Acht jaar geleden reden we met de toen nieuwe Peugeot 508 HDI, ook een diesel, naar Parijs. We waren laaiend enthousiast. Laag brandstofverbruik, veel ruimte en een fraai ontwerp. Nu, 8 jaar later, hebben we de nieuwe Peugeot 508 Berline als testwagen voor de deur staan. Een week rijden in deze wagen is beslist geen straf. Het is een prachtige auto, slank, laag, stoer, en luxe. Mooie LED-verlichting rondom, een weelderig lederen interieur en een futuristisch aandoend dashboard. We hebben veel bekijks met deze wagen die pas vanaf begin volgend jaar te koop zal zijn. Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani Het moet gezegd, ik ben nog steeds een beetje bevooroordeeld als het om de toprange van Peugeot gaat, want ooit, in 1997, kocht ik de wonderschone Peugeot 406 Coupé, die me na twintig jaar nog steeds trouwe dienst bewijst, zei het als ‘klassieker’. Wat mij betreft heeft Peugeot bewezen kwaliteitsauto’s te kunnen bouwen, fijn rijdende comfortabele auto’s. Franse chic. Versus Duitse degelijkheid. Denk je er dan meteen achteraan. Dat is nu precies wat Peugeot graag enige verandering in wil brengen. Peugeot moet kunnen concurreren met de Duitse limousines in hetzelfde segment. Ik noem even geen namen, behalve een omdat het toeval wilde dat ik bij een stoplicht met ‘mijn’ 508 GT Line naast een BMW 4 Gran Coupé kwam te staan, en dan ga je toch onwillekeurig vergelijken. De BMW is duurder dan de Peugeot, maar zou je nou zoveel gelukkiger zijn in die BMW? Ik bekijk mijn interieur en zie hoe mooi het is: dikke (bordeauxrode) leren bekleding, een sportief stuurwiel, van boven en van onderen afgeplat, natuurlijk in leer gevat, een futuristisch ogend dashboard met zachte materialen, alles digitaal, geen analoge klokken aanwezig. Kwaliteit, daar gaat het om. En kwaliteit biedt deze Peugeot. Geen rammeltje, alles voelt solide aan. De afwerking van zowel interieur als carrosserie zijn op hoog niveau. Je start de wagen met de startknop en zet de automatische (8 versnellingen) bak in D. De auto is groot, maar voelt al na enkele kilometers vertrouwd aan. In het drukke verkeer in Amsterdam is de wagen wendbaar en gemakkelijk te bedienen. Eenmaal op de snelweg trek je het gas open en blijkt hoe snel de auto is. Je zou niet zeggen dat dit een diesel was. De 2-liter viercilinder motor biedt een vermogen van 160 pk en accelereert de 1500 kg (leeggewicht) zware wagen van 0 tot 100 in een kleine 9 seconden. Maar daar gaat het niet om. Hij is gewoon supersnel als je bij het wegrijden het gaspedaal intrapt. Je kunt schakelen met ‘flippers’ aan het stuur, maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Gemak dient de mens. De wegligging is perfect. Er zit een systeem op de auto die hem binnen de witte lijnen op de snelweg houdt. Als je erover heen dreigt te gaan je voel je het stuur zwaarder worden en corrigeert de wagen zelf de rijrichting. Druk je door, dan wijk je inderdaad van je richting af. Het systeem is uitschakelbaar. Zoals gezegd beschikt onze testauto over een dieselmotor. Er is een 1.5 en 2.0 liter dieselmotor beschikbaar in de nieuwe 508. Peugeot heeft er ondanks de vraagtekens die de laatste tijd gesteld worden bij dieselmotoren (uitstoot) voor gekozen de zuinige dieselversies gewoon te blijven leveren. Ze rijden erg voordelig. Gecombineerd gebruik volgens het boekje gemiddeld respectievelijk 3.8 en 4,5 liter per 100 km. Een van de eerste zaken waar je in een nieuwe auto mee aan het prutsen gaat is het infotainment/navigatiesysteem. Dat kent een soort pianotoetsen. Een kind kan de was doen. Druk op de toets ‘navigatie’ en je kunt het navigatiesysteem bedienen. De toets met een muzieknoot is voor de radio/bluetooth verbinding met je smartphone, en ga zo maar door. Het geluidssysteem is fantastisch. Onder de tonen van het vioolconcert van Sibelius (op de DAB radio) zweven we over de snelweg. Peugeot spreekt over de i-cockpit ©. Waarbij ook de stoelen wel even vermeld mogen worden. Die zijn in alle standen elektrisch te verstellen en zitten perfect. Tot mijn grote verrassing bleek ik bij het instellen van de radio een toets aangeraakt te hebben die ertoe leidde dat de stoelmassage in werking werd gesteld. Ik wist helemaal niet dat die erin zat. Ineens kreeg ik duwtjes in de rug alsof er iemand met zijn vuisten mijn rug zat te bewerken. Goed voor de bloedsomloop. Maar hoe krijg je die massage weer uit? Dat was even zoeken maar na een kwartiertje lukte het. De volgende dag was het weer zoeken om hem weer in te stellen. Trouwens hij bleek ook op de passagiersstoel te zitten. Geweldig. Mijn vrouw blij. Dankzij een infraroodcamera aan de voorzijde van de auto in combinatie met Night Vision (optioneel) kun je in het donker beter voetgangers of dieren op de weg waarnemen. De nieuwe PEUGEOT 508 is voorzien van de modernste veiligheids- en rijhulpsystemen en biedt daarmee een nieuwe hightech dimensie. Het gevaar met al die elektronische en digitale gadgets op zo’n nieuwe auto is dat je hem ernaar gaat beoordelen. Wat een auto! Kijk eens, stoelmassage, een DAB-radio, oh, hij blijft binnen de witte strepen rijden. Nou, nou, die nieuwe 508 is wel een fantastische auto hoor. Maar waar het natuurlijk om gaat is hoe de wagen is zonder al die extra’s. Blijft hij dan ook overeind als een perfecte automobiel? Het antwoord is, ja. Ik zou uitstekend kunnen leven met een basisversie. Hij rijdt heerlijk, het brandstofverbruik is laag en de vormgeving is prachtig. Onze testwagen heeft het uitrustingsniveau van de GT Line. Dat wil zeggen dat de wagen bovenop de vele extra’s die de Blue Lease editions hebben ook nog eens bijzonderheden als een grille met een verchroomd blokmotief, een glanzend zwarte omlijsting van de zijruiten, aluminium pedalen, blauwe LED sfeerverlichting etc heeft.
Het design van de nieuwe 508 is zeer geslaagd. Iedereen die je spreekt vindt ‘m mooi. De daklijn is laag, strak en vloeiend, volgens de stijlcodes van de topklasse. De auto lijkt compact en inderdaad de lengte is beperkt tot 4,75 m. Het ingetogen glasoppervlak verfijnt het silhouet extra en onthult portieren zonder raamstijlen. Het dynamische profiel wordt nergens onderbroken: niet door de klassieke naad van de motorkap, de overgang naar de A-stijl of de raamstijlen van de zijruiten. Naden en spelingen zijn vakkundig tot een minimum beperkt, wielen vullen de wielkasten en een dakantenne ontbreekt (voortaan in de achterruit geïntegreerd). Peugeot heeft daarmee al haar knowhow aangewend ten behoeve van esthetiek en kwaliteit. Als je in een nieuwe wagen rijdt die nog niemand in het echt gezien heeft, heb je veel aanspraak. Zo kwamen we een dealer in Franse klassieke auto’s tegen, die onmiddellijk zei: ‘Wat een prachtige auto,’ om er aan toe te voegen: ‘dit wordt nooit een klassieker. Hier zit zoveel elektronica in en met een toekomst van alleen nog maar elektrische auto’s in het vooruitzicht, dat deze wagen de sloop opgaat als hij af is.’ Dat moge zo zijn, maar laten we er dan zolang het nog kan maar van zien te genieten. Een ideale reiswagen, zakenauto, sportwagen voor het hele gezin. De 508 is leverbaar vanaf € 38.590,-. (rijklaar, adviesprijs incl. BPM en BTW). De GT-Line is er vanaf € 48.140,-.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archieven
Februari 2019
Categorieën |