Elektrisch multitalent biedt op afroep fossiel speelplezierTekst: Gert te Lintelo - Foto's: Hyundai Elektrische auto's, dat zijn toch fluisterstil rijdende batterijen die geen enkele emotie opwekken? Voer voor oeverloze 'petrolhead-discussies', die een heel andere wending zullen krijgen na een kennismaking met de Hyundai Ioniq 5 N. Bij deze imposante Koreaan vervagen de grenzen tussen de virtual reality van het bekende Gran Turismo Computerspel en de één op één sensatie van een bloedstollende rijdersauto. Inclusief motormuziek waar menig benzinemonster niet aan kan tippen. De Hyundai Ioniq 5 is sinds 2021 op de markt en heeft een strak eigen gezicht, dat door de designers niet lijkt te zijn 'voorgeprogrammeerd' op een snelle veroudering. Qua koetswerk is het min of meer een kruising tussen een hatchback en een SUV. De meest spectaculaire versie, de 'high-performance' Ioniq 5 N, maakte zijn virtuele debuut tijdens de Gran Turismo (GT) World Series 2024 in Amsterdam. Dit officiële wereldkampioenschap van het populaire PlayStation-spel bestaat inmiddels zeven jaar en geniet bij verstokte racegamers veel aanzien. Verschil, maar niet patserig Hyundai belooft een continu beschikbaar vermogen van 609 pk/448 kW, 740 Newtonmeter koppel en een begrensde top van 260 km/u. Deze indrukwekkende prestaties hebben de Koreanen er niet toe verleid om een brochure uit te brengen die lijkt te zijn gestileerd door de bedenkers van PlayStation. In tegendeel, het drukwerkje is een toonbeeld van nuchterheid, met informatie die er werkelijk toe doet. Bij de foto's gaat het voor de afwisseling om de auto en niet om het wereldje waar de koper volgens het reclamebureau graag bij zou willen horen. Uiterlijk verschilt de N van zijn bravere broers door een frontspoiler met gulzige luchtinlaten, afwijkende zijskirts en een achtersteven met een racy diffuser, geaccentueerd door middel van een subtiele rode lijn van voor tot achter. De achterruit wordt bekroond met een mooi op de carrosserie aansluitende spoiler. De kenner ziet het verschil, zonder dat het patserig dreigt te worden. Kenmerkend voor de N zijn verder de vijfspaaks 21" wielen, met Pirelli P0275/35 R21 banden. Wie goed kijkt, ziet de extra-krachtige remmen. Oranjerood is de enige standaardkleur voor dit bijzondere model, alle andere laktinten komen extra op de rekening. Een kwartet matte lakkleuren pakt met een meerprijs van bijna 1.100 euro het duurst uit. Van matte lak moet je echter wel houden en bovendien accepteren dat het onderhoud een verhaal apart is. Breed... Carrosserie en subframes zijn ultrastijf, dankzij ruim veertig extra laspunten en de nodige speciale lijmverbindingen. Het instelbare onderstel is met twee centimeter verlaagd. Een sperdifferentieel op de achteras mag ook niet ontbreken, evenals extra koelmogelijkheden die voorkomen dat het batterijpakket (met extra capaciteit) oververhit raakt als langdurig hoge prestaties worden verlangd. Het folderkadertje 'Afmetingen' leert dat de Ioniq 471,5 cm lang is, 158,5 cm hoog en 194 cm breed. Dit laatste zonder spiegels. Wil je weten hoe breed de opening van de garagedeur werkelijk moet zijn, stuit je op de letters n.n.b. Zullen we er maar 20 cm bij tellen? Duidelijk, de Ioniq 5 N is een uit de kluiten gewassen automobiel, die maximaal vijf gasten trakteert op een riante hoofd- en beenruimte en ze volop gelegenheid geeft met de ellebogen te werken. Dit in de letterlijke betekenis uiteraard. Laten we het eerst maar eens hebben over de ARBO-omstandigheden van de bestuurder, die net als zijn/haar passagier wordt verwend met sublieme, veel ondersteuning en comfort biedende sportzetels die ruim verstelbaar zijn, deels elektrisch. Elektrisch is uiteraard de stoelverwarming, die ook de meelifters op de tweede rij niet wordt ontzegd. Hyundai weet overduidelijk alles van verwennen. Grijnsknop Het zowel axiaal als in hoogte verstelbare stuurwiel roept ook zonder dat je er je handen op hebt gelegd PlayStation GT-associaties op. Of is het zelfs een heus Formule 1-gevoel? Het met leer omrande wieltje ligt lekker in de hand, al vragen de druk betoetste spaken een avondje studie. Met de knoppen in de horizontale delen dirigeer je onder meer de cruise control, de boordcomputer en de audio en telefoonaansluiting. Achter die linker en rechter spaak zitten 'schakelflippers'. Rechts erboven valt het oog op een grijs knopje met de opdruk 'Drive Mode', oftewel de keuze tussen de rijstanden Eco, Normaal en Sport. De rechter toets is felrood van kleur en voorzien van de letters NGB. Niet GeBruiken, want schietstoel? Nee hoor, N Grin Boost, vrij vertaald N Grijns Boost, tekenend voor de gezichtsuitdrukking als je na het indrukken tien tellen lang kunt beschikken over het volle vermogen van 650 pk en 770 Nm koppel. Na die 10 seconden moet je dan wel eenzelfde tijd pauzeren om dit brute geweld opnieuw te kunnen voelen. Prima, om van de emoties bij te komen. Sportief in drievoud De rode knop is uiteraard niet het recept om zuinig met de elektrische energie om te springen; bij frequent gebruik zul je het betreuren dat er geen draagbare kerncentrale achterin hangt. Maar de sensatie om in drie-en-vier-tiende tel vanuit stilstand naar 100 km/u te flitsen mag iets kosten toch? Niet verder vertellen als je regelmatig in politiek correcte kringen vertoeft. Sportief rijgenot is er in drie N-gradaties, van 'Stevig bochtenwerk' via 'Sportwagen voor alledaags gebruik' tot 'Race', oftewel het circuit uitwonen. Bij het afhalen van de testauto krijgen we het verzoek die laatste optie, inclusief de mogelijkheid om te driften, niet op de openbare weg uit te proberen. Nooit eerder was het zo'n teleurstelling geen eigen circuit in de tuin te hebben. Kies je voor digitale fossiele ervaringen, val je van de ene verbazing in de andere. Dat begint al met een dashboard met een toerenteller met een rode zone. Een machtige viercilindergrom vult via Bose Premium Sound-speakers het interieur. Kippenvel voor onverbeterlijke 'petrolheads'. Zelfs passanten op het trottoir kun je er van laten meegenieten, met dank aan luidsprekers voor en achter onder de auto. Over de alternatieve geluiden zullen we het maar niet hebben; het geluid van een straaljager of een UFO, even serieus, dan kan er toch ook net zo goed het gesis van in een hete koekenpan smeltende boter bij? Driften als Loeb Via de flippers achter het stuur speel je met acht versnellingen. Ga je op de toerenteller in het rood, voel je hoe de toerentalbegrenzer je tot de orde roept. Zit je in een te lage versnelling, lijkt de digitale vierpitter zich in een digitaal brandstofmengsel te verslikken. Bij het terugschakelen hoor je tussengas, bij gas loslaten het smakelijk geplof vanuit de einddemper, pardon, eindspeaker. Via een menu zijn er eindeloze mogelijkheden om het motorkarakter, de stugheid van het onderstel en de krachtverdeling voor en achter aan te passen. Bij de N Drift Optimizer bijvoorbeeld gaat 90 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen om de auto gemakkelijk dwars te kunnen zetten. Met automatisch bijremmen en nauwkeurig gedoseerde extra kracht op de voorwielen kun je dan de drifthoek onder controle houden. 's Nachts kun je nu zomaar dromen dat WRC-coryfee Sébastien Loeb je niets meer kan leren. Ook als het op lekker sturen aankomt verdient de Ioniq 5 N applaus. De elektrische revival van de klassieke hot hatch dus? Nou nee, dat toch ook weer niet. Lof voor de stuurprecisie en het bochtgedrag, maar vooral in kortere bochten voel je goed dat je met 2.125 kg massa onderweg bent. Je blijft je ook bewust van het formaat, in het bijzonder de breedte. Die fraaie, maar ook kwetsbare lichtmetalen wielen wil je immers koste wat het kost op veilige afstand van de trottoirbanden houden. De droom van de competitie met Sébastien Loeb wordt verstoord door een nachtmerrie met mooie gepolijste velgranden die langs het beton van het trottoir schuren. O ja, de Ioniq wordt standaard geleverd met een druk-op-de-knop-parkeerhulp. In alle enthousiasme is het bestuderen van de vermoedelijk van encyclopedische omvang zijnde handleiding er echter bij in geschoten, dus dat vernuft hebben we niet leren kennen. Blik achteruit op instrumentenpaneel De techneuten van Hyundai hebben er trouwens alles aan gedaan om het je als bestuurder niet te moeilijk te maken als het op uit- en overzicht aankomt. Bij gebruik van de richtingaanwijzers bijvoorbeeld krijg je links of rechts op het instrumentenpaneel een camerabeeld te zien van hetgeen er schuin achter de auto gebeurt. Rij je achteruit, word je geholpen door camerabeelden met een piepsignaal, inclusief een fictieve blik van bovenaf en ingetekende lijnen voor 'tot hier en niet verder!'. Tot hier en niet verder kan ook van toepassing zijn op de actieradius, volgens de WLTP-norm 448 km. Neuh, die hebben we niet gehaald... Met een rijstijl die beter bij een racegame past dan bij een auto op de openbare weg noteerde de verbruiksmeter waarden rond de 40 kWh per 100 kilometer. Bij een beschaafde rijstijl werd dat rond de 24 kWh. Dat komt tijdens de herfstige testperiode (11°C) neer op een veilige actieradius van zo'n 300 kilometer en in de zomer enkele tientallen kilometers meer. Bij 3-fase laden met 11 KW duurt het dan 7 uur en 35 minuten voor het batterijpakket weer op krachten is, snelladen bij een 350 kW-station brengt het accupakket in 18 minuten van 10 op 80 procent. Zo'n 'koffiepauze' mag je amper oponthoud noemen. Conclusie Na een week met de Hyundai Ioniq 5 te hebben gereden, weet je het zeker: dit is een briljante auto die afrekent met alle vooroordelen ten aanzien van elektrische tractie. Zelfs naast ultrasportieve benzinemodellen strijdt deze Hyundai mee in de voorste gelederen. Na het indrukken van de startknop wordt deze Koreaan al gauw een verlengstuk van jezelf, met sensaties die je normaal verwacht bij sportwagens met fossiele tractie die een veelvoud kosten van de pakweg 75 mille waarvoor de Ioniq 5 N in de prijslijst staat. Daarbij weet dit topmodel in de Ioniq-reeks niet alleen sportieve snaren te raken, maar is het ook een comfortabele gran turismo die doet verlangen naar een tripje naar Milaan of een ander ver oord. Kortom: een geweldige pretmachine, die voorgoed in ons geheugen staat gegrift. Maar ook stiekem doet verlangen naar een iets compactere variant...
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorGerrit Brand richtte in 1993 het merk GranTurismo magazine op. Sindsdien schrijft hij o.a. over auto's Categories |