Een opvallend unieke auto voor een redelijk bedragTekst Gerrit Brand Foto’s Suhaila Sahmarani Voor GranTurismo magazine hebben we de afgelopen tijd steeds een volledig elektrische auto getest. Als je uit een benzineauto stapt is het even wennen aan alleen maar elektrisch. De nieuwe Mazda MX-30 Edition R die we ditmaal meekregen blijkt een plug-in hybride te zijn, dat wil zeggen dat hij is uitgerust met een elektromotor en daarnaast ook over een benzinemotor beschikt. Die laatste is trouwens wel bijzonder want het gaat om een rotatiemotor zoals die veertig jaar geleden al in de Mazda RX-7 te vinden was. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het was even wennen om van mijn dagelijkse auto (een oude Honda Accord Tourer) over te stappen in deze nieuwe Mazda. Dat begint al met de zitpositie. In de Honda zit je ouderwets laag, een beetje onderuit gezakt, maar wel met alle ‘commando’s’ binnen handbereik. Nou ja, ’t is natuurlijk maar net wat je gewend bent. In de Mazda zit je hoog. De stoel moet behoorlijk ver naar voren geschoven worden om het stuur lekker in de hand te hebben. Ik heb ooit tijdens een racecursus geleerd dat je je pols bovenop het stuur moet kunnen leggen zonder met je rug los te komen van de rugleuning van je stoel. Dan zit je perfect. Die positie is in de Mazda wel even wennen. Vooral omdat de zitting nogal kort is. Je benen hebben dus weinig houvast. En toch, als je een paar uur, en in mijn geval zelfs dagen, in deze auto gereden hebt, ben je er helemaal aan gewend en blijkt die zitpositie niet alleen prima te zijn, maar ook nog eens best comfortabel. Ook op lange ritten. Traditioneel interieur Het interieur van deze Mazda is erg mooi, en heerlijk traditioneel. Niet zoals in al die nieuwe EV’s uitgerust met enorme iPad-achtige schermen maar nog met een analoog instrumentarium. Voor je neus ronde klokken. De rechter geeft in het linkerdeel aan hoeveel stroom de batterij nog heeft en in het rechterdeel hoeveel benzine er nog in de tank zit. Uiteraard zie je ook steeds hoeveel kilometers je nog kunt rijden. Elektro- en benzine/rotatie-motor De auto heeft zoals gemeld een elektromotor en een benzinemotor. Elektrisch kun je, indien de batterij volledig is opgeladen, zo’n 70 kilometer rijden (dus zonder gebruik te maken van de benzinemotor). Dat is aardig voor in de stad. Als je de wagen alleen gebruikt voor ritten in de stad kun je in principe dus gewoon elektrisch rijden. Maar zodra je buiten de stad komt en een beetje gas geeft is de batterij zo leeg. Dan schakelt de auto over op benzine en dient de elektromotor ter ondersteuning. Je ziet wel dat tijdens het rijden de batterij steeds bijgeladen wordt. Tot zo’n 10 %, daarna neemt het – al naar gelang het gebruik van de auto – weer af, en vervolgens weer toe, als je bijvoorbeeld snelheid mindert en de dynamo (of wat het maar is) weer aan het laden slaat. Het interessante van de benzinemotor is dat het om een wankelmotor gaat, een rotatiemotor, zoals Mazda die al sinds eind jaren ‘70 (in de loop der jaren in steeds verbeterde vorm natuurlijk) in de RX-7 en van 2003 tot 2008 in de RX-8 toepaste. Ik heb in het verleden aardig wat met die auto’s gereden. Die RX-8 vond en vind ik nog steeds een geweldige sportwagen. De wegligging alleen al. En het acceleratievermogen. Een heerlijke auto. In deze Mazda MX-30 R-EV editie merk je niet veel meer (of eigenlijk helemaal niks meer) van die rotatiemotor, behalve dan een beetje een brom als je met lege batterij wegrijdt. Het duurt dan een tijdje voordat de batterij via de benzinemotor weer voldoende bijgeladen is om de nodige ondersteuning aan de motor te bieden waardoor die brom weer verdwijnt. Maar een kniesoor die erop let. Ik heb het benzineverbruik niet echt bijgehouden, echter wel gemerkt dat de auto behoorlijk zuinig is. De tank is niet al te groot, ik kon nooit meer tanken dan zo’n 40 liter, waarmee je vervolgens weer meer dan 500 kilometer bereik kreeg. Niet slecht. Hamburg, Lüneburg en Bremen We zijn met de auto naar Duitsland geweest. Gewoon een heerlijk lange reis gemaakt. Eerst via de Autobahn naar Hamburg waar we in het centrum wat rondgekeken hebben. Daarna naar Lüneburg, een toeristisch stadje dat zeer de moeite waard is en midden in een vrij ongerept natuurgebied ligt, de Lüneburger heide. Daar hadden we een hotel gereserveerd. De volgende dag zijn we via binnenwegen teruggereden richting Bremen. Bremen is trouwens een mooie, relaxte stad. Met een prachtig oud centrum. Zoals alle steden in Duitsland is natuurlijk ook Bremen in de tweede wereldoorlog geheel platgebombardeerd, maar op de een of andere manier is het gedeelte rond de Marktplatz gespaard gebleven. De prachtige kathedraal en het raadhuis zijn een bezoek zeker waard. Je hebt in Bremen leuke restaurants en veel musea. Unieke auto
De Mazda MX-30 is een auto die ik best zou willen hebben. Niet in de zin van: ‘ik zou er wel mee kunnen leven’, maar meer in de trant van: ‘een unieke, bijzondere auto waar je met plezier in rijdt.’ Het is een auto die anders is dan de gemiddelde elektrische SUV. Die zien er namelijk, of je nu in een Porsche, een Mercedes of een Jaguar rijdt, allemaal hetzelfde uit. Hoog op de wielen, groot, breed, lomp en noem maar op. De enige manier waarop die auto’s zich van elkaar kunnen onderscheiden is via comfort en luxe uitrusting. Voor de rest één pot nat. De Mazda is echter niet alleen uniek vanwege het gebruik van die rotatiemotor maar ook vanwege de zogenaamde suicide doors. De Mazda heeft (net als de eigenzinnige RX-8) vier deuren die naar elkaar toe sluiten. Voertuigdeuren die scharnieren aan de achterkant, of achterdeuren, staan bekend als suicide doors, zelfmoorddeuren. De naam verscheen in de jaren ‘60 omdat ze destijds onveilig waren voor passagiers. Vandaag de dag zijn ze niet meer gebruikelijk, maar Mazda vindt ze leuk en onderscheidt zich hiermee van andere fabrikanten. Zijn ze nog gevaarlijk? Nee dus, want de deuren zijn tegenwoordig zodanig gemaakt en vergrendeld dat ze niet zoals vroeger wel gebeurde bij hoge snelheden open konden vliegen. Ik vind het systeem prachtig. Gewoon hartstikke leuk, weer eens wat anders, en daar houd ik van. Hoekige vormen Zowel het interieur als de buitenkant van de Mazda MX-30 onderscheidt zich door hoekige vormen. De carrosserie is wat blok-achtig en toch ook weer afgerond, bekijk hem maar eens goed. Op de een of andere manier zitten er allerlei hoekige details in de wagen, veel rechte lijnen, de auto heeft wel iets van een abstract kunstwerk. De middenconsole is ook strak gelijnd, en biedt veel opbergmogelijkheden. Een groot bergvak voor van alles en nog wat. Bekerhouders. Ook in de deuren grote opbergvakken. Een plek voor je (zonnen)bril midden boven de voorruit. Een glazen schuifdak. Nu we toch bezig zijn met het opsommen van leuke dingen: een heel makkelijk te bedienen cruisecontrol, automatisch afstand houden tot je voorganger, de wagen remt automatisch af als er ineens voor je iets gebeurt, camera’s rondom (makkelijk voor het parkeren). Tja, wat nog meer? Deze Mazda rijdt zo enorm gemakkelijk. Ik ben bang dat ik straks niet meer in mijn oude Honda wil. Dan moet ik weer schakelen. Alles zelf doen. 100% elektrisch of plug-in hybride? Het is toch wel de toekomst: elektrisch of plug-in hybride rijden. Wat het beste is, daar ben ik nog niet uit. Aan de ene kant vind ik 100% elektrisch rijden wel het meest ideaal. Waarom zou je nog benzine in de auto doen als het geheel zonder kan. Aan de andere kant ben ik er wel achter gekomen dat elektriciteit ook lang niet gratis is. Ik denk eigenlijk dat het qua kosten niet veel uitmaakt of je nu in een gecombineerde elektrische en benzineauto rijdt zoals in deze Mazda of in een volledig elektrische wagen. Hm, in mijn geval denk ik toch voor de plug-in hybrid te gaan. In Duitsland heb ik in de steden eerlijk gezegd niet veel mogelijkheden gezien om elektrisch te laden. Het aantal laadstations is daar toch minder dan in Nederland. Je moet er echt naar op zoek. Zo’n zuinige MX-30 is wat dat betreft veel gemakkelijker in het gebruik. Je laadt de batterij als je daar de kans toeziet, maar je hoeft niet de hele tijd in je gedachten te hebben dat je ‘o ja, ook nog op zoek’ moet naar een laadpunt. Kosten Wat kost nou zo’n auto? Dat valt 100% mee. De Mazda MX-30 R-EV staat voor een vanaf prijs van € 37.990 in de prijslijst. En dan heb je hem echt heel compleet. Met stoelverwarming en stuurverwarming, keyless entry etc. Ons testmodel kost € 45.000 euro. De motor biedt 170 pk vermogen. De wagen is voorwiel-aangedreven. Hij weegt zo’n 1750 kilo. Alles wat je je maar voor kunt stellen zit in deze auto. Eerlijk gezegd heb ik niet eens geprobeerd alle mogelijkheden te achterhalen, want dan moet je diep in het digitale/online systeem duiken, en van alles en nog wat instellen. Waar we wel heel veel gebruik van gemaakt hebben is het multimediasysteem. Een geweldig audiosysteem met FM radio, DAB radio, verbinding met je smartphone/telefoon etc. En een uitstekend werkend navigatiesysteem dat ons foutloos en moeiteloos overal naartoe bracht waar we maar naartoe wilden. En dat is bij sommige automerken nog wel eens anders, dan is het systeem al achterhaald als je de auto voor de deur hebt staan. Conclusie: De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV is een heerlijke, moderne auto, die je voor een zeer redelijk bedrag voor de deur, of in de garage, kunt hebben staan. Het is een bijzondere auto waarmee je je zeker onderscheidt van de massa zonder als een patser over te komen. Echt een auto voor eigengereide mensen die weten wat ze willen en niet automatisch de massa volgen.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorGerrit Brand richtte in 1993 het merk GranTurismo magazine op. Sindsdien schrijft hij o.a. over auto's Categories |