie van 0 tot 100 in 8.3 seconden. Uitstekende geluidsisolatie absorbeert windgeruis en andere rijgeluiden bij alle snelheden: uw reis was nog nooit zo ontspannen. Is dat zo? Ja dat is zo. De Toyota Camry is een heerlijke auto, waaraan alles klopt. Bekijk hem eens van buiten. Daar staat echt iets, een mooie lang slanke sedan. Niet spectaculair maar dat verlang je ook niet van een zakenwagen. Maar gewoon perfect vormgegeven. Stijlvol, luxueus. Een brede grille en mooie LED koplampen en LED knipperlichten. Een wagen met een laag zwaartepunt en een extreem stijve carrosserie wat de rijeigenschappen alleen maar ten goede komt. Dan het interieur. Dat is zo mogelijk nog luxueuzer. We hebben in onze testwagen (Business Edition) lederen bekleding, elektrisch te verstellen stoelen, stoelverwarming en noem maar op. Een mooi vormgegeven dashboard met alle knopjes onder handbereik. Een fijn, stevig stuurwiel. Een state of the art navigatiesysteem en soundsystem. Nou ja, je kunt het zo gek niet bedenken of deze auto heeft het, voor slechts 43.095 euro incl. alle belastingen. Laag branstofverbruik
Het brandstofverbruik is gemiddeld slechts 4,3 liter per 100 km. We kunnen het bevestigen. Daarmee is deze auto een uitstekend alternatief voor een diesel. Als ik vertegenwoordiger was zou ik het wel weten. Ik vroeg de baas om een Camry als auto van de zaak (of-ie hem wil geven is een tweede; misschien wil hij er zelf wel een). Een vriend van me vertelde me laatst vol trots dat hij een nieuwe diesel (ik laat het merk even buiten beschouwing) van de zaak had gekregen (kon allemaal net qua prijs met een beetje passen en meten). Helaas had ie hem al, want ik had hem zo een Camry Hybrid ingepraat. Wat een heerlijke rijmachine is dit. Ruim van binnen. Ook voor de passagiers achter veel beenruimte. Een hele grote kofferbak en voorzien van allerlei luxueuze gadgets als smart entry, draadloze telefoonoplader, parkeersensoren en -camera, blindspot monitor, JBL audiosysteem, adaptive cruisecontrol. Fantastisch, je hoeft zelf niet eens meer te remmen. Het systeem werkt erg goed. In andere testauto’s had ik wel eens dat het eindeloos duurde voordat de wagen weer uit zichzelf begon op te trekken als je de neus achter een vrachtwagen vandaan stuurde om de auto weer vrij baan te geven. Maar de Camry neemt snel weer de oorspronkelijke snelheid op, wat fijn is voor het achterop komend verkeer. En voor jou als bestuurder want je hoeft geen gas bij te geven. Laat de Camry zijn gang maar gaan. Laat Toyota zijn gang maar gaan. Het merk is goed bezig. Nu afwachten of de Camry op kan boksen tegen bijvoorbeeld de Lexus IS 300 h die ongeveer gelijkwaardige specificaties kent. Maar volgens mij is de Camry groter en ruimer dan de Lexus. Dus…. Toyota Camry Hybrid Vanaf € 39.000. Maar kijk naar de special Camry Business Editions die al vanaf € 43.095 te koop is en volgepakt is met extra’s.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archieven
November 2020
Categorieën |