Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani Met ‘ouderwets’ bedoel ik zoals ‘vroeger, zonder moderne fratsen’, nog gewoon een rechttoe rechtaan auto, geen battery packs, geen hybride techniek, maar een auto met een geweldige boxermotor zoals die al jaren gemaakt wordt door Subaru én uiteraard de fameuze allwheeldrive-techniek waar alle wagens van het merk Subaru mee uitgerust zijn. De Outback is evenzeer een auto voor op de snelweg als om off-road mee te gaan. Terwijl ik erin rijd denk ik steeds aan veeartsen, dokters in de Australische bush, paardenhouders in Drenthe – weet ik veel wat allemaal – maar in ieder geval niet aan leraren, internetondernemers of artiesten. Nou ja, ik romantiseer. Hoe dan ook, je voelt op je klompen aan met een probleemloos en duurzaam stuk techniek te maken te hebben. Niemand jaloers Laten we hem eerst eens van buiten bekijken. De kleur van de testwagen waar we een weekje in gaan rijden is Wilderness Green, een bijzonder soort groen, zit een beetje tegen het militaire groen aan. Mooi dus, doet denken aan een auto waar je mee de natuur ingaat, als boswachter bijvoorbeeld. Hoewel, voor boswachters heeft Subaru natuurlijk de Forester in het programma. De Outback oogt slank en toch robuust, is niet te groot maar zeker ook niet te klein. De wagen is voorzien van fraaie 18-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, een schuifdak en een dakspoiler. Het is geen opvallende auto en dat heeft ook zo zijn voordelen. Niemand jaloers. Interieur Ik heb nu wel gezegd dat de wagen ‘ouderwets’ is maar dat geldt alleen voor het concept, hij is uiteraard voorzien van de laatste snufjes op het gebied van online en digitale technieken. Je houdt de sleutel gewoon in je zak en als je de deurklink aanraakt gaat hij open. Je stapt in en start de wagen met de startknop. Sleutel nog steeds in de zak. Het interieur is luxe, maar niet opulent. Beschaafd, alles mooi en degelijk afgewerkt met kwalitatief goede materialen. Leer, ‘brushed’ lichtmetaal, dure kunststoffen. De stoelen zitten perfect, zijn dan ook 8-voudig elektrisch verstelbaar, en elektrisch te verwarmen, lekker in de winter. De lijnen op het dashboard zijn strak, rechthoekig, zo ook in het stuurwiel waarin alle bedieningsknoppen voor het audio- en navigatiesysteem verwerkt zijn. Je kijkt uit op twee klassiek-ronde klokken, een toerenteller en een snelheidsmeter. De wagen is voorzien van een automatische versnellingsbak, lineartronic CVT. Je kunt eventueel handmatig schakelen met flippers aan het stuur. Overbodige luxe, vind ik, maar misschien zijn er mensen die er plezier aan beleven. De binnenruimte is perfect. De Outback biedt heel veel zitruimte en -comfort. Ook de bagageruimte is ruim bemeten met plaats voor minstens vier 80 liter koffers. EyeSight Laten we gaan rijden. De wagen is voorzien van wat Subaru noemt EyeSight. Het betreft een veiligheidssysteem dat uiteraard met sensoren en camera’s werkt. Eyesight heeft twee camera’s die het verkeer voor je in de gaten houden. Als je cruise control inschakelt remt de wagen vanzelf als je te dichtbij de auto voor je komt. Daarnaast is er ook nog het systeem dat ervoor zorgt dat je binnen de lijnen op de weg blijft. Het Lane keep assist-systeem moet je wel goed in de gaten houden want voordat je het weet schiet je over de lijn. Er gaat een alarmtoon af en in de display in het dashboard komt te staan dat je je handen aan het stuur moet houden. Maar EyeSight is zeer betrouwbaar. Dat bleek ook uit onafhankelijke Zwitserse tests. Het werkt zelfs zo goed dat je er aan went en je echt op moet passen er niet automatisch op te vertrouwen dat de wagen wel zal remmen (wat hij natuurlijk wel doet). Uit de Zwitserse tests bleek dat het systeem niet alleen als beste werkt, Subaru rekent bovendien geen meerprijs voor de voorziening. En dan zijn we eigenlijk waar we wezen willen. Het streven van Subaru om in 2020 het veiligste merk ter wereld te zijn.. Alleen al het feit dat men standaard AWD aanbiedt zegt iets over Subaru. Zo kun je de wagen ook in de X-mode schakelen. De X-mode helpt bij het op betrouwbare wijze onder controle houden van de auto. Je schakelt het in als je bijvoorbeeld off road of in de bergen rijdt. In de X-mode regelt de techniek de motor, de transmissie, de symmetrical AWD, het remsysteem en andere componenten om veilig te rijden. Computergestuurd dus. Helemaal geen ‘ouderwetse’ auto dus. Navigatie/audio
Dan nog even het audio-navigatiesysteem. Een fantastisch systeem. Touchscreen bediening met wat de radio betreft keuze uit FM, AM of DAB+ zenders. Een heel mooi geluid ook dankzij de twaalf Harman/Kardon luidsprekers. Het infotainment systeem is compatibel met smartphones zodat je bijvoorbeeld naar je Spotify-favorieten kunt luisteren tijdens het rijden, en uiteraard bellen, zoveel je wilt. Ook zit er een Subaru Starlink systeem in, met o.a. apps voor entertainment en nog veel meer. Eerlijk gezegd hebben we er geen gebruik van gemaakt. Boxer Moet ik nog iets zeggen over de motor? Subaru gebruikt al jaar en dag de boxermotor techniek. Door de horizontale configuratie van de boxermotor staan de zuigers 180 graden uit elkaar, een bouwwijze die lager en vlakker is dan bij de andere motoren het geval is. Hierdoor heeft de motor, en dus de auto als geheel, een lager zwaartepunt en is hij beter in balans. Ook resulteert de tegengestelde beweging van de zuigers in minder trillingen. Er zijn twee motorinhouden te verkrijgen. Een met 2.0 liter (150 pk) en een met 2.5 liter inhoud. Ons testmodel is de 2.5 liter DOHC met een vermogen van 175 pk/110 kW bij 3.600 tpm. Max. Koppel 235 Nm/4000 tpm. Het brandstofverbruik betreft volgens de fabrikant gemiddeld 7.0 liter per 100 km. Persoonlijk denk ik dat het meer is als je normaal rijdt. Dat wil zeggen op de snelweg 130 km/h en veel in het stadsverkeer zit. Ik zou schatten 1:10. Dat is ouderwets. Goedkoop rijden is het dus niet in de Subaru Outback. Maar je krijgt er wel heel wat voor terug. Ouderwets rijplezier, comfort en een auto die eigenlijk niet kapot kan. Zowel de boxermotor als de carrosserie (met ringvormig verstevigingsframe) zijn robuust en kennen een lange levensduur. Zo zit er 3 jaar garantie op de wagen, maar zelfs 12 jaar op de carrosserie als het gaat om doorroesten. Energielabel C. De Subaru Outback 2.5i Premium Lineartronic CVT Eyesight kost € 51.195. Incl. BTW en BPM.
1 Reactie
RLt
15/3/2019 10:43:58
Topauto! Ik heb 'm nu ruim 3 jaar en ik ben heel tevreden. De auto heeft een zeer goede grip in de sneeuw.
Antwoord
Laat een antwoord achter. |
Archieven
November 2020
Categorieën |