Tekst en foto's: Gert te Lintelo Extreem gevoelige oren schijnen het motorgeronk afkomstig van het circuit van Zandvoort zelfs op Texel te horen. Van 26 t/m 28 september was dat de notoire klagers niet gegund. Gedurende deze dagen was de racepiste het domein van de elektrische auto. Geklaag was hooguit te horen van de Europese autofabrikanten, die werden geconfronteerd met een groot Chinees offensief. Maar liefst dertien Chinese automerken tellen we tijdens de voor de vijfde keer georganiseerde EV Experience, een zware vrachtwagen meegerekend. Jarenlang haalden de Europese fabrikanten hun schouders op bij de auto's die in het immense land van de band rolden. Was China niet het landwaar 'Copyright' hetzelfde was als 'The right to copy' en waren Europese auto's niet veruit superieur aan de veelal met Europese hulp gebouwde en niet zelden technisch en uiterlijk verouderde klonen? 'Leergierige' ChinezenOndertussen rolden er in dat immense land ook nog de nodige moderne westerse auto's van de band. Die genoten vaak veel prestige, in tegenstelling tot de voertuigen uit eigen keuken. Helaas realiseerden de Europese merken zich niet dat Chinezen uiterst 'leergierig' zijn als het om techniek gaat... Genoeg daarover, de media hebben de laatste tijd uitgebreid bericht over de voorsprong die China heeft genomen op het gebied van de elektrische auto's. Belangrijke factoren hierbij zijn lage lonen, lithium van eigen bodem (noodzakelijk voor de accu's) goedkope energie (van kolencentrales...) en overheidssubsidies, voor zover het toch al het al geen regelrechte staatsbedrijven betreft. Veel nieuwe namenDongfeng, Leapmotor, Maxus, Nio, Scobic, Voyah, Windrose, Xpeng, Zeekr, zomaar enkele namen die voorlopig nog geen jaloerse reacties zullen opwekken tijdens verjaardagsgesprekken. Lotus en MG wekken bij de nostalgici onder ons wellicht enige hebzucht op, maar hebben alleen de naamgemeen met de roemruchte Britse voorgangers. Ze zijn inmiddels net zo Chinees als telefoon-en communicatiegigant Huawei, die ook niet ontbreekt op dit elektrofestijn. MG presenteert, indachtig het oude erfgoed, in Zandvoort zowaar een elektrische roadster. Van een traditionele benaming met twee of drie letters is echter geen sprake bij de Cyberster, die volgend jaar op de markt komt. De vierdeursmodellen van Lotus pronken met een sportief design. En nu maar hopen dat het hoge gewicht van deze auto's niet doordringt tot de wolk waarop Lotus-oprichter Colin Chapman al 42 jaar vertoeft; de Brit streed als constructeur tegen elke in zijn ogen overbodige kilo. Tja, elektrische tractie en een laag gewicht zijn elkaars natuurlijke vijanden... Imposant op z'n ChineesSommige Chinese autobouwers hebben Europese designers ingehuurd en niet álle geëxposeerde modellen verdienen het predikaat 'eenheidsworst'. Toch is dat bij veel auto's wel het geval, waarbij niet zelden naar Tesla of Europese ontwerpen is gekeken. Dat is in ieder geval bij de uiterst luxueuze Voyah Dream niet het geval. In vergelijking daarmee is een Hummer een ingetogen burgermanskarretje, wat mede te danken is aan de vermoedelijk op een oud-Chinees keizerlijkgrafmonument geïnspireerde grille. Nee, dan zien we als het niet perse ingetogen hoeft te zijn, liever de nog altijd oer-Amerikaanse Jeep Wrangler Rubicon, die echter (voorlopig?) alleen als plug-in hybrid leverbaar is. Knipoog naar het verledenBescheidener mag ook en dan denken we aan de nieuwe Renault 5, elektrisch met een knipoog naar het verleden. De in Zwitserland gebouwde Microlino knipoogt nog fanatieker. De 252 cm korte tweezitter is geïnspireerd op de klassieke Isetta. Dat bolle kleintje is in de jaren vijftig bedacht door het Italiaanse Iso, maar oogst vooral roem als BMW. Net zo micro is het testcircuitje dat speciaal voor dit voor dit handige stadswagentje-leverbaar als brommobiel en als auto met een maximumsnelheid van 90 km/u-is uitgezet. Uiteraard zeg ik geen neen bij de uitnodiging om een paar rondjes te maken. Dat is best vermakelijk, al herinnert het motorgeluid iets te veel aan de door EV-haters vaak gebruikte term 'rijdende stofzuigers'. Aan rondjes over het circuit met de 'echte' EV's waag ik me, in tegenstelling tot duizenden andere bezoekers, liever niet. Dat kost veel te veel tijd, ik moet immers ook al die nieuwe merken nog uit mijn hoofd leren.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorGerrit Brand richtte in 1993 het merk GranTurismo magazine op. Sindsdien schrijft hij o.a. over auto's Categories |